Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Mordet på LH är antagligen hur banalt som helst. Det är bara bland Flashbacks kommentatorer allt ter sig märkligt och mystiskt.
Orsaken att det har blivit så här är att polisens utredare har lagt locket på, och släpper inga uppgifter om vilket bevismaterial som finns. Det är polisens totala tystnad i fallet som har satt griller i huvudet på FB-s kommentatorer.

Javisst, jag tror också att brottet i sig är banalt. Det är bara MGM som inte får att passa in i bilden. Han är ostraffad, 35-årig, väl ansedd gästarbetare som jobbat för samma arbetsgivare i sex år. Han kände inte BO. Det har inte heller framkommit att han skulle problem med sprit eller narkotika. Han har inte, såvitt det framgått, gjort några medgivanden. Har det funnits någon sådan GM tidigare, i liknande fall?
2015-07-17, 16:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
De letade ju efter sin katt. Men det som är mystiskt i det hela är att brodern synts i en verktygsbod och ej haft någon förklaring till vad han gjorde där. Om detta nu är sanning eller bara påhitt vill säga...

Njaeee... det vete katten?
jag letar inte anledning till att vara på Martorp, jag får ingen knallröd tråd i gripandet relaterat till fynd och konfrontationer som det sägs (fast snart ska väl även jag begripa, hahahaha)
Deras mor angav detta som anledning till gripandet (setts 100 m från verkstad på Martorp) -
2015-07-17, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Javisst, jag tror också att brottet i sig är banalt. Det är bara MGM som inte får att passa in i bilden. Han är ostraffad, 35-årig, väl ansedd gästarbetare som jobbat för samma arbetsgivare i sex år. Han kände inte BO. Det har inte heller framkommit att han skulle problem med sprit eller narkotika. Han har inte, såvitt det framgått, gjort några medgivanden. Har det funnits någon sådan GM tidigare, i liknande fall?

Han finns i litauiskt brottsregister. Det har begåtts inbrott i området och då ven på cafèt. Bli inte alltför överraskade att detta kommer att vidgas. Vi vet inget om litauerns liv. Fast det kommer polisen att berätta för oss.
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipanen2
Precis.. Hon skulle bara SMSa om hon fick problem på vägen. Fadern hade inte förväntat sig ett sms överhuvudtaget, därav föräldrarnas reaktion när de inte såg smset förrens senare. Alla tar för givet att LH var pappas flicka-men så var det inte alls det. Hon smsade mestandels med sin moder så när fadern får ett sms kände han att något inte var som det skulle.

Eller för att hon var hotad att göra det:
Fast jag kan inte riktigt komma på ett scenario som inte är en film där hon måste göra så...
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Stämpel".

Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Mordet på LH är antagligen hur banalt som helst. Det är bara bland Flashbacks kommentatorer allt ter sig märkligt och mystiskt.
Orsaken att det har blivit så här är att polisens utredare har lagt locket på, och släpper inga uppgifter om vilket bevismaterial som finns. Det är polisens totala tystnad i fallet som har satt griller i huvudet på FB-s kommentatorer.

Det kan mycket väl vara hur banalt som helst som du skriver, fast p. g. a. denna mycket ovanliga totala tystnad från polis och åklagares sida, så har fallet blivit placerat i gruppen över märkliga och mystiska fall.

Det är inte enbart bland Flashbacks kommentatorer som det hela ter sig märkligt och mystiskt utan även bland den hela och breda allmänheten som inte skriver här. Att få bort en sådan "stämpel" som detta fall har erhållit gör man inte i en handvändning.

