2015-06-18, 09:49
Medlem
foppatoffel.s avatar
Hej på er,

Jag arbetar som trafikinspektör på Trafikverket och utför prov på samtliga behörigheter: A, B, BE, C, CE, D och DE. Ni har säkert läst om inspektörer som blivit utsatt för mutor, hot och våld i samband med underkännande av körprov. Det är faktiskt någon som sker med jämna mellanrum och jag har själv varit med om det, dock inte våld som tur är.

Det sägs att en orkan med kompetens drar över Sverige just nu. Inom transportsektorn och rent generellt kan jag bekräfta att så ej är fallet. Jag underkänner 8/10 körprov på behörighet D av den anledningen att majoriteten av körproven är med syrier och somalier bakom ratten. Det har inget med rasism att göra, utan att de saknar tillräcklig kompetens att erhålla körkortsbehörigheten. Man kan tro att de inte gjort ett godkänt teoriprov, då de uppenbarligen inte har en susning om något gällande trafikregler, skyltar, trafiksäkerhet och fordonskunskap.

En somalisk man brände förbi en stoppskylt i 70 km/h. Vägen han korsade med bussen var en trafikerad 90-sträcka. Han körde för fort på en 30-sträcka och struntade i högerregeln. Denna kompetenta herre har gjort tre körprov och ännu inte klarat det.

En man från Syrien missade två stoppskyltar, körde av vänster backspegel, körde mot rött och höll på att köra över en fotgängare. Han blev förbannad på mig och ansåg att jag gjorde en strängare bedömning av hans körning tack vare sin etniska bakgrund.

En annan herre, även från somalien skulle göra ett körprov på behörighet B. Han körde nämligen dit med sin egen personbil. Denna kompetenta herre kunde inte växla och körde således hela provet på ettans växel. Jag underkände honom och sen tog han sin egen bil och körde hem.

Jag har ännu inte haft något körprov på C och CE med invandrare. Detta eftersom dessa utbildningar mest intresserar svenskar. På D-behörighet kommer 90% från arbetsförmedlingen och är invandrare. De kör i de flesta fall upp 2-5 gånger. Jag har fått höra från trafiklärare att många är omöjliga att lära och att deras utbildningar kostar tio tusentals kronor mer (från våra skattepengar) än vad svenskars utbildningar kostar. 8/10 är nämligen invandrare och 2/10 är svenskar, som med lite tur lyckats få en chans att prioriteras. Dessa brukar vara duktig på att köra!

Jag har ett stort kontaktnät inom transport och bolagen säger själva att invandrarna är odugliga. Några får en chans och får köra, men bolagen ser snabbt att de är en trafikfara och det hela slutar med att de får åka med tills arbetspraktikens avtalslängd är över. Det finns självklart exemplar som även jag godkänner på första försöket. Det finns också jätte duktiga invandrare, men som jag skrivit så är det generellt sett inget kompetensregn.

Frågor?
2015-06-18, 10:04
Medlem
Intressant läsning!
1. Har du blivit rädd på riktigt när någon kör upp eller har du blivit van??

2.Har du någon tanke varför knappt 0 kebabtekniker kör upp med mc?? (A).

3. Tycker du detta med eco-drive är ett vettigt krav på uppkörning istället bara för att låta bilen va i en dag??
2015-06-18, 10:06
Medlem
Mullrets avatar
Tack för ditt inlägg. Det är härligt få sina fördomar bekräftade ..

Avseende teoriproven : Kan det vara så de skickar dit någon look-alike som redan fixat teorin och skriver den i någon annans namn ?

Stort tack dessutom du underkänner de personer som med största sannolikhet kommer vara stora
riskmoment i trafiken. Har själv varit nära bli mosad av en menait som i princip gjorde alla fel i trafiken på en gång. Sa jag menaitens fordon var oförsäkrat och oskattat dessutom ?

Grattis Sverige - landet som styrs av imbecilla dårar...
Senast redigerad av Mullret 2015-06-18 kl. 10:15.
2015-06-18, 10:14
Medlem
Jag förstår vad du går igenom. Jag bor i London, som du vet är det en otrolig mix på människor här från olika länder. Folks bilkörning här är katastrofal!!!!! Det är en ren livsfara köra bil här. Folk kan inte köra bil och totalt struntar i trafikregler. Utanför vårt hus, en väg en normal person kör 15 km/tim bränner vissa på runt + 50 km/tim. Inget vett och förstånd att det kan komma barn utspringande mellan de parkerade bilarna. Folk parkerar bilen en meter från trafikljus så man knappt kan köra där. Ingen respekt för heldragna linjer med parkering och stoppförbud, där parkerar man oxå. Folk kör mot rött. Lägger sig i höger fil som är till för svängande men blåser ändå rätt fram. Inte att förglömma folks vansinniga omkörningar, jag ryser vid blotta tanken. Jag kan inte ens förklara hur illa det är.!!!! Vi bor South East, det är de svartas område och kan bara säga att 99% av dem ska inte ha körkort.
Jag ville bara dela med mig hur min vardag som ansvarsfull bilförare ser ut, har inga frågor men Keep up the good work. Vi vill inte ha dessa inkompetenta bilförare i Sverige!!!!!!!!
2015-06-18, 10:33
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexart
Intressant läsning!
1. Har du blivit rädd på riktigt när någon kör upp eller har du blivit van??

