2011-03-06, 19:55
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men är rörelsemönstret verkligen relevant när det är halt väglag? Alla rör ju sig helkonstigt då.

Korrekt. Ska man ta sig fram fort där det är halt borde framåtlutad lunk vara det naturliga.
Citera
2011-03-06, 21:03
Medlem
En sak jag funderat på när det gäller Leif G W Perssons tro på något slags polisspår är att förre operative chefen för säpo, Olof Frånstedt, i boken "Makten, Männen, Mörkläggningen" Av Deanne Rauscher och Janne Mattsson pekar ut Olof Palme som horkund.

Om nu Frånstedt ljög tycker jag att bokens utgivare borde ha stämts. Socialdemokraterna eller LO borde ju kunna ställa upp med tillräckligt med pengar för att göra en sådan stämning ekonomiskt riskfri för den som stämmer. Det kan ju finnas någon hake i mitt resonemang men jag tycker ändå att denna synpunkt borde vara värd att fundera över.

Och om nu Frånstedt ljuger, hur skall man då tolka detta? I så fall har antingen någon aktör med ordentliga muskler kunnat förmå Frånstedt att peka ut Palme som horkund eller så bör Frånstedt rimligen kunna pekas ut som en uttalad "Palme-hatare". Och om vi nu skulle ha haft en Palme-hatare som operativ chef för säpo vid en tidigare tidpunkt, vad kan man då tänkas ha haft för folk där senare? Är det så Leif G W Persson resonerar?

En annan tänkbar ingång till polisspåret skulle kunna vara att pappan till den minderåriga prostituerade flickan "Liv" som i TV påstått att hon haft Palme som kund faktiskt var polis. Leif G W Persson sade i och för sig i TV-programmet där "Liv" pekade ut Palme, Fälldin och Geijer som kunder att hon och hennes kusin hade fel när de pekade ut dessa herrar som kunder. Andra polisspår-knuttar hade väl dock kunnat tänkas peka ut "Livs" pappa. Mitt intryck är dock att man verkat vara massivt ointresserad av denna tankegång. Den man i SVT pekat ut verkar vara "Ö" som tidigare skall ha jobbat på säpo. Själv tycker jag att det skulle vara konstigt om en polis utan speciella befogenheter skulle få tag i det som var mordvapen och ammunition av den typ som verkar vara aktuell.

Jag tycker också att polisspåret borde förutsätta att någon pressat Lisbeth Palme att vittna felaktigt mot Pettersson. Att detta skulle ha någon koppling till Bordellaffären tycker jag dock verkar osannolikt. Lisbeth Palme skulle väl inte skadas personligen av om hennes avlidne make skulle påstås ha gått till prostuerade. Hon var ju inte på något sätt beroende av att Olof Palmes minne inte fläckades. Och om nu Frånstedts uppgifter låg och dammade i någon låda på säpo eller i Frånstedts privata bankfack någonstans så var det väl inget som hindrade att dessa uppgifter skulle komma fram även om Lisbeth Palme skulle gå med på att felaktigt peka ut Pettersson?

Min slutsats: Polisspåret håller inte. Jag sätter en slant på att det var Pettersson.
Citera
2011-03-06, 22:10
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
En sak jag funderat på när det gäller Leif G W Perssons tro på något slags polisspår är att förre operative chefen för säpo, Olof Frånstedt, i boken "Makten, Männen, Mörkläggningen" Av Deanne Rauscher och Janne Mattsson pekar ut Olof Palme som horkund.
På vilken sida står detta i boken?
Citera
2011-03-06, 23:57
Medlem
Hur ligger landet för närvarande när det gäller mordvapnet?

Mig veterligen är det två vapen av särskilt intresse som hitills inte kunnat testas tillräckligt noggrant.

Mockfjärdsrevolvern och Sucksdorffsvapnet.

Gällande Mockfjärd har jag läst mig till att det skall vara i för dåligt skick för att provskjutas med,men hur ligger det till med tidsaspekten gällande hur länge det har legat i vatten?

Sucksdorffsrevolvern..OM detta skulle visa sig vara mordvapnet skulle det onekligen vara ytterligare ett indicium som talar för att CP är mördaren.

Jag har googlat..men endast funnit att en trävaruhandlare skall ha gömt undan vapnet och krävt 500 lax för att plocka fram det.Märkligt i sig!

Några som helst framsteg här? Sucksdorffrevolvern måste ju vara högintressant för utredningen!
Citera
2011-03-07, 00:00
Medlem
Cedergren sa ju på sin dödsbädd att Christer Petterson snott en Smith and Wesson revolver från honom och att han hade tillgång till denna vid tidpunkten för mordet.

Cedergren var ju Cedergren..inte ett högkaratigt vittne precis,men jag undrar varför den gamle knarkhandlaren skulle ljuga om sådana här saker på sin dödsbädd?
Citera
2011-03-07, 00:09
Medlem
The.other.sides avatar
Mockfjärdsrevolvern är det sannolikt inte, den låg ju i sjön precis där en av mockfjärdsrånarna sa att de slängt den efter rånet, så den tror jag inte på.

Att Cedergren skulle ljuga på sin dödsbädd tror jag faktiskt inte heller, jag tror det han sa stämmer, alltså är CP mördaren.
Citera
2011-03-07, 00:17
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Om vi utgår från C som GM*...

*) Givet det lilla-lilla jag vet om honom. Kan någon berätta mera, tack?