Vad som har gjort att det hela har fått ett totalt yppandeförbud vet jag förstås inte men något lär det ju vara.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-07-17 kl. 16:54.
2015-07-17, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Njaeee... det vete katten?
jag letar inte anledning till att vara på Martorp, jag får ingen knallröd tråd i gripandet relaterat till fynd och konfrontationer som det sägs (fast snart ska väl även jag begripa, hahahaha)
Deras mor angav detta som anledning till gripandet (setts 100 m från verkstad på Martorp) -

Bröderna var i en verkstad 100 m från där kroppen hittades och kunde inte förklara vad de hade för ärende där. Det är alldeles för många indicier..hur många är vi uppe i? Litauern får svårt att förklara bort detta.
2015-07-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Han finns i litauiskt brottsregister. Det har begåtts inbrott i området och då ven på cafèt. Bli inte alltför överraskade att detta kommer att vidgas. Vi vet inget om litauerns liv. Fast det kommer polisen att berätta för oss.

Jag har också varit inne på inbrottsteorin. Det som talar emot är att det inte framkommit något i media om något inbrottsförsök den aktuella dagen.
2015-07-17, 16:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ Hur hamnar id-kontrollen i detta då (500 m nånting) och de sen kollar fynden? De är ju bortom sin bostad då - men gripandet ses ju i huset?
Hur kan de vara nära bostaden och konfronteras inkl fynd på en åker - men sen hamnar polisen på Martorp och det fyndet?
Därför undrade jag om det var två patruller eller två olika MP-grupper.
Patrullen åkte ut efter att MPS rapporterat in fynd. När patrullen kommer till platsen får de av MPS reda på att bröderna uppträtt misstänkt. Patrullen ser på avstånd bröderna och bedömer att det är bråttom att kunna säkra deras identiteter varpå man springer i kapp männen (antagligen är de då på väg i riktning mot Martorp). Härefter återvänder man till MPS och tittar närmare på fyndet. Antag vidare att man då tror sig förstå - eller kan konstatera - att fyndet tillhör LH; åminner sig var och hur brödernas identiteter säkrats: de hade sett ut att vara på väg mot Mantorp (som kan ha legat inom eller i utkanten av polisens utvidgade sökområde söderut) men ändrat riktning efter att polisen pratat med dem; man gick då i stället tillbaka till sin bostad. - Polisen konfererar om saken och fattar ett snabbt beslut: Bröderna plus NB:s hustru tas nu in på förhör samtidigt som deras bostad spärras av och undersöks.

Under tiden som husrannsakan pågår skyndar man sig att titta närmare på vad som kan dölja sig i byggnaderna vid Mantorp; tar sig in i den stora ladan m.fl. utrymmen - innan man sent under kvällen når det lilla skjulet och där hittar LH:s döda kropp. - Bröderna anhölls lördag, strax efter kl. 01.00; kvinnan några minuter senare.
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-17 kl. 17:00.
2015-07-17, 16:58
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt inlägg. Stämmer detta så är det mycket intressant att få ta del av. Du verkar kunna känna familjen.

Alltså p. g. a. att Lisa SMS:ade s. a. s. "fel" förälder, så kände pappan att något var på tok när han läste meddelandet från dottern senare. Denna känsla lär också mamman ha erhållit.

Och om detta som sagt stämmer, får jag känslan av att situationen just då var av ett slag där ett sms till pappan blev nån sorts signal, för hon kunde kanske bara skicka sms, vågade eller kunde inte ringa.....
2015-07-17, 16:58
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Han är inte ostraffad. En stal en tv i litauen. Källa: hans morsa.
2015-07-17, 16:59
Medlem
Citat:

Nej, vi vet inte någonting, inte ens att han finns i litauisk brottsregister. Det som framkommit- och som inte heller är bekräftat- är att han fick ersätta en TV som försvann när han jobbade på en flyttfirma. Att han skulle vara en inbrottstjuv och inblandad i inbrotten i området verkar mindre troligt just nu. Liksom att mordet på Lisa har något samband med inbrott/ inbrottsförsök.
2015-07-17, 17:00
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Bröderna var i en verkstad 100 m från där kroppen hittades och kunde inte förklara vad de hade för ärende där. Det är alldeles för många indicier..hur många är vi uppe i? Litauern får svårt att förklara bort detta.
Det finns väl inga uppgifter att de varit i verkstaden?
De kan möjligen varit på väg dit lika gärna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in