Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-03, 09:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Jag tror att utredningen är någotsånär på rätt spår och skulle bli förvånad om ingen döms för detta. Brottsoffrets far hade en mycket speciell ställning i samhället och nu handlar det inte om prestige eller uppklarningsprocent utan om att rätt gm ska dömas.

Om polis och åklagare tappar bort detta så måste det till inblandning från grupperingar med stor makt övet det svenska rättsväsendet. Och då menar jag starka ägargruppringar eller militära grupperingar.
Man är inte "någotsånär" på rätt spår om en person är häktad, misstänkt på sannolika skäl. Antingen är man på rätt spår, eller så är man helt ute i geografin och cyklar.

Starka ägargrupper eller militära grupperingar ska inte lägga sig i rättsväsendet. Då åsidosätts demokratin, och det är det inte värt för ett brott.
2015-07-03, 09:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det är ju hennes jobb att göra som hennes klient vill. Men normalt sett så svänger sig försvararna med ord som tex otroligt, osannolikt, rättsskandal, upprörande, fullständigt, uppåt väggarna etc. När en försvarare börjar använda ord som hypotetiskt i sammanhanget som nyss gjordes så ser det jäkligt mörkt ut för klienten i mina ögon.

Det kan jag hålla med om. Ordvalet är vanskligt, men hon sätter detta ordet ihop med ytterligare en överklagan, inte bara ett media-uttalande.
Teknisk bevisning är vad det är, men frågan är om denna bevisning faktiskt binder hennes klient till själva dådet/mordet.
Iaf jag håller möjligheten till ned-rubricering öppen pga detta kan vara ett faktum.
2015-07-03, 09:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Eller hennes personliga ägodelar som har hittats någonstans?

Någonstans inom MGMs ägor tex bil, med storebrors DNA på. Förslagsvis.
2015-07-03, 09:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det skulle i så fall röra sig om en ändring i rubricering kanske? Från "Mord" till "Medhjälp till mord" till exempel?

Jag vet inte hur advokaten resonerar kring den tekniska bevisning som finns mot hennes klient, men med tanke på hur hon uttalar sig, ser det ut som att hon hittat en lucka till att få ned-rubricerat sin klient.
Låter extremt kanske, men vi vet ju inte vad den tekniska bevisningen utgör?

Tack för förklaringen.

Jag har kanske låst mig vid att det handlar om en häktnings och inte en huvudförhandling.....

Men om hennes skäl är att få en annan rubricering så här tidigt under utredningen så kanske hon samtidigt riskerar sin klients möjligheter i en kommande huvudförhandling?

Om hennes klient "åker dit" för mord eller medhjälp till mord är väl egentligen lite hårklyveri då han i sådana fall fortfarande blir sittande i häktet och fortfarande riskerar ett rejält straff?

Min känsla är att argumenten som hon framförde i sin överklagan hade bättre hjälpt hennes klient vid en huvudförhandling.
2015-07-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man är inte "någotsånär" på rätt spår om en person är häktad, misstänkt på sannolika skäl. Antingen är man på rätt spår, eller så är man helt ute i geografin och cyklar.

Starka ägargrupper eller militära grupperingar ska inte lägga sig i rättsväsendet. Då åsidosätts demokratin, och det är det inte värt för ett brott.
Du skriver mycket. Helt säkert är den häktade inblandad men behöver därför inte vara gm. Självklart är det rättsvidrigt med uppgjorda domslut, men det förekommer.
2015-07-03, 09:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det kan jag hålla med om. Ordvalet är vanskligt, men hon sätter detta ordet ihop med ytterligare en överklagan, inte bara ett media-uttalande.
Teknisk bevisning är vad det är, men frågan är om denna bevisning faktiskt binder hennes klient till själva dådet/mordet.
Iaf jag håller möjligheten till ned-rubricering öppen pga detta kan vara ett faktum.
Jag överlåter åt den käre notarien att svara på det här men jag tror inte att man kan dömas för medhjälp till något om det inte finns en medgärningsman. Eller det kanske man kan? Men även om man kan det så tror jag inte att det blir så i just det här fallet iaf.
2015-07-03, 09:28
Medlem
Det är väldigt osannolikt att LH är GM första offer med tanke på hans ålder, så jag hoppas att GM undersöks noga, inklusive interpol. Någon som vet om detta pågår?
2015-07-03, 09:29
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Du får hjälpa mig att hitta i lagboken. Jag hittar inte att PT ska föregås av ansökan.

