2015-06-19, 21:28
Medlem
BAB7s avatar
Invandrare kan inte köra bil.

Anledningen till detta är en massa olika faktorer, bla är infrastrukturen dåligt utbyggd i många U-länder, dom vägar som finns är ofta dåliga, motorvägar existerar oftast inte alls, trafikregler efterlevs dåligt etc.

Många invandrare möter här en helt annan trafikkultur, i deras gamla hemländer gäller ofta egoism i trafiken, deras körsätt i kombination med dåliga vägar och avsaknad av vettiga trafikregler med dålig efterlevnad av dessa regler som dom ändå har, ger en ryckig körning utan flyt och samförstånd.

I praktiken bidrar detta till att invandrare har väldigt svårt med körning på vägar med en högre hastighetsbegränsning som tex motorväg, invandrare är ofta usla på motorvägskörning, dom är inte vana att framföra ett fordon i 120 km/h på en väg med dubbla körfält i samma riktning, dom har svårt att lära in hur detta funkar, exempelvis att det handlar om en väg där det går så fort att bilar plötsligt dyker upp bakom i högre hastighet och vill köra om, att man måste gasa på rejält på en motorvägspåfart eftersom bilar kommer bakom i 120+, att kolla i backspeglarna ofta, att återgå till högerfilen efter avslutad omkörning etc.
Detta har invandrare jättesvårt för.

Stadskörning funkar ofta bättre, men knappast felfritt, jämfört med deras svårigheter med motorvägskörning där dom ofta kör för sakta, så finns här ett problem som är tvärtemot, på platser där man bör köra sakta och försiktigt som på små gator eller där många fotgängare befinner sig och liknande, där kör dom ofta för fort och saknar risktänkandet.
På bra och raka gator i stadstrafik är ofta körningen ryckig helt utan anledning, dom kan köra i 50 km/h och helt plötsligt minska till 35 km/h, åter öka till 40 km/h osv, extremt irriterande för övriga bilister och skapar ett väldigt ryckigt trafikflöde utan flyt.
Samma sak vid ljussignaler, är det en bilförare som inte kör när det blir grönt ljus, så är det garanterat en invandrare som helt enkelt sitter och sover bakom ratten.

Polisen är medvetna om problemet och det är positivt att polisen också ofta stannar vederbörande och gör kontroll på dessa personer som framför sina fordon på ett sätt som inte bara skapar irritation hos övriga bilister utan också kan vara direkt trafikfarligt.
Senast redigerad av BAB7 2015-06-19 kl. 21:31.
2015-06-19, 22:09
Medlem
Rektangels avatar
En av västvärldens mest tabubelagda ämne är just afrikaner och arabers underlägsna IQ och den inverkan detta får på vårt skolväsen och senare förmågan att klara yrkesutbildningar.

Kan någon ge en alternativ förklaring till varför folk hörande till mångkulturen så frekvent misslyckas med att tillgodogöra sig elementär yrkesutbildning.

Trafikinspektören och TS...Du är en av de bärande pelarna i statsbygget. Gör din plikt men för all del godkänn de ur mångkulturen som ärligt klarar att erhålla kompetensen. Misstolka mig inte.

Har själv ett busskörkort från tidigt 90-tal som jag bekostade själv men aldrig använt mig av sen dess. Nåt jag tog i bara farten då jag jobbade som tjänsteman hos en busstillverkare.

Vad jag vet delas bara enkla busskort ut nu förtiden och inte halva alfabetet som förr men vad jag vet så gäller mitt körkort inte längre utan kompletteringar men det står i alla fall DE på mitt körkort.
2015-06-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
En av västvärldens mest tabubelagda ämne är just afrikaner och arabers underlägsna IQ och den inverkan detta får på vårt skolväsen och senare förmågan att klara yrkesutbildningar.

