2015-06-24, 19:16
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tak ska du ha djaoni , och ja, det står ju lite konstigt "enligt uppgifter till mamman " uppgifter till mamman, från vem då?
Och var anledningen att dom inte kunde förklara varför dom var där i verkstaden på grund av att dom inte kan prata svenska ???

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

"Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där."

Ska säga att intervjun med mamman inte är ett bevis på något mer än möjligen hyenajournalistik. Det går inte att veta om mamman är rättciterad, om hon vet något överhuvudtaget, om hon ljuger, om hon har missförstått något - det enda som går att veta är att det är en orolig och ledsen mamma. "Enligt uppgifter till mamman" - alltså journalisten som skrev den artikeln borde skämmas.
2015-06-24, 19:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Intervju i GP, tror det var igår. Citerades här i tråden.

Citat:
Hur bedömer du kritiken från advokathåll att det saknas teknisk bevisning?

- Vi kommenterar inte utredningen och utredningsläget på det sättet i nuläget. Vi har överlämnat ett stort material till NFC i Linköping.

Det är en förkortning för Nationellt forensiskt centrum, som tidigare hette Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL.

Vad gäller den rättsmedicinska undersökningen har utredarna fått ett preliminärt resultat.

- Men eftersom det är preliminärt berättar vi inte om det säger Lars-Göran Wennerholm.

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2755500-misstankt-slapps-i-lisa-holm-malet

Edit: det finns två versioner av artikeln. Den andra säger "ej självmord".
Senast redigerad av ReedMe 2015-06-24 kl. 19:19.
2015-06-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
För mej verkar det knepigt att kvinnan släppts-det kan ju tolkas på olika sätt.Dels att hon inte känner till ev brott som gjorts eller att de innesittande bröderna inte begått något brott.
Mej förefaller det märkligt att hon skulle ha varit ovetande

Jag tror hon är ovetande om det nu är någon av dom, eller båda, som begått mordet. Men även om så inte är fallet, måste det vara nästan omöjligt att kunna bevisa motsatsen om hon inte snackar dvs. Enda sättet att hålla henne kvar skulle vara om man kan bevisa att hon förstört bevis, knyta henne till mordet eller om hon uppgett falska saker som t ex var bröderna varit (om det går emot vad dom säger i förhör) osv. Med tanke på att hon gått fri (mer eller mindre) så är det osannolikt att hon vet något....eller så är hon den som ligger bakom allt och lurat alla.
2015-06-24, 19:20
Medlem
Mack-Bolans avatar
Godsherren sa väl i någon intervju att han lämnat en del intressanta upplysningar till polisen.
Kan denne herre vara det anonyma vittnet?

Han kanske noterat förehavanden av bröderna som de inte brukar göra och kanske vid ovanliga tidpunkter på dygnet. Kanske de "jobbade" på Söndag kväll trots att de aldrig gör det annars.
Tex. var ute en sväng med traktorn neråt Cafet. Mina spekulationer.
Senast redigerad av Mack-Bolan 2015-06-24 kl. 19:22.
2015-06-24, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det fanns inga tekniska bevis när Tomas Quick FÄLLDES för flera mord. Åklagaren har redan sagt att han kommer att förlänga häktningen nästa tisdag. Detta kommer nog att fortsätta ett bra tag.

Ett vittne har troligtvis sett litauerna i ladan mellan kl 18-18.30. alt. att de sett dem gå in i den byggnad Lisa hittades. Det säger " med sannolika skäl misstänkt" för något.
Frun till en av de misstänkta har kanske då sagt att de satt och drack kaffe på trappen vid denna tidpunkten. Därför fick hon sitta i häktet. Bara en spekulation hur det kunnat gått till.
Mvh
2015-06-24, 19:24
Medlem
ReedMes avatar
Nu så:
Citat:
Det finns väldigt mycket fynd, enligt Lars Johansson:

- En del kanske inte hör till ärendet, men vi får undersöka det och se vad vi kommer fram till.

