2006-11-23, 21:53
Medlem
en liten story bara....... en kompis bror var med när de hittade vapnet
Citera
2006-11-23, 22:23
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Skulle vara intressant vad "samma tillverkningstillfälle" betyder för ammunitionen. Samma i en serie av en ask, tio askar eller 10 containers med pistol-ammunition?

Ca 6000 kulor enligt GW i Efterlyst ikväll.
Citera
2006-11-23, 22:28
Medlem
Kanske var det Christer i alla fall. Nåväl, det får vi aldrig veta. Någon gång varje år besöker jag Stockholm och då hör det till att kolla på mordplatsen också.
Citera
2006-11-23, 23:13
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Kanske var det Christer i alla fall. Nåväl, det får vi aldrig veta. Någon gång varje år besöker jag Stockholm och då hör det till att kolla på mordplatsen också.

Helt rätt att ta tillvara alla möjligheter att fira.
Citera
2006-11-23, 23:20
Medlem
WerteXs avatar
svara mig på varför folk fortfarande är intresserade av detta gamla mord och varför får det fortfarande löpet på endel tidningar?
Citera
2006-11-24, 00:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WerteX
svara mig på varför folk fortfarande är intresserade av detta gamla mord och varför får det fortfarande löpet på endel tidningar?

Spelar du dum?
Sveriges statsminister mördades. Runt om i världen skrattas åt svensk polis som efter drygt 20 år inte har löst mordet.
Citera
2006-11-24, 00:28
Medlem
WerteXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Spelar du dum?

Citat:
Sveriges statsminister mördades. Runt om i världen skrattas åt svensk polis som efter drygt 20 år inte har löst mordet

Det är just detta som jag inte fattar, vad gör det? Varför inte fokusera på våran nutid och framtid istället för ett 20 årigt gammalt mord?
Citera
2006-11-24, 12:00
Avslutad
Det är inget som hindrar just dig att göra detta.

Åter:

Går det att själv göra ett pluggat vapen användbart igen?
Citera
2006-11-28, 12:15
Medlem
Harry_Hallers avatar
33-åringen

Efter att ha följt er intressanta diskussion vill jag passa på att lyfta upp situationen med den s.k. 33-åringen som tänkbar gärningsman. Jag ägnade helgen till att läsa "Han sköt Olof Palme" av Börje Wingren.

Efter att ha läst denna skrift blev jag medveten om att det finns goda möjligheter till att 33-åringen kan tänkas vara mördaren. Jag listar nedan ett antal skäl:

- Först och främst var personen känd som en notorisk Palmehatare. Vid flera tillfällen, till och med under mordkvällen, hade 33-åringen inför framfört sitt agg mot Palme.

- 10 av 12 vittnen på mordplatsen och utefter den antagna flyktvägen har uppmärksammat att de kläder 33-åringen bar under kvällen väl överensstämmde med den antagna gärningsmannens. Vissa vittnesuppgifter är än mer övertygande. Det par som mötte den antagna gärningsmannen under flykten vid trappan upp mot Malmskillnadsgatan har i princip kunnat identifiera personen som 33-åringen. Man har även noterat den lilla väska han normalt bar med sig och att han när han sprang förbi försökte stoppa ned någonting i denna. Den afrikanska bilförare som strax efter mordet stannades av en person har även han kunnat identifiera denna person som 33-åringen.

- Således vet man att 33-åringen rörde sig i området under kvällen. Han har dock inte kunnat på ett övertygade sätt redogöra för var han exakt befann sig, det har emellertid ytterligare vittnen kunnat göra. Han har tidigare under kvällen samtalat med tre flickor vid sitt favoritcafé. Även då har han uttalat sig mycket skarpt och negativt om statsministern. Det är rimligt att anta att 33-åringen lämnade strax efter detta, maximalt 30-40 minuter senare. Vid 23:40 kommer en man, senare utpekad som 33-åringen av vittnesmål, in på en biograf i närheten av mordplatsen. Filmen är redan långt gången och 33-åringen är uppenbarligen inte på biografen för att njuta av filmvisningen. Således har 33-åringen inget alibi för tiden vid mordet, dock är han alltså sedd båda före och efter det inträffade.

- 33-åringen var uppenbarligen en labil person med grandiosa tendenser. Han jämförde gärna sig själv med exempelvis John F Kennedy, briljerade genom att tala många olika språk men kunde samtidigt uppleves som mycket påträngande och impulsrik. Utifrån de förhör man haft med personen kan polisen belägga att han har ljugit i flera av förhören och dessutom upprepade gånger ändrat sin historia.

Min fråga till er som säkerligen har större beläsenhet inom det här området än jag själv blir självfallet vad ni tror om möjligheten med 33-åringen som möjlig mördare.
Citera
2006-11-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
massa text...

33-åringen anser jag var en mytoman utan nån som helst relevans i Palmeutredningen.

Finns andra betydligt mer intressanta utan alibi som sedan länge är avförda från utredningen av olika skäl.
Citera
2006-11-28, 13:29
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSM_Syndicate
33-åringen anser jag var en mytoman utan nån som helst relevans i Palmeutredningen.

Finns andra betydligt mer intressanta utan alibi som sedan länge är avförda från utredningen av olika skäl.

Argumentera gärna för din sak.

Framförallt intressant är ju vittnesmålen som pekar på att 33-åringen kan vara gärningsmannen. De första personerna på platsen påpekar alltså att den klädsel 33-åringen bar stämmer överens med gärningsmannen. Det par han senare möter efter att han forcerat trappan har identifierat honom och detsamma gäller den afrikanska bilförare han ber "kör mig varsomhelst". Jag förstår inte hur man kan bortse från detta.

En sak jag glömde att addera i min ursprungsinlägg gäller faktumet att man på 33-åringens rock funnit krutspår. Man har inte kunnat avfärda att detta kan tänkas ha samröre med mordvapnet.
Citera
2006-11-28, 14:04
Medlem
vill vi verkligen ha mordet uppklarat ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här