54:9 RB --> Prövningstillstånd krävs för att Högsta domstolen skall pröva hovrättens dom eller slutliga beslut i mål eller ärende som väckts vid tingsrätt

54:10 RB --> Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag

56:3 RB --> Överklagandet skall innehålla uppgifter om
1. det beslut som överklagas,
2. den ändring i beslutet som yrkas,
3. grunderna för överklagandet,
4. de omständigheter som åberopas till stöd för att prövningstillstånd skall meddelas, när sådant tillstånd krävs, och
5. de bevis som åberopas och vad som skall styrkas med varje bevis.
Skriftliga bevis som inte lagts fram tidigare skall ges in samtidigt med överklagandet

Räcker det?
2015-07-03, 09:31
Medlem
Att Lisas far har en spec. ställning i samhället borgar för att "allt" görs för att ngn/några blir fällda för hennes död.
ANNAT är det med andra döda - där inte "en djävel bryr sig om att prata för den döde".
Sverige i ett litet nötskal?

Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Jag tror att utredningen är någotsånär på rätt spår och skulle bli förvånad om ingen döms för detta. Brottsoffrets far hade en mycket speciell ställning i samhället och nu handlar det inte om prestige eller uppklarningsprocent utan om att rätt gm ska dömas.

Om polis och åklagare tappar bort detta så måste det till inblandning från grupperingar med stor makt övet det svenska rättsväsendet. Och då menar jag starka ägargrupperingar eller militära grupperingar.
2015-07-03, 09:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Tack för förklaringen.

Jag har kanske låst mig vid att det handlar om en häktnings och inte en huvudförhandling.....

Men om hennes skäl är att få en annan rubricering så här tidigt under utredningen så kanske hon samtidigt riskerar sin klients möjligheter i en kommande huvudförhandling?

Om hennes klient "åker dit" för mord eller medhjälp till mord är väl egentligen lite hårklyveri då han i sådana fall fortfarande blir sittande i häktet och fortfarande riskerar ett rejält straff?

Min känsla är att argumenten som hon framförde i sin överklagan hade bättre hjälpt hennes klient vid en huvudförhandling.

Förklaringen är bara att betrakta som ett förslag, då vi inte vet exakt vad den tekniska bevisningen består i.
Detta förslag grundar sig i att inte låsa sig vid tanken att storebrodern är överbevisad i skuldfråga ännu.

Vem vet, resonemanget kanske redan nu lyder "Försök att rädda det som räddas kan" då med hänvisning till vad den tekniska bevisningen hittills innehåller?
Senast redigerad av rotesau 2015-07-03 kl. 09:48.
2015-07-03, 09:33
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honnu
Här i trakterna (lidköpings kommun) kan tydligen poliserna inte hålla hemligheter inom sej på fritiden enl en för mej säker källa så var det våldtäkt, strypning och sedan styckning 😢 stackars barn.

Jag har ingen direkt uppfattning om hur DNA överförs, men man kan ju ändå tänka sig att en våldtäkt lämnar väldigt mycket DNA. Behöver inte gå närmare på detta.

Om vi utgår från att hon blivit våldtagen så måste ju provresultaten vara färdiga, iom att den yngre brodern släpptes. De hade ju aldrig släppt den ena mannen om man inte fått resultaten ännu.

Har de då fått resultaten så måste ju, om nu någon av bröderna är skyldiga, deras DNA finnas på henne.

Det borde ju vara spiken i kistan för GM i sådana fall.

Så vad fan babblar advokaten om egentligen? Sperma eller hudavlagringar under naglarna etc är ju inget man kan "placera ut".

Detta får mig att dra slutsatsen att hon inte blivit våldtagen. Jag hoppas du har fel.
2015-07-03, 09:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Visst, om ett fordon används som mordvapen så är det mord. Men om någon oavsiktligt dödar någon så är det inte mord, oavsett vilket tillhygge som används.
Men här blev det nog inte riktigt rätt väl?! Att man oavsiktligt dödar någon kan ju ändå vara likgiltighetsuppsåt och därmed mord eller dråp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in