Kan någon ge en alternativ förklaring till varför folk hörande till mångkulturen så frekvent misslyckas med att tillgodogöra sig elementär yrkesutbildning.
Inte bara det. I och med att de är så underlägsna och har svårt att se orsakssamband blir de dessutom överrepresenterade i olycksstatistiken. Detta i kombination med deras bristande impulskontroll gör det vansinnigt att utbilda dem till just yrkeschaufförer.
2015-06-19, 23:28
Medlem
Rektangels avatar
Jag har även noterat den totala frånvaron av "blattar" bakom ratten i rusningstrafiken runt den större stad där jag bor. Alltid pursvenskar "mitt i livet" som rattar sina nya tjänstebilar till och från jobbet från kranskommunerna. Ytterst sällan äldre bilar med blattar bakom ratten i den rusningstrafiken. Kolla själva nästa gång ni sitter fast i nån bilkö..Har ni någonsin upplevt bilköer ut från en betongförort på morgonen? Har ni ens varit i närheten av en sådan plats vid den tidpunkten?
Trafiklederna där är nästintill öde...och är det trafik är det antingen blåljus eller svarta BMW:s alternativt nån färdtjänstbuss.

Den äldre vagnparken hörande till mångkulturen brukar synas främst nattetid eller i mångkulturella stadsdelar körande till och från den lokala pizzerian eller liknade. Ofta toppad med en svart BMW där motorstyrkan kompenserar för förarens allmänna brister.

Ibland kan man se äldre blattar 50+ köra runt med äldre riskokare med unga blonda bimbos 20+ till villakvarteren runt centrum och då riktigt lyser det svarttaxi....Hur f-n vågar de..?

Likadant när det gäller cyklister. Har nästan aldrig sett en cyklist tillhörande mångkulturen åka runt i innerstaden. Det är klart och tydligt att mångkulturen främst åker kollektivt och märker man mycket "mörkerfolk" som frekvent håller till vid en hållplats då vet man att SFI eller liknande håller till i närheten.
Senast redigerad av Rektangel 2015-06-19 kl. 23:33.
2015-06-20, 03:28
Medlem
Det här låter ju mycket oroväckande, speciellt som det redan finns tillräckligt med infödda Svenskar som kör som rövhål.
2015-06-20, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Hej på er,

Jag arbetar som trafikinspektör på Trafikverket och utför prov på samtliga behörigheter: A, B, BE, C, CE, D och DE. Ni har säkert läst om inspektörer som blivit utsatt för mutor, hot och våld i samband med underkännande av körprov. Det är faktiskt någon som sker med jämna mellanrum och jag har själv varit med om det, dock inte våld som tur är.

Det sägs att en orkan med kompetens drar över Sverige just nu. Inom transportsektorn och rent generellt kan jag bekräfta att så ej är fallet. Jag underkänner 8/10 körprov på behörighet D av den anledningen att majoriteten av körproven är med syrier och somalier bakom ratten. Det har inget med rasism att göra, utan att de saknar tillräcklig kompetens att erhålla körkortsbehörigheten. Man kan tro att de inte gjort ett godkänt teoriprov, då de uppenbarligen inte har en susning om något gällande trafikregler, skyltar, trafiksäkerhet och fordonskunskap.

En somalisk man brände förbi en stoppskylt i 70 km/h. Vägen han korsade med bussen var en trafikerad 90-sträcka. Han körde för fort på en 30-sträcka och struntade i högerregeln. Denna kompetenta herre har gjort tre körprov och ännu inte klarat det.

En man från Syrien missade två stoppskyltar, körde av vänster backspegel, körde mot rött och höll på att köra över en fotgängare. Han blev förbannad på mig och ansåg att jag gjorde en strängare bedömning av hans körning tack vare sin etniska bakgrund.

En annan herre, även från somalien skulle göra ett körprov på behörighet B. Han körde nämligen dit med sin egen personbil. Denna kompetenta herre kunde inte växla och körde således hela provet på ettans växel. Jag underkände honom och sen tog han sin egen bil och körde hem.

Jag har ännu inte haft något körprov på C och CE med invandrare. Detta eftersom dessa utbildningar mest intresserar svenskar. På D-behörighet kommer 90% från arbetsförmedlingen och är invandrare. De kör i de flesta fall upp 2-5 gånger. Jag har fått höra från trafiklärare att många är omöjliga att lära och att deras utbildningar kostar tio tusentals kronor mer (från våra skattepengar) än vad svenskars utbildningar kostar. 8/10 är nämligen invandrare och 2/10 är svenskar, som med lite tur lyckats få en chans att prioriteras. Dessa brukar vara duktig på att köra!

