2006-02-27, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Sanningen är ofta mycket banal.

Det är det som är felet med de flesta konspirationsteorier. Tänk på att Palme var på väg bort. Han hade avgått inom ett eller något år.

Det som 99 av 100 konspirationsteorier faller på är sin egen omfattning och komplexitet. JFK-teorin som Oliver Stone la fram (påhejad av bombskallar som Jim Garrison och Jim Marrs) kräver att tusentals personer var inblandade, men ingen har pratat bredvid mun - i ett land där man inte ens kan hålla en avsugning i ovala (orala?) rummet hemlig. Teorierna faller också på att de enbart fungerar förutsatt att allting utspelades enligt *ett* scenario. Man studerar allt som hände och drar sedan linjer mellan prickarna, trots att många av paremetrarna helt avgjorts av slumpen. Ändra på en enda detalj och hela grejen hade gått åt helvete. Skulle en massiv konspiration överhuvudtaget ta risken att det går åt helvete? Aldrig.

Ta som exempel "The Umbrella Man", en kille som stod längs Kennedys kortége-väg och höll i ett uppfällt paraply. Lite skumt eftersom vädret var fint. Muppen Jim Marrs la fram teorin att paraplymannen med hjälp av sitt paraply sköt en giftpil i halsen på Kennedy så att denne skulle förlamas och därmed sitta stilla i bilen och vara lättare att träffa. Förutom att konceptet i sig är fullständigt idiotiskt så är det ju en extremt svag länk i planen. Vad händer om han blir sedd och föremål för civilkurage? Vad händer om pilen missar, för vilket sannolikheten är 99.9999%, och istället råkar träffa Jackie Kennedy i pannan med pilen och John sedan blev skjuten som planerat, hur hade man tänkt hantera Jackie? Derrrp...

Som Sherlock Holmes sa: "once you remove the impossible, whatever remains, however implausible, must be the case." Det må vara osannolikt att nån subversiv ensam paltskalle sköt USAs president, men osannolikt smäller högre än omöjligt och alla konspirationsscenarion som målats upp både i Palme- och Kennedyfallen är omöjliga.
Citera
2006-02-27, 11:30
Medlem
Måste säga att jag tyckte att dokumentären var bättre än väntat. Östlund är förvisso en gammal kriminell pundare och det är ju allmänt känt att dom brukar kunna bluffa folk riktigt rejält, men samtidigt så har jag svårt att förstå varför han skulle ligga och ljuga när han helt uppenbart inte har långt kvar att leva. Ni som är lite intresserade av Palmemordet kommer kanske ihåg att det här inte var första gången som Harri talade om förväxlingsteorin mellan Sigge och Palme, jag minns att han även gjorde det i ett program som gick för säker 7-8 år sedan, ( Lite märkligt kan jag tycka eftersom CP fortfarande var i livet och han och Harri verkar ju sedemera ha fortsatt att umgås in i det sista). Skulle vara intressant att höra vad fler personer anser om dessa herrars trovärdighet, personligen får jag större förtroende för Harri än för Roger. Förövrigt är jag grymt nyfiken på Mr X.
Citera
2006-02-27, 11:38
Medlem
Thure Nässén är väl en kvalificerad gissning.

Har läst mängder av böcker om mordet, bland annat "Inuti Labyrinten" av bröderna Poutiainen och där står det rätt mycket om Nässén. Sant eller inte, ingen aning. Men känt är att Nässén ofta rörde sig i en gråzon.

Han misstänktes av många för att ha samröre med knarkmaffian, och det inleddes faktiskt en förundersökning mot Nässén, som skulle utföras av en speciell sektion inom polisen. Men Tommy Lindström "hijackade" undersökningen och friade givetvis Nässén. Lindström fick senare en varning för det förfarandet.

Det spekulerades under 80-talet bland narkomaner varför Sigge Cedergren aldrig "torskade". Misstankarna var att Sigge hade förankringar bland poliser. Samt att Sigge tjallade på dom som konkurrerade med honom om narkotikahandeln och på så vis klarade sig. Han åkte in då och då men när han kom ut så rullade allt på som vanligt igen. Sigge var bekant med Nässén, kände honom sen tidigare, enligt Sigge. Nässén var även chaufför till Sigge när han skulle vittna i rätten..

Det ryktades även att Nässén själv var mångårig amfetaminmissbrukare.

Allt och mycket mer enligt Poutiainens bok, som för övrigt varmt rekommenderas.
Citera
2006-02-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnie
Måste säga att jag tyckte att dokumentären var bättre än väntat.
Jo, det var den, men det rasade på slutet där man kände att Hylin uppfylldes av typisk Sherlock Holmes-hybris och trodde att han grävt upp något världsomvälvande. Ett klassiskt syndrom bland dokumentärfilmare som ger sig på gamla olösta fall. När saken sen kollas upp tar det typ 5 minuter att avfärda alltihop som en återvändsgränd.

Sen hade han med I. Krusell och det kändes lite billigt, han är ju en crackpot som har en gammal grudge med Palmegruppen, och det är väl allmänt känt att man kan gå till honom med i princip vilken teori som helst, typ att det var giraffer i luftballonger som sköt Palme och han svarar alltid "Nämen vad säger du, det här är för mig helt nya uppgifter, oerhört intressant, det vänder ju upp och ner på hela utredningen. Att det får gå till så här."