Scrolla i denna pdf ned till sida 955 och läs stycket:

Ensamstående man boende i innerstaden som gjort sig av med en hittills icke återfunnen revolver av den typ som användes vid mordet

http://svt.se/content/1/c6/54/83/89/...ionen_del3.pdf
Citera
2011-03-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Mockfjärdsrevolvern är det sannolikt inte, den låg ju i sjön precis där en av mockfjärdsrånarna sa att de slängt den efter rånet, så den tror jag inte på.

Att Cedergren skulle ljuga på sin dödsbädd tror jag faktiskt inte heller, jag tror det han sa stämmer, alltså är CP mördaren.

Cedergren skall ha ritat av vapnet som han påstod att CP hade snott.Enligt den ritningen kan det mycket väl vara Sucksdorffrevolvern.Bland annat fanns ett karaktäristiskt hölster avtecknat.

Gällande Mockfjärdsrevolvern så har det inte legat i vattnet ända sedan 1983,vad jag kan förstå.
De har gjort någon sorts rostanalys och funnit att vapnet inte kan ha legat i vatten så länge..men jag vet inte om det kommit några senare analysresultat.
Ytterligare intressant just kring Mockfjärdsvapnet är ju att ammunitionen som användes vid postkontorrånet är från samma stöpa som den patron som dödade Olof Palme.
Citera
2011-03-07, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
På vilken sida står detta i boken?

Skall försöka leta rätt på sidan (har 2:a upplagan). Hoppas jag inte har fel och läst detta i Världen idag (nej, jag brukar normalt inte läsa Livets Ords tidning). Att Frånstedt påstått detta i Världen idag eller Rauschers bok verkar dock klart:

http://www.newsmill.se/print/25743
Citera
2011-03-07, 13:57
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri

Jag tycker också att polisspåret borde förutsätta att någon pressat Lisbeth Palme att vittna felaktigt mot Pettersson.

Jag tror att du liksom många andra har missförstått varför det råder tveksamheter angående Lisbet Palmes vittnesmål. Detta är såklart en av anledningarna till att många blev överraskade när Christer Pettersson frikändes.

Det finns ingen seriös person som tror att Lisbet Palme medvetet ljuger. Det har dock visat sig att även vittnen som varit helt säkra på sin sak har visat sig ha fel i tidigare fall.

Det finns ett par saker som har gjort vissa bedömare väldigt tveksamma till Lisbets utpekande:

-Lisbet Palme kunde inte ge något närmare signalement av mördaren vid de första förhören. Först efter att fantombilden släppts kunde hon ge ett signalement som stämde

-Lisbet Palme var enligt flera vittnesmål i kraftig chock och betedde sig väldigt irrationellt.

- Utpekande som sker efter mer än fyra månader är inte sällan felaktiga

-Hennes beskrivning av gärningsmannens klädsel stämmer inte in på andra vittnesuppgifter

- Delar av den beskrivningen hon gett av gärningsmannen (ljus blick och vit överläpp) stämmer inte in speciellt bra på CP

- Hon stod inte öga mot öga med gärningsmannen utan det hon såg var "Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte..."

- Vittneskonfrontationen var under all kritik, undersökningar har visat att när personer som inte känner till fallet har fått informationen Lisbet Palme fick, har 75% pekat ut Christer Pettersson.
Citera
2011-03-07, 19:24
Medlem
Man kan inte undgå att slås av hur extremt inkompetent utredningen av Palmemordet genomförts.
Nu är jag inte vidare konspiratoriskt lagd..men hade jag varit det så hade jag trott på en stor cover up.

Mordvapnet igen,det är enda sättet att komma framåt om man inte vill fastna i fantasifulla teorier.
Har övriga revolvrar som kunnat komma ifråga provskjutits?
Eller har polisen helt låst sig fast vid Smith and Wesson?
Citera
2011-03-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Jag tror att du liksom många andra har missförstått varför det råder tveksamheter angående Lisbet Palmes vittnesmål. Detta är såklart en av anledningarna till att många blev överraskade när Christer Pettersson frikändes.

Det finns ingen seriös person som tror att Lisbet Palme medvetet ljuger. Det har dock visat sig att även vittnen som varit helt säkra på sin sak har visat sig ha fel i tidigare fall.

Det finns ett par saker som har gjort vissa bedömare väldigt tveksamma till Lisbets utpekande:

-Lisbet Palme kunde inte ge något närmare signalement av mördaren vid de första förhören. Först efter att fantombilden släppts kunde hon ge ett signalement som stämde

-Lisbet Palme var enligt flera vittnesmål i kraftig chock och betedde sig väldigt irrationellt.

- Utpekande som sker efter mer än fyra månader är inte sällan felaktiga

-Hennes beskrivning av gärningsmannens klädsel stämmer inte in på andra vittnesuppgifter

- Delar av den beskrivningen hon gett av gärningsmannen (ljus blick och vit överläpp) stämmer inte in speciellt bra på CP

- Hon stod inte öga mot öga med gärningsmannen utan det hon såg var "Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte..."

- Vittneskonfrontationen var under all kritik, undersökningar har visat att när personer som inte känner till fallet har fått informationen Lisbet Palme fick, har 75% pekat ut Christer Pettersson.

Men det finns ju fler vittnen som pekat ut Pettersson. Eller menar du att dessa lockats av belöningen? Vanliga vittnen som man fått tag på innan belöningen utfästs borde väl inte vara aktuella för någon belöning. Eller menar du att samtliga vittnen som pekat ut Pettersson inte fattat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in