Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
åtminstone jag hade tittat i SMS-historien för att veta vart och OM jag skulle messa. Så ett eventuellt felskickat SMS finns det inget belägg för. SMSet har hon skickat själv!

Ja, det tror jag nog också. Föräldrarna har sagt att de vet att sms:et kom från Lisa. Det var kanske skrivet på så sätt som brukar skriva. Jag tror inte att hon oroade sig för någonting när hon skickade sms:et. Det fanns inte ett dolt budskap i att skicka det till pappan. Om hon hade haft något problem så hade hon skrivit det rakt ut.
2015-07-17, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, man misstänker inte någon för våldtäkt eller våldtäktsförsök om offret är mördat eller dräpt av samma GM. Det allvarligare brottet konsumerar det mindre allvarliga. Om uret som Lisa hade var mycket värdefull kan man tänka sig att GM tog det, annars inte. Som trofé är ett ur ganska värdelöst eftersom det är så opersonligt.

Jaså.. han som mördade och våldtog Elin Krantz blev dömd för mord samt grov våldtäkt.. Jösses..

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.688110-16-ars-fangelse-for-mordet-pa-elin
2015-07-17, 16:21
Medlem
Citat:
Om det var så viktigt för föräldrarna att veta hur det gick för Lisa att åka moppe till och från jobbet för första gången att de bett henne höra av sig när hon var framme vid kafét på morgonen och även när hon började åka hem, så hade de nog koll på sina mobiler den aktuella dagen. Dessutom vet vi inte om Lisa brukade messa till sin mamma i vanliga fall, det kan vara en trådsanning. Men om det skulle vara så, kan sms:et till pappan innebära att det inte var Lisa som skickade det utan någon som inte visste att Lisa inte brukade skicka sms till sin pappa.

Har vi fakta på att hon inte brukade SMSa pappan
eller har det blivit en trådsanning?
2015-07-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag nog också. Föräldrarna har sagt att de vet att sms:et kom från Lisa. Det var kanske skrivet på så sätt som brukar skriva. Jag tror inte att hon oroade sig för någonting när hon skickade sms:et. Det fanns inte ett dolt budskap i att skicka det till pappan. Om hon hade haft något problem så hade hon skrivit det rakt ut.

Du har nog rätt. Det är lätt att börja spekulera. Men det är ändå hennes SMS som ställer till det tycker jag. Det är det som säger att hon blir kvar längre än sina kollegor. Dessutom ger det GM endast ca 2-3 minuter på sig att slå till.
2015-07-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Precis ... först mördar och våldtar man en fullkomlig främling - lyckosamt nog Precis när hon blivit ensam kvar och just hade smsat sin pappa - för att sen direkt efter mordet och våldtäkten gå och handla pizza. Laga till pizzan med fru o bror, och sen sitta och mumsa på den pizzan när pappan kom förbi och frågade efter den tjej som den pizzamumsade och familjemysande illbattingen just både mördat och våldtagit - och dessutom lyckats baxa iväg liket ända till en gård flera km därifrån.

Ja, det låter ju verkligen sååååååååååååå övertygande ...

Fast nu vet vi ju inte om det där med pizzan stämmer.... eller? Vet vi verkligen att det är så vara för nån som troligen är ortsbo har sagt det......
2015-07-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jaså.. han som mördade och våldtog Elin Krantz blev dömd för mord samt grov våldtäkt.. Jösses..

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.688110-16-ars-fangelse-for-mordet-pa-elin

Javisst kan även denna GM bli dömd för olika brott inklusive mord och grov våldtäkt, men om polisen påträffar en död BO som sannolikt har mördats så häktar man inte en misstänkt GM för våldtäktsförsök.
2015-07-17, 16:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vad Kenneth säger ska man nog inte se som tillförlitligt till 100%
Det är den patrullen dom är på väg till fyndet som griper bröderna, och då måste självklart en annan patrull åkt till Martorp.
Här är en av versionerna polisen uppgett.
http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2745794-misstankta-mordare-i-kontakt-med-missing-people?m=print&utm_source=google.se&utm_medium=org anic&utm_campaign=redirect

Jag har ingen susning om vem som återger korrekt - men det blir lite schizofrent med alla "solklara" händelseförlopp som glappar i avstånd.
Ena stunden på Martorp, i samma andetag på ett fält för konfrontation. Id och sen kollar fynd. Nästa stund grips de i bostaden?

Ja, detta är ur live rapporten - och här ser det snarare ut att handla om Martorp och fynd:
" På fredagskvällen gjorde Missing people ett fynd i ett av de avspärrade områdena. Fyndet gjorde att polisen hämtade in tre personer, som bor i en hyrd bostad i närheten, till förhör.

