Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 00:45
Medlem
bokfodrals avatar

Skriver under varje ord av vad du skriver!

Och jag tycker det känns trovärdigt det som skribenten skrev, att pappan är övertygad om att handsken inte låg där på söndag kväll.

Kan Arne ha ringts dit så pass tidigt på kvällen, för att nycklar behövdes till utrymmen att söka igenom eller har polisen en sån här gång rätt att ta sig in och leta på eget bevåg, typ bända upp dörrar?
Har såna saker att göra med skillnaden, i rättigheter och befogenheter från polisens sida, i om det är klassat som särskild händelse eller inte?
2015-07-15, 00:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Små fynd som är lätta att gömma i sin klädsel och sedan släppa lite här och där medan man letar
Ja, eller fynd som gm kastat ut från sin bil - med tillägget att han också kan ha stannat till på olika platser och sett till att vissa föremål hamnat långt bort i förhållande till den lilla grusväg han färdats på.
2015-07-15, 00:49
Medlem
Citat:
Därför att han ångrade sig och ville att det skulle ta slut
Hen mördar Lisa alternativ blir vållande till hennes död, har har kroppen i sin bil tills sökningarna upphör under natten, finns ingen möjlighet att lägga kroppen där det hela hände pga av att folk rör sig i området, men någon som har en naturlig koppling till stället hon hittades på kan förflytta sig till fyndplatsen utan att det verkar konstigt eller under natten och lägga kroppen där. Tar sena föremål som är LH och sprider ut dessa så att allt ska få ett slut, när det gått några dagar slängs det beviset ut som blir avgörande och det är meningen GM vet att det kommer att få polisen att söka exakt där han vill. Han hoppas att någon annan får skulden, så han tar lite persedlar och gnuggar mot lite arbetskläder som hänger i personalutrymmet på Mantorp och slänger ut sakerna i naturen lite här och där medan han går med MP och letar

Tänkbart scenario faktiskt...
2015-07-15, 00:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Börjar nu tänka tillbaka på den besvärliga kunden som enligt Expressen ( tror jag det var) som Lisa enligt artikeln berättade om för sin mamma efter jobbet på lördagen. Detta dementerades och sades ha hänt helgen före. Men kan reportern verkligen ha fått det så fel, han pratar ju med hennes arbetskamrater om något som hände i förrgår?

Kan denna dementi vara önskad av polis? Kan den störiga kunden vara GM, litauer eller inte. Spekulation i brist på annat kanske men detta har stört mig.
Den bråkiga kunden är identifierad, uppkollad och avförd från utredningen. Men om du inte tror mig så kan du alltid diskutera vidare i konspirationstråden där personen finns med på ett hörn.
2015-07-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightymiffy
Tror du ger denna "jägare" lite väl mycket cred. Man smyger sig oftast inte på djur ljudlöst, man sitter på pass och håller tyst, eller står på pass medan hunden jobbar.
När djuret är skjutet tar man oftast ur det och knyter ett rep om benen och släpar hem det om det är ett rådjur, älg brukar dagens moderna jägare släpa hem med fyrhjuling.

Polisens sök och en jägares sök skiljer sig en del. Och då pratar jag om en jägares eftersök, är det drevjakt ser jag inga större likheter.

Ja Lisa kan även hon blivit bortförd utav en sådan fyrhjuling...
2015-07-15, 01:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är inte helt säker på att alla de här "tiotal fynden" har kunnat konstateras tillhöra LH. - Hur som helst har det hela tiden varit fråga om "små" fynd.

Ja, man undrar vad det är. En utsaga är en ring, men kanske bara spekulation.

Onsdagens fynd betonas med orden "utan tvekan" samt "med säkerhet".
På torsdag "av stort, stort intresse" samt " extra viktiga" enligt Söderlund samt att fynd bekräftats av föräldrarna.

Sen säger Fuxborg:
" Bland de tiotal fynd som gjorts finns både tillhörigheter och andra spår, enligt Christer Fuxborg."

" Totalt kan nu ett tiotal fynd kopplas till 17-åringen. – Det är någonstans runt tio fynd som har gjorts, säger Christer Fuxborg, presstalesman vid polisen."

Om handske och kvitto räknas bort är det drygt åtta. Uttalandet är från torsdag.

För fynden runt kyrkan verkar inte vara relevanta?
" Det fynd som igår hittades vid Medelplana kyrka skall inte har något med försvinnandet att göra. "
http://www.hallekis.com/xx150609a.htm

"Har ni information om vad som nu hittades vid kyrkan? Eller behövs det mer källkontrolering?
Polisen säger till oss att de fynden inte är jätteheta, just nu, men att de kan få betydelse i ett senare skede. Vi väljer att inte publicera de uppgifterna i det här läget."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6187426
2015-07-15, 01:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral

Skriver under varje ord av vad du skriver!

