2015-06-18, 17:13
Medlem
Hur ofta blir du kallad rasist pga att du underkänner körproven för vissa?
2015-06-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Men varför är det bara vissa grupper i samhället som får kosta? Varför inte ge svenska ungdomar samma chans att få ekonomisk hjälp till ett körkort så att de kan få jobb? Varför vill du ställa grupper mot varandra, det låter oerhört rasistiskt att resonera på det viset.

Förstår vad du menar.

Vi får inte glömma bort infödingarna.
Alltså oss.
2015-06-18, 17:43
Medlem
Nyligen var det en nära där jag bor som kuggade på uppkörningen för tredje gången gillt.
Han började då slå på ratten och sedan på läraren för att sedan skalla henom.

Läraren fick tuta på hjälp.
Några arbetare kom till undsättning.
Uppköraren menade att körkortet är viktigt för att han ska få behålla jobbet.

Någon som vet helt säkert att det handlade om invandrare?
Det första jag tänkte (tyvärr) är att det måste va en arab.

Men det kan ju förstås vara en rågblond inföding med Svensson-namn.
2015-06-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
grejen är att dom övningskör aldrig med någon som verkligen kan trafikreglerna och det är ingen som säger till dom vad som är fel och rätt när dom övningskör.

när jag övningskörde med föräldrarna så var dom stenhårda att jag alltid skulle köra som på en uppkörning.

för invandrare blir det som att körlektionerna är första gången dom får lära sig att köra bil, det är ingen som har lärt dom trafikreglerna innan utan det enda dom kan är att gasa växla bromsa. därför blir det att dom lär ta 10-20 kör lektioner innan dom fattar.

Tja, men bryr sig om trafikreglerna när 99% av alla svenska bilförare inte vet när de skall applicera högerregeln. Vet inte hur många gånger man har fått bromsa då det kommer bilar utrusandes.
Nu är det här förvisso ett stockholmssyndrom då vi har så många huvudleder i denna stad och därför har varje stor väg symboliserats som huvudled oavsett vägens status.
2015-06-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag har en fråga och ett påstående.

Påstående: Det heter Somalia inte Somalien.

Fråga: Den somaliska herren kom alltså körande i sin egen bil, gjorde förarprovet med (dig?) kontrollanten, vilket han blev underkänd på, och sedan körde han hem i sin egen bil utan körkort. Är det rätt uppfattat?

Detta måste väl ändå vara väldigt länge sedan? Eller hade den somaliska gentlemannen en egen körskolebil? För de senaste 10-15åren har det väl varit krav på att bilar som används för förarprov för körkortsbehörighet B skall vara utrustade med dubbelkommando?
Vid ett förarprov skall även lämplighet mentalt, respekt för lagar och regler mm. bedömas utöver själva handhavandet av fordonet. Om ni nu visste att han kom körande själv i sin egen bil utan körkort till provet, varför lät ni honom då genomföra provet då han redan bevisat att han inte uppfyller kraven om laglydnad?
Samt varför blev han inte polisanmäld? Han borde ha blivit åtalad för olovligkörning och fått sitt lämplighetstillstånd indraget och fått vänta ytterligare två år på att få göra förarprovet.

Själv körkortsinnehavare av klass A, B, D.

Hör talas om regeln om att bilförare med körkort utanför EES får köra i landet inom ett år?
Jag har heller inte körkort för att köra i vänstertrafik, ändå gäller mitt körkort i GB och Australien.

Däremot kan man ju ifrågasätta TS om han inte har begått tjänstefel när han lät en person köra trotts uppvisande av allvarlig vårdslös körning.
2015-06-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Har inte hört talas om det. Vet dock att det fuskas på proven med hjälp av fusklappar. Personen som sköter teoriprovet på min ort, ertappade en dag en utländsk herre med fusklapp. Han var känd hos oss då han gjort kartprovet för taxi 11 gånger, plus ett antal gånger på de två andra proven. Killen hade nämligen memorerat och skrivit ner det som var rätt efter alla misslyckade prov. Det provet underkändes och vi har inte sätt honom sedan dess...

Nu är ju kartprovet så ologiskt det kan vara så jag förstår personen i fråga. "Rita snabbast möjliga väg från A-B och beräkna ankomsttiden", ja när man gör det enligt VERKLIGHETEN! får man fel på provet. Provet anser tydligen att man ska bryta mot trafikreglerna och skada bilen genom att köra in på en väg enbart begränsad till busstrafik och har således spårviddshinder. Den verkliga vägen runt detta hinder är 2,1km längre i resväg .

