Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det fanns inga tekniska bevis när Tomas Quick FÄLLDES för flera mord. Åklagaren har redan sagt att han kommer att förlänga häktningen nästa tisdag. Detta kommer nog att fortsätta ett bra tag.

Håller med! Om det mot förmodan inte kommer "positivt" DNA-prov från andra män/annan man som polisen testat...

Känns faktiskt mest sannolikt med "omhäktning" i det här fallet
2015-06-24, 19:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Håller med helt om att processen är byggd för att åklagaren ska ha makten initialt, men detta försvinner undfer huvudförhandling. Men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss just nu i åklagarens starkasta moment i rättsprocessen.
Nästan, iaf. Anhålla kan ju en åklagare göra utan att någon annan kan lägga sig i det alls. Men ett anhållande har ju å andra sidan en strikt begränsad utsträckning i tiden.
2015-06-24, 19:37
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2754437-hovratten-beslut-om-haktning-kommer-i-dag

Tack! Utdrag ur samma intervju verkar ha använts i två olika artiklar alltså. Där man i den först skrivna har med informationen om ej självmord enligt polisen som intervjuas.
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Det är möjligt att ni har avhandlat detta de senaste 1.500 sidorna, men jag har sen gripandet gått och funderat mer och mer på vad grejen med NFC är.

Jag är medveten om att det kan ta tid att frigöra DNA och att vissa analyser är krävande, men det har ju för fan gått snart två veckor och det enda livstecken från NFC jag har sett är att någon i tråden för en stund sen skrev att det kommit ett kortfattat delresultat idag (hittar dock ingen vidare info).

Att något som enligt "experter" vanligen ska ta ett par arbetsdagar fortfarande inte är klart efter två veckor är inte normalt. Även om hälften av alla fynd har varit helt fria från DNA så verkar det ha funnits ganska mycket att jobba med. Även om hälften av det som faktiskt varit något har skickats utomlands för superexpertanalys så har det funnits saker att jobba med och redovisa. Det har också vad jag förstår skickats saker till NFC löpande hela tiden.

Ändå sitter en familj helt svarslös och två häktade hävdar sin oskuld och har i värsta fall suttit felaktigt frihetsberövade i snart två veckor.

Vad fan gör de på NFC i det här fallet egentligen?
Tre till fem veckor innan materialet är analyserat, var det besked man gav på ett tidigt stadium. Detta är normalt.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är möjligt att ni har avhandlat detta de senaste 1.500 sidorna, men jag har sen gripandet gått och funderat mer och mer på vad grejen med NFC är.

Jag är medveten om att det kan ta tid att frigöra DNA och att vissa analyser är krävande, men det har ju för fan gått snart två veckor och det enda livstecken från NFC jag har sett är att någon i tråden för en stund sen skrev att det kommit ett kortfattat delresultat idag (hittar dock ingen vidare info).

Att något som enligt "experter" vanligen ska ta ett par arbetsdagar fortfarande inte är klart efter två veckor är inte normalt. Även om hälften av alla fynd har varit helt fria från DNA så verkar det ha funnits ganska mycket att jobba med. Även om hälften av det som faktiskt varit något har skickats utomlands för superexpertanalys så har det funnits saker att jobba med och redovisa. Det har också vad jag förstår skickats saker till NFC löpande hela tiden.

Ändå sitter en familj helt svarslös och två häktade hävdar sin oskuld och har i värsta fall suttit felaktigt frihetsberövade i snart två veckor.

Jobbar ungefär lika snabbt som de gör i andra prioritetsfall. Det är svårt att tvinga NFC att jobba fortare. Försöker man, säger de garanterat att detta endera kräver mer resurser eller leder till sämre provanalyser. Och det är svårt att syna utan att göra ingående jämförelser med hur det går till på andra håll i världen.
2015-06-24, 19:40
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Professor Jerzy Sarnecki säger att det är typiskt att de som är MGM blivit just misstänkta.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2753829-sarnecki-typiskt-att-broderna-misstanks

Medan GW Persson säger att de inte är den typiska att misstänka för denna typ av brott.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/

Har de båda personerna olika statistik information att basera sina påståenden på?
Två, ska vi säga medieintresserade, professorer i kriminologi har ingen större bäring i det enskilda fallet. Det de i egenskap av sin profession kan uttala sig om är vad som är, typiskt sett, en "normal" gärningsman. Statistik måste dock analyseras utifrån ett sammanhang, och i detta fall är sammanhanget kända fakta om vad som har hänt. Fakta är att en ung kvinna har hittats död och att två personer är häktade på sannolika skäl för att ha berövat henne livet. Mer vet vi inte, mer vet inte herrarna professorer heller.

Krasst uttryckt är deras antaganden inte mer värda än gemene (logiskt tänkande) mans.
2015-06-24, 19:41
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Enligt polisen skickade de in ett stort material till NFC, mycket av det var antagligen värdelöst, så kanske har det tagit särskilt lång tid av den anledningen. Annars - ja, vem har inte ställt sig samma frågor som du. Åtminstone något borde väl ha kunnat redovisas för åklagaren på två veckor. Ett hårstrå t.ex? Men hittills har denne bara åberopat annan bevisning (av allt att döma vittnesuppgifter). Lyckas de inte hitta något? Var det inskickade materialet alldeles för stort?