Och jag tycker det känns trovärdigt det som skribenten skrev, att pappan är övertygad om att handsken inte låg där på söndag kväll.

Kan Arne ha ringts dit så pass tidigt på kvällen, för att nycklar behövdes till utrymmen att söka igenom eller har polisen en sån här gång rätt att ta sig in och leta på eget bevåg, typ bända upp dörrar?
Har såna saker att göra med skillnaden, i rättigheter och befogenheter från polisens sida, i om det är klassat som särskild händelse eller inte?
Just ladan vid kafeet saknar dörrar så där är det vidöppet. Men annars så har jag för mig att både AJ och LS kom ut till platsen vid försvinnandet samma kväll som BO försvann så de har ju då öppnat en del utrymmen, bla kafeet då. Sen har polisen viss rätt att bryta sig in i låsta utrymmen utan husrannsakansorder då det föreligger "fara i dröjsmål", men jag tror inte man gör det så ofta. Och är det helt uppenbart att något är "fel" så får ju vemsomhelst också bryta sig in när det föreligger sk nöd.
2015-07-15, 01:10
Medlem
Citat:
Jepp och det är väl ändå MP som hittat de flesta om inte alla fynd förutom handsken som hittades av privatpersoner som också letade

Samt att militären hittade mobilskalet...
2015-07-15, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ja Lisa kan även hon blivit bortförd utav en sådan fyrhjuling...

Ja för det drar ju inte blickarna till sig?!
En fyrhjuling som släpar en kropp efter sig, då borde det funnits doft så det räcker och blir över i veckor för polisens hundar.
En fyrhjuling är en fyrhjuling, inget rymdskepp.
2015-07-15, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightymiffy
Ja för det drar ju inte blickarna till sig?!
En fyrhjuling som släpar en kropp efter sig, då borde det funnits doft så det räcker och blir över i veckor för polisens hundar.
En fyrhjuling är en fyrhjuling, inget rymdskepp.

Varför måste man nödvändigtvis släpa en kropp efter sig med en fyrhjuling? Man kan väl lasta den på fyrhjulingen, right?!
2015-07-15, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Menar du först in på grusväg och kastar mobil. Sen Martorp. Åker därifrån och hittar mer saker och går ut på grusvägen/åker sen igen och slänger resten här och där?

Tisdag:
Först hittas väl skal/iphonefodral efter grusvägen. Sen krossad mobildisplay/mobildelar.
Gustafsson uppger även "lite andra saker" för den dagen. Vid de här bilderna omnämns skalet:

http://w.cdn-expressen.se/images/c9/ee/c9ee97ba346e4c4cbc560f4ee69d4dba/4x3/645%4070.jpg
http://www.svt.se/cachable_image/1433875351/svts/article3009867.svt/alternates/large/sokande-png
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3534191_2048_1152.jpg?preset=article-slider
http://s3.netdialog.se/9_20150609203057_fynd.jpg

2. Mobildelar på kvällen vä sida grusvägen. krossad mobiltelefondisplay. Drygt 500 m bort:
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3535160.jpg?preset=article-slider

Tänkte att han slår sönder BOs mobil på vägen dit varvid någon del av mobilen hamnat ute i terrängen och att resten av mobilen slänger han in i bilen (där LH Ligger) kör mot boden och dumpar henne där, och de flesta av hennes saker som kan ligga löst i bilen bär gm också in i boden. Morgon därpå när han kör därifrån så märker han efter ett tag att han lite prylar kvar i bilen som tillhör LH. Han väljer att åka mot jobbet men på vägen dit försöker han göra sig av med ytterligare prylar som han har upptäckt i bilen. så på vägen mot jobbet dumpade han prylarna längs med vögen.

Jag är lite osäker men har fått för mig att GM åkte en annan väg dit, dvs inte den väg som han åkte därifrån. Finns det någon karta som visar OM det finns alternativa vägar från Boden och Cafe/ladan och hur fynden låg utifrån den?

Ursäkta för detta inlägg om det är otydligt vad jag skriver, ögonen går i kors här på grund av trötthet
Senast redigerad av ulvan 2015-07-15 kl. 02:01.
2015-07-15, 01:31
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lite rykten i litauisk media, utan angiven källa, annars inget sedan begravningen.
Vad har ryktats i litauisk media?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in