- Sedan återvänder vi till fyndplatsen och området omkring spärras av. Husrannsakan genomförs och senare under kvällen påträffas Lisa avliden i det här området, säger Martin Fredman, polisens insatschef, på presskonferensen."

Hur hamnar id-kontrollen i detta då (500 m nånting) och de sen kollar fynden? De är ju bortom sin bostad då - men gripandet ses ju i huset?
Hur kan de vara nära bostaden och konfronteras inkl fynd på en åker - men sen hamnar polisen på Martorp och det fyndet?
Därför undrade jag om det var två patruller eller två olika MP-grupper.
Senast redigerad av develi 2015-07-17 kl. 16:27.
2015-07-17, 16:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Litauern hörde att en bil försvann och trodde då att all personal hade lämnat arbetsplatsen. Då Lisa blev skjutsad trodde litauern att hon hade fått skjuts. Sedan kanske det är fel att kalla GM för professionell..
En amatörtjuv skulle alltså fått operera oupptäckt i sex år.
Citat:
" Den litauiska polisen har uppgett för litauiska medier att en av bröderna var bekant sedan tidigare" Det gäller ett mindre brott".

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
GT återger alltså en andrahandsuppgift i litauisk media. Aftonbladet återger en namngiven källa vid litauiska polisen. Aftonbladets uppgift är mer trovärdig.
2015-07-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Därför att detta märkliga och mystiska fall har "allt" som behövs för att få en så otrolig uppmärksamhet och genomslagskraft.

Definitivt inte enbart p. g. a. att det var en ung och söt tjej som försvann utan också bl. a. på det sätt hon gjorde detta på. Försvunnen i fem dygn innan hon hittades död. Naturligtvis bidrar också det totala yppandeförbudet.

Det är inte ofta att ett fall har alla "beståndsdelar" som behövs men detta fall har det. Kommer att skrivas böcker framöver och mordet på henne har för alltid skrivits in i den svenska kriminalhistorien som ett bland de mest märkliga och mystiska.

Mordet på LH är antagligen hur banalt som helst. Det är bara bland Flashbacks kommentatorer allt ter sig märkligt och mystiskt.
Orsaken att det har blivit så här är att polisens utredare har lagt locket på, och släpper inga uppgifter om vilket bevismaterial som finns. Det är polisens totala tystnad i fallet som har satt griller i huvudet på FB-s kommentatorer.
2015-07-17, 16:32
Medlem
Citat:

Kan varit så enkelt som att Lisa visste att mamman jobbade. Hon hade ju kunder den dagen varav att hon ej kunde hämta dottern...
2015-07-17, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En amatörtjuv skulle alltså fått operera oupptäckt i sex år.
GT återger alltså en andrahandsuppgift i litauisk media. Aftonbladet återger en namngiven källa vid litauiska polisen. Aftonbladets uppgift är mer trovärdig.

Litauisk media är nog mer trovärdig..Aftonbladet är likt Sun i England en skvallerblaska som ingen tar på allvar längre..Litauern har begått brott innan..inget tviviel om detta..

Mer sannolikt med inbrottsförsök än något våldtäktsförsök..bara fakta..
2015-07-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har ingen susning om vem som återger korrekt - men det blir lite schizofrent med alla "solklara" händelseförlopp som glappar i avstånd.
Ena stunden på Martorp, i samma andetag på ett fält för konfrontation. Id och sen kollar fynd. Nästa stund grips de i bostaden?

Ja, detta är ur live rapporten - och här ser det snarare ut att handla om Martorp och fynd:
" På fredagskvällen gjorde Missing people ett fynd i ett av de avspärrade områdena. Fyndet gjorde att polisen hämtade in tre personer, som bor i en hyrd bostad i närheten, till förhör.

- Sedan återvänder vi till fyndplatsen och området omkring spärras av. Husrannsakan genomförs och senare under kvällen påträffas Lisa avliden i det här området, säger Martin Fredman, polisens insatschef, på presskonferensen."

Hur hamnar id-kontrollen i detta då (500 m nånting) och de sen kollar fynden? De är ju bortom sin bostad då - men gripandet ses ju i huset?
Hur kan de vara nära bostaden och konfronteras inkl fynd på en åker - men sen hamnar polisen på Martorp och det fyndet?
Därför undrade jag om det var två patruller eller två olika MP-grupper.

De letade ju efter sin katt. Men det som är mystiskt i det hela är att brodern synts i en verktygsbod och ej haft någon förklaring till vad han gjorde där. Om detta nu är sanning eller bara påhitt vill säga...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in