2.Har du någon tanke varför knappt 0 kebabtekniker kör upp med mc?? (A).

3. Tycker du detta med eco-drive är ett vettigt krav på uppkörning istället bara för att låta bilen va i en dag??

1. Jo jag har varit rädd många gånger.
2. Ingen aning. Mc-körning handlar om fart, frihet och natur. Det sistnämnda är inget som lockar invandrare. Det är bara ett kallt ishål!
3. Sparsam körning är vettigt. Med rätt utbildning kan du spara 15-20% bränsle.
2015-06-18, 10:44
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tack för ditt inlägg. Det är härligt få sina fördomar bekräftade ..

Avseende teoriproven : Kan det vara så de skickar dit någon look-alike som redan fixat teorin och skriver den i någon annans namn ?

Stort tack dessutom du underkänner de personer som med största sannolikhet kommer vara stora
riskmoment i trafiken. Har själv varit nära bli mosad av en menait som i princip gjorde alla fel i trafiken på en gång. Sa jag menaitens fordon var oförsäkrat och oskattat dessutom ?

Grattis Sverige - landet som styrs av imbecilla dårar...

Nej jag tror inte att de skickar dit en dubbelgångare. Förekommer säkert, men ovanligt. De gör sina prov många gånger och tillslut kommer ett prov med frågor de behärskar. Vissa prov kan innehålla frågor som du har svårast för medan andra prov innehåller frågor du har lätt för. Parkeringsregler kan vara din specialitet, medan det är din grannes mardröm.

Det är synd att provtider upptas av invandrare när kompetenta svenskar skulle kunna ta dessa tider. Bara gå in, utnyttja sin kompetens, klara provet och använda sitt körkort.
2015-06-18, 10:53
Medlem
foppatoffel.s avatar
Det jag vill diskutera är samhällets slöseri med skattemedel på integration och invandrarens brist på kompetens. Hundratals miljoner läggs varje år på körkortsutbildningar till invandrare. En utbildning som inte ger särskilt många ett arbete, eftersom deras kompetens inte räcker. De får extremt mycket tid i praktiska övningar men lyckas ändå inte. Om de efter många turer ändå lyckas erhålla sitt körkort - kan de ändå inte framföra sina fordon på ett tryggt sätt.

Jag har haft körprov med arbetslösa svenskar, som bekostat sina körkort själva. De har lånat pengar av närstående eftersom arbetsförmedlingen slänger dörren i ansiktet på dom. Där prioriteras nämligen invandrare före svenskar. Dessa personer har tagit 10 lektioner och klarar uppkörning på första försöket, medan invandrare tar 60 lektioner och fem uppkörningar innan de har körkortet i sin hand. Det är pengar som VI betalar.
2015-06-18, 11:10
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
En annan herre, även från somalien skulle göra ett körprov på behörighet B. Han körde nämligen dit med sin egen personbil. Denna kompetenta herre kunde inte växla och körde således hela provet på ettans växel. Jag underkände honom och sen tog han sin egen bil och körde hem.

Ringde du inte polisen?
2015-06-18, 11:22
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Ringde du inte polisen?

Du får köra upp till 1 år med körkort utfärdad utanför EU och EES. Därefter måste du ta ett svensk körkort. Minns jag rätt hade han bott i USA innan han "flydde" till Sverige. Det är således fullt lagligt att köra. Varken jag eller svensk polis kan göra något.
2015-06-18, 11:26
Medlem
Jag kan bekräfta (vad nu det är värt) att skattebetalarnas pengar formligen öses över dessa nyanlända människor från MENA. Har själv gått utbildning via Yrkesakademien och fått skåda detta på nära håll.

Ska nog göra en separat trådstart och berätta om detta, samtidigt som jag länkar till denna tråd om OK? Hade tänkt att göra den redan innan valet i september -14 men fick aldrig ändan ur vagnen...

Jag tvivlar i vart fall inte en sekund på det du skriver angående kompetensen hos dessa grupper.
2015-06-18, 11:37
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmallensee
Jag kan bekräfta (vad nu det är värt) att skattebetalarnas pengar formligen öses över dessa nyanlända människor från MENA. Har själv gått utbildning via Yrkesakademien och fått skåda detta på nära håll.

Ska nog göra en separat trådstart och berätta om detta, samtidigt som jag länkar till denna tråd om OK? Hade tänkt att göra den redan innan valet i september -14 men fick aldrig ändan ur vagnen...

Jag tvivlar i vart fall inte en sekund på det du skriver angående kompetensen hos dessa grupper.

Du har haft turen att prioriteras. Ditt körkort kostade en bråkdel av vad Mohammed hassans körkort kostade svenska skattebetalare. Sen vet jag inte hur det gick med arbete för dig, men är ganska säker att du utbildats för en rimlig peng och att chanserna för dig är goda i jämförelse med dina arabiska och afrikanska kollegor.

När jag ändå har dig på tråden. När somalierna anlände på morgonen, var det till att hålla fast sig när kompetensorkanen kom in i byggnaden?
2015-06-18, 11:51
Medlem
Förstår dessa personer själva att de är olämpliga att inneha körkort?
Det finns många saker man inte gör eftersom man är kass på det tänker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in