Jag har ett stort kontaktnät inom transport och bolagen säger själva att invandrarna är odugliga. Några får en chans och får köra, men bolagen ser snabbt att de är en trafikfara och det hela slutar med att de får åka med tills arbetspraktikens avtalslängd är över. Det finns självklart exemplar som även jag godkänner på första försöket. Det finns också jätte duktiga invandrare, men som jag skrivit så är det generellt sett inget kompetensregn.

Frågor?

Varför anmälde du inte somalien för olovlig körning när han kom dit med egen bil? Har herrn inte anmälningsplikt som även gäller vid mutor, våld och hot?

Det du säger betvivlar jag inte en sekund på. Har en släkting vars päron utbildar truckförare och där kan främst somalierna men även andra avarter bäst och kan allt vilket snabbt motbevisas när de kuggar mer än någon annan. Detta är nog inte helt konstigt med tanke på att t.ex Somalia har ett snitt IQ på 69. Har man IQ under 70 så har man en lätt utvecklingsstörning....

Å andra sidan så har jag varit med om ovanligt hårda och nästan orättvisa svenska handledare. När jag körde upp för andra gången så förklarade handledaren att ''Jag ser till helheten'' vilket låter logiskt och fair dvs att han inte kuggar en på basala grunder. Iaf. så gjorde jag 3 små som han ansåg det tabbar men i överlag var det bra. Blev dock kuggad vilket var lite motsägelsefullt mot vad handledaren tidigare hade sagt. Kändes lite som att vissa handledare liksom på körskolor ''mjölkar'' ibland genom att kugga en på basala grunder. Körde om i Södertälje där det är mer 50/50 snarare än Sthlm där det är mer 30/70 och körde upp med vad jag tror var en syrian. Han godkände mig då jag körde lika bra som jag gjort med den svenska handledaren.

Merparten av svenskar vet om att det inte regnar kompetens över landet och detta du precis har beskrivit är ett tydligt exempel på det hela...

Fortsätt kugga på så länge du kuggar på skäliga grunder.
2015-06-20, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
1. Jo jag har varit rädd många gånger.
2. Ingen aning. Mc-körning handlar om fart, frihet och natur. Det sistnämnda är inget som lockar invandrare. Det är bara ett kallt ishål!
3. Sparsam körning är vettigt. Med rätt utbildning kan du spara 15-20% bränsle.

Äger en SAAB. Kan säga att jag sänkte bränsleförbrukingen med runt 1dl genom att inte köra eco-driving som jag lärt mig på körskolan. Eco-driving sliter även växellådan ojämnt så ser dessvärre inga fördelar med det iaf på normalstora bilar.
2015-06-20, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood

Invandrare kan ju inte ens cykla, då är det naturligt att inte börja köra mc heller.
När såg du senast en invandrare cykla.(den lokala cykeltjuven räknas ej)?

har faktiskt sett invandrare som cyklar dock blir jag fundersam och undrar vem dom har stulit cykeln av. Cyklar ofta med damcyklar...
2015-06-20, 13:00
Medlem
TS trollar, körskolebilar har dubbelkommando och ingen körskolelärare med självbevarelsedrift skulle låta bli att bromsa och passera en 90-väg i 70 km/h.
2015-06-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Vänta ett tag. Du som trafikinspektör har vetskap om teoriprov och körprov utförda av invandrare? Du har alltså tillgång till anonyma provsvar? Inte en chans säger jag. Denna tråd är inte skriven av en anställd på transportstyrelsen. Jag är övertygad om det.

Fråga: varför känner ni ett behov av att hits på saker om invandrare och deras presumtiva brister i alla grenar av arbetslivet ?
Anonyma provsvar? Hur tänkte du utfärda ett körkort om du inte vet huruvida personen klarat teorin eller inte? Otur när du tänkte eller?
2015-06-20, 13:21
Medlem
Nån som kört bil utomlands?
Menar såna länder som våra nya landsmän kommer ursprungligen ifrån...
Det är en rysare iallafall.
Med en sån bakgrund i sådan trafiksituation att sen tro du kan skola om det på svensk körskola är dött att misslyckas.
2015-06-20, 13:39
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Det nya landet
https://www.youtube.com/watch?v=38nlMQ7w9fo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här