2015-06-24, 17:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack! Jag tror inte det blir något PT, om nu inte HD skulle vilja utnyttja detta mål för någon form av klargörande runt gränsen för att nå upp till "sannolika skäl" (...)

Det är nog vad det handlar om här.
Bröderna kan ha t.ex. nyckel till fyndplatsen, det gör dem iofs skäligen misstänkta men knappast sannolika mördare. Nånting sånt.
2015-06-24, 17:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
HD tar upp det för att det är massmedialt, trots avsaknad av rättsligt intresse för HD i sak. Det är att ge prövning där det är bla ha fall.

Min tanke är att det varit en del skitsnack om allmänhetens förtroende för rättssystemet som nu är skälet till att HD tar upp häktningen till prövning. Det är ju inget komplicerat ärende så lite tycker de att de kan de bjussa på, nu inför sommarledigheterna. I en fråga som inte har prestige för HD.

Min åsikt är att det ligger en massa ärenden hos HD som skulle förtjäna prövningstillstånd på objektiva meriter, som nu blir ännu mer utsiktslösa.

Det är märkligt med denna så kallade rättssäkerhet i en sak som denna. Rättssäkerhetsapekterna är absurda för de mörkar de verkliga bristerna i systemet. Man diskuterar rättssäkerhet, där det inte finns skäl! Heja Sverige!
Nej, HD tar inte upp saker i strid med regelverket bara för att tillfredsställa massmedia.

Edit:
Och något allmänt rättsmedvetande/opinion har inte protesterat mot häktningen - vilket hade varit oväsentligt dessutom, eftersom HD vet att allmänheten inte vet grunden till den.
Senast redigerad av micro113 2015-06-24 kl. 17:19.
2015-06-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Bröderna har såklart inget med mordet att göra, de borde ha släptts
Då går du lite över gränsen tycker jag! Hur vet du att bröderna har inget med mordet på Lisa att göra. I.a.f har två juridiska insatser kommit fram att det finns sannolika skäl för att häkta de två bröderna för mord. Är du säker att de (TR och HR) har gjort fel?
2015-06-24, 17:22
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
I så fall bör du vara tydligare med vad du argumenterar för. Argumenterar du för deras oskuld de jure, dvs att du inte anser att det kan styrkas bortom rimligt tvivel att de är skyldiga - ja då har du så klart rätt. Argumenterar du däremot för deras oskuld de facto, dvs att de faktiskt inte har något med brottet att göra alls: Ja då måste du i konsekvensens namn kunna komma med rimliga argument till varför det är rimligt att tro det.

Nu tycker ju inte jag att det finns några som helst rimliga skäl att anse att de måste vara oskyldiga - det finns inga andra fakta att dra den slutsatsen från i nuläget än nån slags halvkvasipsykologisk analys av att de inte är några typiska GM. Men det finns många grova våldsbrottslingar som inte setts som "typiska GM" av sin omgivning innan de begick sitt brott.

Du menar att det i nuläget inte går att styrka bortom rimligt tvivel att de är skyldiga, men att det kan komma att göra det längre fram?
För mig är det "bortom rimligt tvivel" som gäller - man ska inte behöva bevisa att de är oskyldiga "de facto".
Jag tycker inte att det går att dra slutsatsen att de är oskyldiga utifrån vad vi vet idag, men inte heller att de är skyldiga. Man måste helt enkelt titta på utredningen. The rest is speculations.
2015-06-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, HD tar inte upp saker i strid med regelverket bara för att tillfredsställa massmedia.

Edit:
Och något allmänt rättsmedvetande/opinion har inte protesterat mot häktningen - vilket hade varit oväsentligt dessutom, eftersom HD vet att allmänheten inte vet grunden till den.

Jag tror att Aftonbladets reporter missförstått, eller medvetet uttrycker sig luddigt. Om PT hade meddelats så skulle det säkert ha kommenterats av LGW Persson och andra.
2015-06-24, 17:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
(Till tingsnotarien i första hand)

Är det inte samma sak också med den här typ av överklaganden att det är formella fel i hanteringen som kan föranleda PT, förutom prejudikatsskäl. Dvs: HD överprövar inte enbart på den grunden att de till äventyrs skulle tycka att hovrätten har värderat bevisningen i målet på ett felaktigt vis när de fastställt att det räcker för "sannolika skäl"?