Sedan vet jag trafikinspektörer som har godkänt folk som får motorstopp vid varje trafikljus direkt efter uppkörningen...
2015-06-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sedan vet jag trafikinspektörer som har godkänt folk som får motorstopp vid varje trafikljus direkt efter uppkörningen...

Har hört att det dör med motorstopp inte ska vara något man ser så allvarligt på, speciellt som du säger vid trafikljus. Kan väl ha viss förståelse för det även om man så klart då behöver öva på det.

Men för att hålla oss till tråden, är behovet av folk med busskort stort idag? Eller är det inte stora mändger folk som går igenom det här systemet via AF eller på eget bevåg?
2015-06-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Men för att hålla oss till tråden, är behovet av folk med busskort stort idag? Eller är det inte stora mändger folk som går igenom det här systemet via AF eller på eget bevåg?

Behovet av folk med SL-behörighet är inte stort idag. Det vi däremot behöver är förare som faktiskt kan köra en RIKTIG buss! Tack vare SL-behörigheten har vi expressutbildade förare som inte kan behärska sitt fordon. De kan inte heller köra en buss manuellt. Detta gäller svenskar och invandrare.

AF uppdrar inte att utbilda förare med riktig D-behörighet, de uppdrar enbart att utbilda till lightversionen, den som SL, Veloia mfl kör i storstäder med helt automatiserad låda och inte några lastbestämmelser (då en SL-buss inte kan ta last).
2015-06-18, 18:37
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Tack för klargörandet!
Hur är det med kravet på dubbelkommando i bilen är det borta nu? Eller finns det bilar med dubbelkommando att hyra vid provtillfället? När kravet kom var man tvungen att själv tillhandahålla en bil med DK vid provtillfället, vanligen skedde detta genom en körskola.

När jag körde taxi medan jag pluggade (-93-03), började min åkare beklaga sig över att att försäkringspremien för bilarna ökat med 300% runt millenieskiftet. Han ringde och frågade försäkringsbolaget varför och fick till svar att olyckorna med just taxibilar mångfaldigats under sista hälften av 90-talet. Man kan ju fråga sig vad det beror på...? 😉😇

Är ju lite som en godvän till mig som jobbat många år på ett större försäkringsbolag han sa i princip rätt ut att vissa invandrargrupper borde ha egna premiegrupper pgr av de drar upp försäkringspremierna för alla då de har mkt mer olycker och försäkringsbedrägerier osv.

Men det är ju rasistiskt bättre alla får betala skyhöga premier.
Men de har olika premier för män och kvinnor förstår inte hur det går ihopa.
2015-06-18, 19:28
Medlem
Iselds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
En annan herre, även från somalien skulle göra ett körprov på behörighet B. Han körde nämligen dit med sin egen personbil. Denna kompetenta herre kunde inte växla och körde således hela provet på ettans växel. Jag underkände honom och sen tog han sin egen bil och körde hem.

Var det denna herre? https://www.youtube.com/watch?v=YO__alwymYQ

...
2015-06-18, 19:29
Medlem
twerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är många invandrare som kör taxi också. Jag har åkt på många sjuk- och rehabresor den sista tiden, en resa på ca 4 mil enkel, och ofta åkt med somalier och kurder, samt andra som jag tror var syrianer. Det gick bra. Jag har också åkt med svenskar. Det gick också bra.

Din trådstart är alldeles för yvig för att tas på allvar, och nu kommer du med lösa fakta om olyckor. Har du något som kan styrka din tes utan att komma med mer, i brist på andra ord, tvivelaktigt skvaller?

Hur vet du etniciteten på chaufförerna? Kollar du deras pass och intervjuar dem var de kommer ifrån?

Citat:
Därför att du har förutfattade meningar, och därmed får svårt att göra en rättvis bedömning.

Utlåtandet vilar snarare på empiriska studier i arbetslivet, något du tycks helt sakna.

Citat:
Invandrarna som kör buss och taxi har gjort det.

På bekostnad av arbetslösa svenskar, inskränkta idiot.
2015-06-18, 19:36
Medlem
twerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hör talas om regeln om att bilförare med körkort utanför EES får köra i landet inom ett år?
Jag har heller inte körkort för att köra i vänstertrafik, ändå gäller mitt körkort i GB och Australien.

Däremot kan man ju ifrågasätta TS om han inte har begått tjänstefel när han lät en person köra trotts uppvisande av allvarlig vårdslös körning.

Snarare du som begått ett läsfel som inte läst förklaringen till varför han och polis är handfallna. Om du inte kan ta in fakta som finns i tråden utgör du sannolikt en fara i trafiken, lämna in körkortet och åk buss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in