Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Precis vad jag också tror det kan ha varit. Ett temporärt förvaringsställe tills det hade lugnat ner sig gällande polis, MPS och privatpersoner.
Jag tror själv snarare att det var en temporär förvaringsplats - i vänta på att mörkret skulle falla.
Jag har "åkt" vägen från Blomberg, via säteriet, mgm:s bostad och bort mot Martorp ett antal gånger med hjälp av google view, för att skapa mig en bild över geografin och försöka sätta mig in hur gm kan ha tänkt.
Intrycket jag får är att det är ganska få platser som passar för en permanent dumpning av en kropp utmed den här sträckan. En massa saker bidrar till detta: åkrar, häckar, bebyggelse, få avtagsvägar, att man är observerbar från allehanda platser etc.
Jag tror att det fanns en fallande prioritetsordning:
bort med kroppen från BP,
inte gömma i anslutning till hemmet, och detta i brist på lämpliga platser i närheten ger till slut resultatet Martorp. En plats som mgm är bekant med, skyddad från insyn under dumpningen och - i viss mån - från tillträde av andra personer. En "trygg" plats, men en temporär sådan i väntan på att forsla kroppen vidare när mörkret fallit.
Det som kan ha fuckat upp den planen var pappans snabba respons. Så tidigt som två och en halv timme efter mordet, ca 20:45-21:00,
kan mgm observerat att någon - pappan - var på plats, och inom ytterligare 45 minuter att polisen anlänt. Därefter krävs den nog ganska starka nerver för att välja att forsla runt kroppen igen, även nattetid.
Sedan kom måndagen, med fler poliser, mgm kanske var tvungna att hålla skenet uppe och jobba som om inget hade hänt, sökningarna påbörjas, journalister dyker upp, och dagen efter kommer svärmar med MPS-folk och drar genom trakten.
Utrymmet för att flytta kroppen igen har minskat i samma takt som riskerna för upptäckt vid flyttande har ökat, med resultatet att den får bli kvar där den är.
Alltså, för att hålla det kort: den temporära dumpningsplatsen fick bli permanent eftersom mordet upptäcktes innan natten kom.