2015-06-22, 13:46
Medlem
RNugent-Hopkinss avatar
Undra hur mycket dessa utbildningar kostar staten? Jag har en bekant som håller på att ta CE-kort, via arbetsförmedlingen. Samma utbildningsföretag har en D-utbildning också (buss). Han har berättat lite skvaller för mig.
Medans CE-gruppen på utbildningen håller tempo för att bli klar i tid så har alla buss-blattarna problem att klara teorin, vissa av dom har skrivit om D-teorin 5-6 gånger. Tänk då att varje provtillfälle kostar 250-300 kr, och antagligen ska dom kugga uppkörningen lika många gånger också.

TS skrev i ett inlägg att en buss-utbildning ska ta 12 veckor, de buss-blattar som går på detta ställe har gått 16 veckor och är knappt halvfärdig än. TS skrev att företagen brukar ta 5-6 tusen i veckan per person. Det blir en rätt ansenlig summa pengar som staten betalar för att ha analfabeter ute på utbildningar som dom inte klarar av.

Någon skrev att det var svårare att det för några år sedan var svårare att få yrkesutbildning betald av arbetförmedlingen? Av döma TS egna erfarenheter så verkar dom helt o hållet ha släppt på kraven för att få gå buss-utbildning.
2015-07-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andykaufman
Många av mina vänner har jag växt upp med sedan vi var skitungar dagis/grundskola, andra känner jag via universitetet eller jobbet. Ja de är assimilerade, men de är fortfarande invandrare från MENA. Svårt att veta vad för sorts invandrare ni menar när ni använder en sån generell beteckning.
Du har troligtvis sänkt din tröskel för vad som är acceptabel förarstandard... Man vänjer sig vid det mesta. Första gången i Belgien förvånades jag över att alla körde i 90 på 50-vägar och saknade bälte, sen vande man sig även om jag själv alltid har bälte och inte anammat deras sätt att köra. Värre då i Moskva där det var en skymf mot föraren att använda bäte när man tog taxi hem på nätterna (taxi var random bil som stannade när man räckte ut armen. Svenska ambasaden var nog de enda i hela staden som anlitade ett riktigt taxibolag... Sultans taxi)
2015-07-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Det där stämmer ju inte. Vid teoriprovet får dom gå in före och legitimera sig enskilt så samma förfarande
borde ju fungera även vid den praktiska delen?
Men en del har även har burka/heltäckande slöja i sina pass, vilket för många är enda ID-handlingen. Då är den id-kollen lika mycket värd som en person i mussepigmask jämförd mot en mussepiggtidning. Dessutom har du problemet att manliga examinatorer aldrig kan id-kontrollera kvinnor och vice versa.
2015-08-31, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men en del har även har burka/heltäckande slöja i sina pass, vilket för många är enda ID-handlingen. Då är den id-kollen lika mycket värd som en person i mussepigmask jämförd mot en mussepiggtidning. Dessutom har du problemet att manliga examinatorer aldrig kan id-kontrollera kvinnor och vice versa.

De visar fortfarande alla delar av ansiktet.
https://atlanticrightdotcom.files.wo...h-passport.jpg
2015-08-31, 03:19
Medlem
Lobengulas avatar
Då TS inte har varit inloggad på snart två månader så stängs tråden. Om TS vill fortsätta att svara på frågor så kan tråden öppnas igen, skicka i sådant fall ett pm till någon av I&I moderatorerna.

Tråd stängd

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in