Den tekniska undersökning pågår fortfarande på två platsen vid Kinnekulle, enligt Lars Johansson.

Om den rättsmedicinska undersökningen, säger han:

- Vi har fått ett preliminärt resultat, men det är inte speciellt långt. Jag vill inte gå in på vad det står inför den fortsatta utredningen med förhör.

Får ni en bild av vad som hände med Lisa Holm?

- Jag vill inte gå in på det. Det enda jag kan säga är att det inte var självmord i alla fall.
2015-06-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Antar att det är så men framgår inte av artikeln eller hur?

Förstår media det här med prövningstillstånd?

Media förstår inte mycket vilket t.ex. påvisar vad som sades i SR angående att kvinnan släppts, enligt den reportern så hade HovR släppt kvinnan vilket inte är rätt, åklagaren begärde ej förlängd häktning hos TR där det ärendet låg. Därför försätts kvinnan på fri fot.
De fattar inte reportern och inte heller studion.
2015-06-24, 19:27
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2755500-misstankt-slapps-i-lisa-holm-malet

Edit: det finns två versioner av artikeln. Den andra säger "ej självmord".

Länk till den andra versionen då?
2015-06-24, 19:31
Medlem
ojvamysigts avatar
Det är möjligt att ni har avhandlat detta de senaste 1.500 sidorna, men jag har sen gripandet gått och funderat mer och mer på vad grejen med NFC är.

Jag är medveten om att det kan ta tid att frigöra DNA och att vissa analyser är krävande, men det har ju för fan gått snart två veckor och det enda livstecken från NFC jag har sett är att någon i tråden för en stund sen skrev att det kommit ett kortfattat delresultat idag (hittar dock ingen vidare info).

Att något som enligt "experter" vanligen ska ta ett par arbetsdagar fortfarande inte är klart efter två veckor är inte normalt. Även om hälften av alla fynd har varit helt fria från DNA så verkar det ha funnits ganska mycket att jobba med. Även om hälften av det som faktiskt varit något har skickats utomlands för superexpertanalys så har det funnits saker att jobba med och redovisa. Det har också vad jag förstår skickats saker till NFC löpande hela tiden.

Ändå sitter en familj helt svarslös och två häktade hävdar sin oskuld och har i värsta fall suttit felaktigt frihetsberövade i snart två veckor.

Vad fan gör de på NFC i det här fallet egentligen?
2015-06-24, 19:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Länk till den andra versionen då?
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2754437-hovratten-beslut-om-haktning-kommer-i-dag
2015-06-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vem har inte "allt att förlora" på att mörda någon, utom den som har som mål att få krypa in i finkan på minst 10 år och antagligen längre?

Poängen var f.ö. inte hur rimligt det är att anta i ett konkret fall att någon haft vinning av ett mord. Poängen var att det inte är något särskilt starkt argument för någons oskuld. Återigen denna överbetoning av motiv och psykologiska spekulationer om den misstänkte. Något värde har de naturligtvis, men man måste ha något annat att komma med.

Alm är väl f ö ett bra exempel på att bara för att en person är ostraffad och inte visat upp några kända våldstendenser tidigare så utesluter inte det att personen kan begå ett grovt våldsbrott ändå (Om man nu väljer att tro att Linda Chen inte dog av ett mystiskt virus eller nåt liknande)

Jag vet att det inte var din poäng. Men jag menar att Alm var , i egenskap av sambo och förmånstagare till Chens livförsäkring, ganska given som GM redan från första början även om han inte var tidigare straffad.
2015-06-24, 19:33
Medlem
cem77s avatar
Professor Jerzy Sarnecki säger att det är typiskt att de som är MGM blivit just misstänkta.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2753829-sarnecki-typiskt-att-broderna-misstanks

Medan GW Persson säger att de inte är den typiska att misstänka för denna typ av brott.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/

Har de båda personerna olika statistik information att basera sina påståenden på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in