Citat:

Ursprungligen postat av 
Methos

Nu är ju kartprovet så ologiskt det kan vara så jag förstår personen i fråga. "Rita snabbast möjliga väg från A-B och beräkna ankomsttiden", ja när man gör det enligt VERKLIGHETEN! får man fel på provet. Provet anser tydligen att man ska bryta mot trafikreglerna och skada bilen genom att köra in på en väg enbart begränsad till busstrafik och har således spårviddshinder. Den verkliga vägen runt detta hinder är 2,1km längre i resväg 

.
Sedan vet jag trafikinspektörer som har godkänt folk som får motorstopp vid varje trafikljus direkt efter uppkörningen...

Jag har gjort kartprovet två gånger, en gång när jag tog behörigheten för en herrans massa år sedan. Och en gång för skojs skull. Tyckte inte det var särskilt svårt. Man får tänka till, men det rätta svaret är logiskt. Svaren kan vara 9 mil, 13 mil eller 19 mil. Där du helt kan utesluta 19 mil och mer eller mindre vara söker på 13 mil. Beroende på hur slarvig du är - eller noggrann, så blir ditt svar antingen 13 exakt eller 12, alternativt 14 mil.