Intressant att det kommit ett delresultat - någon som vet mer?

Edit: ok tre till fem veckor är tydligen standard. För långt, tycker jag
Senast redigerad av sillynamnam 2015-06-24 kl. 19:45.
2015-06-24, 19:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Ehhh...det är som sagt knappast det enda dom gjorde i sina uttalanden.
Nå, det sa jag väl inte heller? Eller ens förutsatte? Däremot tror jag inte att det blir något prövningstillstånd för bröderna också beaktat det övriga innehållet i överklagan.

Är du beredd att hålla emot?
2015-06-24, 19:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Intervju i GP, tror det var igår. Citerades här i tråden.

Han som gjorde detta uttalande har jag för mig hette Lars Johansson, kriminalkommissarie.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-24 kl. 19:50.
2015-06-24, 19:45
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag också tror det kan ha varit. Ett temporärt förvaringsställe tills det hade lugnat ner sig gällande polis, MPS och privatpersoner.

Jag tror själv snarare att det var en temporär förvaringsplats - i vänta på att mörkret skulle falla.

Jag har "åkt" vägen från Blomberg, via säteriet, mgm:s bostad och bort mot Martorp ett antal gånger med hjälp av google view, för att skapa mig en bild över geografin och försöka sätta mig in hur gm kan ha tänkt.

Intrycket jag får är att det är ganska få platser som passar för en permanent dumpning av en kropp utmed den här sträckan. En massa saker bidrar till detta: åkrar, häckar, bebyggelse, få avtagsvägar, att man är observerbar från allehanda platser etc.

Jag tror att det fanns en fallande prioritetsordning: bort med kroppen från BP, inte gömma i anslutning till hemmet, och detta i brist på lämpliga platser i närheten ger till slut resultatet Martorp. En plats som mgm är bekant med, skyddad från insyn under dumpningen och - i viss mån - från tillträde av andra personer. En "trygg" plats, men en temporär sådan i väntan på att forsla kroppen vidare när mörkret fallit.

Det som kan ha fuckat upp den planen var pappans snabba respons. Så tidigt som två och en halv timme efter mordet, ca 20:45-21:00, kan mgm observerat att någon - pappan - var på plats, och inom ytterligare 45 minuter att polisen anlänt. Därefter krävs den nog ganska starka nerver för att välja att forsla runt kroppen igen, även nattetid.

Sedan kom måndagen, med fler poliser, mgm kanske var tvungna att hålla skenet uppe och jobba som om inget hade hänt, sökningarna påbörjas, journalister dyker upp, och dagen efter kommer svärmar med MPS-folk och drar genom trakten.

Utrymmet för att flytta kroppen igen har minskat i samma takt som riskerna för upptäckt vid flyttande har ökat, med resultatet att den får bli kvar där den är.

Alltså, för att hålla det kort: den temporära dumpningsplatsen fick bli permanent eftersom mordet upptäcktes innan natten kom.
2015-06-24, 19:49
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tror själv snarare att det var en temporär förvaringsplats - i vänta på att mörkret skulle falla.

Jag har "åkt" vägen från Blomberg, via säteriet, mgm:s bostad och bort mot Martorp ett antal gånger med hjälp av google view, för att skapa mig en bild över geografin och försöka sätta mig in hur gm kan ha tänkt.

Intrycket jag får är att det är ganska få platser som passar för en permanent dumpning av en kropp utmed den här sträckan. En massa saker bidrar till detta: åkrar, häckar, bebyggelse, få avtagsvägar, att man är observerbar från allehanda platser etc.

Jag tror att det fanns en fallande prioritetsordning: bort med kroppen från BP, inte gömma i anslutning till hemmet, och detta i brist på lämpliga platser i närheten ger till slut resultatet Martorp. En plats som mgm är bekant med, skyddad från insyn under dumpningen och - i viss mån - från tillträde av andra personer. En "trygg" plats, men en temporär sådan i väntan på att forsla kroppen vidare när mörkret fallit.

Det som kan ha fuckat upp den planen var pappans snabba respons. Så tidigt som två och en halv timme efter mordet, ca 20:45-21:00, kan mgm observerat att någon - pappan - var på plats, och inom ytterligare 45 minuter att polisen anlänt. Därefter krävs den nog ganska starka nerver för att välja att forsla runt kroppen igen, även nattetid.

Sedan kom måndagen, med fler poliser, mgm kanske var tvungna att hålla skenet uppe och jobba som om inget hade hänt, sökningarna påbörjas, journalister dyker upp, och dagen efter kommer svärmar med MPS-folk och drar genom trakten.

Utrymmet för att flytta kroppen igen har minskat i samma takt som riskerna för upptäckt vid flyttande har ökat, med resultatet att den får bli kvar där den är.

Alltså, för att hålla det kort: den temporära dumpningsplatsen fick bli permanent eftersom mordet upptäcktes innan natten kom.

OK kanske har du rätt - jag antar att "panikteorin" gör det sannolikt att gärningsmannen/männen lämnat spår efter sig. Det borde alltså komma teknisk bevisning så småningom.
2015-06-24, 19:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Nya tillfällen kom med nya nätter. På nätterna var inte MPS aktiva, och polisens närvaro bör rimligtvis ha begränsats till bevakning av några avspärrningar för att spara övriga resurser till sök på dagen, då detta är effektivare än på natten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in