Citat:
Östlund är förvisso en gammal kriminell pundare och det är ju allmänt känt att dom brukar kunna bluffa folk riktigt rejält, men samtidigt så har jag svårt att förstå varför han skulle ligga och ljuga när han helt uppenbart inte har långt kvar att leva.
Visst, men samtidigt fick man en indikation på att han inte vetat speciellt länge hur sjuk han egentligen är, och att han är en sån som skulle förneka det inför sig själv in i det sista - han har säkert fortsatt bolma cigg som om ingenting har hänt. Därför köper jag inte riktigt den här spilla-sanningen-på-dödsbädden-grejen...

Citat:
Ni som är lite intresserade av Palmemordet kommer kanske ihåg att det här inte var första gången som Harri talade om förväxlingsteorin mellan Sigge och Palme, jag minns att han även gjorde det i ett program som gick för säker 7-8 år sedan, ( Lite märkligt kan jag tycka eftersom CP fortfarande var i livet och han och Harri verkar ju sedemera ha fortsatt att umgås in i det sista).

Jag har funderat lite på ett annat scenario; att Pettersson förvisso var ute på stan för att tvåla till Sigge Cedergren och kanske rentav förväxlade Palme med Sigge initialt, men att han på något stadium upptäckte att det faktiskt var Palme och såg det som ett once-in-a-lifetime tillfälle. Det finns ju en gammal koppling mellan 'bombmannen' Tingström, ökänd Palmehatare, och Pettersson. Tingström var en av de få som Pettersson såg upp till, han pumpade honom säkert full med anti-Palme-propaganda och det finns visst bevismaterial för det i form av brevväxling och annat. CP kanske vände på en femöring och glömde Sigge-uppdraget för att istället uppfylla Tingströms våta dröm.

Jag är lite intresserad av det där med att CP aldrig använde skjutvapen, det är enligt hans egen utsago men på övriga verkar det vara en slags konsensus att Pettersson alltid använde stickvapen eller första bästa tillhygge, Harri bekräftar det, och i vittneskonfrontationen säger Östlund att han heller aldrig sett CP med ett skjutvapen. Skulle vara intressant att veta om det visat sig vara skitsnack.
Citera
2006-02-27, 16:43
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer

http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=220659

Tror inte att han skulle kommentera uppgifter som pekar ut honom själv som inblandad.
Citera
2006-02-27, 16:47
Medlem
Här finns en del om Thure Nessén
http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=220659
http://www.expressen.se/index.jsp?a=189965
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,526855,00.html
http://www.nationalmordet.nu/0217.html
Citera
2006-02-27, 16:56
Medlem
Frågan kvarstår. Vem var Mr x?
Är det någon med mycket fritid som har lust att mejla någon gammal privatspanare med frågan?
Det måste ju finnas gamla domstols protokoll med domar mot sigge där X figurerar?
Citera
2006-02-27, 17:38
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer

Har läst mängder av böcker om mordet, bland annat "Inuti Labyrinten" av bröderna Poutiainen och där står det rätt mycket om Nässén. Sant eller inte, ingen aning. Men känt är att Nässén ofta rörde sig i en gråzon.

Han misstänktes av många för att ha samröre med knarkmaffian, och det inleddes faktiskt en förundersökning mot Nässén, som skulle utföras av en speciell sektion inom polisen. Men Tommy Lindström "hijackade" undersökningen och friade givetvis Nässén. Lindström fick senare en varning för det förfarandet.

Det spekulerades under 80-talet bland narkomaner varför Sigge Cedergren aldrig "torskade". Misstankarna var att Sigge hade förankringar bland poliser. Samt att Sigge tjallade på dom som konkurrerade med honom om narkotikahandeln och på så vis klarade sig. Han åkte in då och då men när han kom ut så rullade allt på som vanligt igen. Sigge var bekant med Nässén, kände honom sen tidigare, enligt Sigge. Nässén var även chaufför till Sigge när han skulle vittna i rätten..

Det ryktades även att Nässén själv var mångårig amfetaminmissbrukare.

Allt och mycket mer enligt Poutiainens bok, som för övrigt varmt rekommenderas.

Menar du att Palmespanaren mörkar sin egen utredning?
Citera
2006-02-27, 17:57
Moderator
Amirons avatar
Grep de inte en person innan Chrille P?? Har för mig att det var någonting med en internationellt efterlyst person som var väldigt lik fantombilden (har för mig att det var en syd europe, dock väldigt osäker)
Citera
2006-02-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Grep de inte en person innan Chrille P?? Har för mig att det var någonting med en internationellt efterlyst person som var väldigt lik fantombilden (har för mig att det var en syd europe, dock väldigt osäker)

Den s.k. 33-åringen var en svensk som hette Victor Gunnarsson. Där var polisen lika fel ute som när dom grep "35-åringen" innan dom tog Mijailovic för Anna Lindh-mordet.

En annan som polisen förhörde om Palmemordet var faktiskt Lasermannen Ausonius som också var väldigt lik fantombilden och dessutom smått fanatisk Palmehatare, och några år senare roade sig med att gå upp bakom folk och skjuta dem på nära håll... men han hade alibi eftersom han satt i finkan natten då mordet skedde.
Citera
2006-02-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den s.k. 33-åringen var en svensk som hette Victor Gunnarsson. Där var polisen lika fel ute som när dom grep "35-åringen" innan dom tog Mijailovic för Anna Lindh-mordet.

Njaa.. Han ströks ju ur utredningen pga ett ganska svagt alibi (två yngre killar som ändrade sig ang. datum). Se www.leopoldreport.com
Citera
2006-02-27, 19:28
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Menar du att Palmespanaren mörkar sin egen utredning?

Med den jävla skumma utredningen så skulle det inte förvåna mig ett skit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in