2015-06-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag var inskriven på arbetsförmedlingen och frågade om det inte kunde sponsra lite körkortsbehörigheter. Det uppriktiga svaret var att jag inte var prioriterad

Ouch, något av ett slag i magen kan jag tänka mig Får man fråga hur konversationen gick lite i detalj?
2015-06-18, 16:41
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Jag tycker det är starkt av TS att bedöma efter om man verkligen kan köra eller inte.

Det finns en typ av korruption som breder ut sig i vårt land, och den handlar inte om att sedelbuntar sticks ned i bröstfickor. Den handlar om att folk särbehandlas för att man inte vill bli kallad "rasist".

Denna korruption är rent livsfarlig för hela samhället.

Låt oss döpa fenomenet till PK-korruption, om det inte redan är döpt.
2015-06-18, 16:41
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheSupervizor
Ja det är synd att de så småningom får körkort och större chans till jobb.
Synd att det kostar oss.

Men varför är det bara vissa grupper i samhället som får kosta? Varför inte ge svenska ungdomar samma chans att få ekonomisk hjälp till ett körkort så att de kan få jobb? Varför vill du ställa grupper mot varandra, det låter oerhört rasistiskt att resonera på det viset.
2015-06-18, 16:56
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Jag förstår vad du går igenom. Jag bor i London, som du vet är det en otrolig mix på människor här från olika länder. Folks bilkörning här är katastrofal!!!!! Det är en ren livsfara köra bil här. Folk kan inte köra bil och totalt struntar i trafikregler. Utanför vårt hus, en väg en normal person kör 15 km/tim bränner vissa på runt + 50 km/tim. Inget vett och förstånd att det kan komma barn utspringande mellan de parkerade bilarna. Folk parkerar bilen en meter från trafikljus så man knappt kan köra där. Ingen respekt för heldragna linjer med parkering och stoppförbud, där parkerar man oxå. Folk kör mot rött. Lägger sig i höger fil som är till för svängande men blåser ändå rätt fram. Inte att förglömma folks vansinniga omkörningar, jag ryser vid blotta tanken. Jag kan inte ens förklara hur illa det är.!!!! Vi bor South East, det är de svartas område och kan bara säga att 99% av dem ska inte ha körkort.
Jag ville bara dela med mig hur min vardag som ansvarsfull bilförare ser ut, har inga frågor men Keep up the good work. Vi vill inte ha dessa inkompetenta bilförare i Sverige!!!!!!!!

Jag bodde i Thailand. Där snackar vi farliga förare och vägar...
2015-06-18, 16:56
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
I de större städerna kör många invandrare buss. I mindre stöder är andelen svenskar och européer fortfarande överrepresenterade. Dock sker det väldigt ofta olyckor i de större städerna där förare, pga sin inkompetens försökt gena över en rondell - och fastnat. Eller dammat rakt in i en viadukt.

Det är många invandrare som kör taxi också. Jag har åkt på många sjuk- och rehabresor den sista tiden, en resa på ca 4 mil enkel, och ofta åkt med somalier och kurder, samt andra som jag tror var syrianer. Det gick bra. Jag har också åkt med svenskar. Det gick också bra.

Din trådstart är alldeles för yvig för att tas på allvar, och nu kommer du med lösa fakta om olyckor. Har du något som kan styrka din tes utan att komma med mer, i brist på andra ord, tvivelaktigt skvaller?
2015-06-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Ouch, något av ett slag i magen kan jag tänka mig Får man fråga hur konversationen gick lite i detalj?

Även jag har besökt arbetsförmedlingen och uttryckt intresse för en specifik arbetsmarknadsutbildning. Svaret jag fick var att jag "inte tillhör en prioriterad grupp".
2015-06-18, 17:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Varför är jag olämplig som inspektör då jag är skeptisk till dagens invansrare och statens värdelösa resurser på dessa?

Därför att du har förutfattade meningar, och därmed får svårt att göra en rättvis bedömning.
2015-06-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isanningensnamn
En person som flytt från krig kommer hit till oss för att förbättra sitt och sina barns liv, han vill jobba, så han behöver körkort. Den personen kommer från ett land som inte är lika hårda på traffikregler som Sverige(läs:resten av världen) så han gör naturligtvis fel.

Förstår alla vad invandrare går igenom när man man kommer till ett nytt land?
Istället för att hylla en snubbe som gör vad han kan för att klara av tillvaron så sitter ni och hackar på dessa personer, människor som bara vill jobba sig upp i samhället.

Klart att invandrare får göra fel. Jag vill ändå inte att folk som inte klarar av att köra bil ska ha körkort i Sverige. Jag förstår dock i att i takt med att allt fler invandrare underkänns på körproven kommer ropen om rasism och strukturell rasism att öka, tills det faktiskt kan bli så att man helt enkelt bara delar ut körkort till invandrare efter genomgången utbildning.
2015-06-18, 17:09
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khufu
Många drömmer, men få gör faktiskt någonting för att nå dit.

Invandrarna som kör buss och taxi har gjort det.
2015-06-18, 17:09
Medlem
jugbandbluess avatar
i muteborg förekommer både dubbelgångare och köpta teoriprov.. säkert samma sak i malmö och sthlm
2015-06-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckosokaren
Kan jag svara på lite. För att erhålla D och C så krävs ett YKB-prov och ett teori-prov. YKB är mycket svårare och handlar nästan enbart om lastbill/buss, bromsystem, däck, brand, säkring, last osv osv.

Teorin kan man göra 10-20 gånger tills de klarar det och tillslut kommer samma frågor och då är det bara att svara på tills man svarar rätt. Dessutom vet jag att teoriprovet kan skrivas på andra språk medan YKBprovet enbart skrivs på svenska.

Jag kan säga att en fågel i mitt öra har viskat att det finns ett företag (kanske fler) i ett eller flera av städerna Stockholm/Göteborg/Malmö där ägarna är araber som får information via transportstyrelsen och har identiska frågor som provet.

Jag tror kostnaden är 10-15 000kr/person och du får åka upp en vecka och öva på samma frågor som kommer på provet.

Fan, kan man inte få bukt med sådant. Anmäl?
2015-06-18, 17:11
Medlem
Purkoss avatar
Min moster i 50 årsåldern är också trafikinspektör, dock enbart för BECE. Jag kan bekräfta att det du säger stämmer, hon har berättat liknande historier och har även blivit erbjuden mutor (gratis pizza var det en som erbjöd bla...)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in