Vet inte om du fått svar redan men det finns en grund utöver prejudikatskäl och det är om det finns synnerliga skäl till att meddela PT. Med synnerliga skäl avses främst om hovrätten begått något grov rättegångsfel (såsom domvilla) eller agerat i strid mot gällande rätt.

Förutsättningarna för PT på denna senare grund är extremt små.

Ger dig även relevant lagrum

54:10 RB
Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
2015-06-24, 17:27
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/gt/christer-och-sofia-sag-en-ung-kille-vid-kafeet/

Jag tror det var en av pappans kollegor som ringde polisen. Stämmer hyfsat i tiden.
Det var ju en antal kollegor som hjälpte till i sökande varav antalet bilar på plats.
2015-06-24, 17:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vet inte om du fått svar redan men det finns en grund utöver prejudikatskäl och det är om det finns synnerliga skäl till att meddela PT. Med synnerliga skäl avses främst om hovrätten begått något grov rättegångsfel (såsom domvilla) eller agerat i strid mot gällande rätt.

Förutsättningarna för PT på denna senare grund är extremt små.

Ger dig även relevant lagrum

54:10 RB
Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Jag har anfört att yttrandet från åklagaren talar för att han väntar på resultat från NFC innan det går att visa att sannolika skäl föreligger. Är det förutsättning för PT att de redan är häktade på den misstankegraden? Jag gissar att överklaganden till HD betonar just den punkten.
2015-06-24, 17:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Tvärtom faktiskt. I samband med att de griper de misstänkta så hittas kroppen. Det sker efter gripandet och var alltså inte grunden till gripandet.

Därmed fanns också skäl att gripa trots att de var osäkra - de hoppades fortfarande på att hitta Lisa vid liv.
Jag har inte följt det här fallet så noga men som jag minns det så betedde sig bröderna "underligt" när MPS är ute och letar vid Martorp och i samband med det hittas kroppen. Bröderna beger sig då hemåt och grips strax efter i sin bostad.
2015-06-24, 17:37
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har anfört att yttrandet från åklagaren talar för att han väntar på resultat från NFC innan det går att visa att sannolika skäl föreligger. Är det förutsättning för PT att de redan är häktade på den misstankegraden? Jag gissar att överklaganden till HD betonar just den punkten.

Nej det är ingen förutsättning utan PT kommer meddelas om det finns något med fallet som är av vikt för rättstillämpningen eller om, för att tala klarspråk, hovrätten klantat sig ordentligt.
2015-06-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror det var en av pappans kollegor som ringde polisen. Stämmer hyfsat i tiden.
Det var ju en antal kollegor som hjälpte till i sökande varav antalet bilar på plats.

Jag har inte hittat någon trovärdig information om att pappas kollegor skulle ha hjälpt till med sökandet.

Den frisläppta kvinnan är nu på väg hem till Litauen. http://www.expressen.se/gt/frislappta-kvinnan-pa-vag-hem-till-litauen/.
2015-06-24, 17:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Temporärt förvaringsställe.

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Litauerna transporterade rimligen kroppen direkt till platsen den hittades på 5 dagar senare efter att flickan dödats, hon dödades kanske redan i ladan intill kafét.
Det var ett förvaringsställe, temporärt till sökandet avtagit.
Nu började det dock brännas för dem, de kände att de måste flytta kroppen återigen, att de då som har nycklar inte vill öppna är höggradigt suspekt.
Din förklaringsmodell haltar betänkligt, minst sagt.

Precis vad jag också tror det kan ha varit. Ett temporärt förvaringsställe tills det hade lugnat ner sig gällande polis, MPS och privatpersoner.

Poliser till fots med eller utan hundar, i bil, i helikopter, till häst samt MPS f. o. m. onsdagen måste helt enkelt ha skapat stor panik hos dem.

Om det nu är dessa två bröder som är GM, så var de tvungna att snabbt göra en ny transport av kvarlevorna fastän detta långt ifrån var ofarligt. Ändå ansåg de att de var tvungna att ta den risken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in