2015-06-02, 09:23
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Personligen tror och hoppas jag att det hela kommer att utredas som hatbrott. Men det är väl upp till DO?
DO utreder inte hatbrott. Det är polisens bord och, i tryckfrihetsmål, Justitiekanslern.
Citera
2015-06-02, 10:21
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity

Det komiska med videon med busschauffören, kontrollanterna och väktarna är hur gapiga och skrikiga kontrollanterna och väktarna är. Notera sedan hur lugna och sansade polismännen är och hur de behandlar busschauffören i jämförelse med den gapiga väktaren som som skriker och hotar den handfängslade mannen.

ursäkta, vart hör du hotet/hoten? sen att polisen är lugna är ju för att de inte är inblandade. hade de varit det, så hade det varit ett annat tonläge på dem med kan jag nästan lova!
Citera
2015-06-02, 10:34
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Dessa kontrollanter är anställda av säkerhetsföretaget G4S , där västtrafik "hyr" sina kontrollanter, västrafik ställer kravet att inblandade kontrollanter inte ska jobba hos dem mer.

Inblandade kontrollanter jobbar kvar hos G4S, fast får andra uppgifter.

Västtrafik fortsätter hyra kontrollanter av G4S.

Jag är övertygad om att kontrollanten är fel person på fel plats.

Sådana händelser löser man på ett snyggare sätt.
Citera
2015-06-02, 10:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Att han jobbar som förare är inte vad han ska visa. Han ska visa att han är i tjänst, för att kunna resa utan biljett.
Skatteverkets bestämmelser.

Enligt Västtrafiks regler så skall han ha uniform och förarkort vilket han hade. Något mer behövs inte för att visa att han är i tjänst.
Citera
2015-06-02, 10:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Jag är övertygad om att kontrollanten är fel person på fel plats.

Sådana händelser löser man på ett snyggare sätt.

Felet är att kontrollanterna borde tagit dit en trafikledare från västtrafik (det är minst en som alltid är i tjänst och som kör runt dit där något hänt (vanligtvis trafikolyckor)) och tagit reda på exakt vad som gäller.
Citera
2015-06-02, 10:56
Medlem
pokemontrainers avatar
Trevligt att busschauffören fick upprättelse, hoppas att det kan få honom att må lite bättre.
Man behandlar inte folk såsom på klippet när de är lugna, maktkåta idioter.
Citera
2015-06-02, 11:07
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt Västtrafiks regler så skall han ha uniform och förarkort vilket han hade. Något mer behövs inte för att visa att han är i tjänst.

Så att om han tar på sig sin uniform och stoppar sitt förarkort i fickan samt går ut på stan på sin lediga dag, då är han alltså i tjänst enligt dig?
Är det rätt uppfattat?
Citera
2015-06-02, 11:08
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Trevligt att busschauffören fick upprättelse, hoppas att det kan få honom att må lite bättre.
Man behandlar inte folk såsom på klippet när de är lugna, maktkåta idioter.

Men du tycker att det är ok att bitas?
Citera
2015-06-02, 11:14
Medlem
Biljettkontrollörer blir de som inte klarat att bli militär, polis eller ordningsvakt.
Citera
2015-06-02, 11:19
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
ursäkta, vart hör du hotet/hoten? sen att polisen är lugna är ju för att de inte är inblandade. hade de varit det, så hade det varit ett annat tonläge på dem med kan jag nästan lova!

Jag kan ha fel här (har inte läst igenom hela tråden och bara skummat igenom klippet lite snabbt) men jag tycker inte det verkade som att väktarna var inblandade heller utan att de blivit tillkallade av kontrollanterna och går på vad de har sagt utan att själva veta vad som hänt. Tycker väktarens tonfall när han ställer retoriska frågor tyder på det. Han säger "men varför har du handbojor på dig då?" (eller dylikt, minns inte exakt) tyder på det.
Citera
2015-06-02, 11:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Så att om han tar på sig sin uniform och stoppar sitt förarkort i fickan samt går ut på stan på sin lediga dag, då är han alltså i tjänst enligt dig?
Är det rätt uppfattat?

I det läget är det upp till kontrollanten att bevisa det t.ex. genom att kontakta bussbolaget. Föraren har det färdbevis han behöver, sen om han felaktigt utger sig för att vara i tjänst är en annan femma.
Citera
2015-06-02, 11:27
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Felet är att kontrollanterna borde tagit dit en trafikledare från västtrafik (det är minst en som alltid är i tjänst och som kör runt dit där något hänt (vanligtvis trafikolyckor)) och tagit reda på exakt vad som gäller.

Absolut en mycket bra idé.

Har man följt angivna instruktioner borde man veta hur man löser sådana situationer.

Överlag har ju inte kontrollanter några omfattande arbetsuppgifter. Arbetsmiljön är den samma, arbetsmomenten likväl.

Tyvärr är det så att bli kontrollant krävs det än mindre utbildning än för väktare.

Jag träffade på några kontrollanter en gång, två män i 45 - 50 års åldern, utlänningar från mellanöstern. Deras svenska var alltför undermålig för deras arbetsuppgift. Deras svenska förståelse var också bristfällig. Uppmärksammade att de var kanske lite för "på" och inte helt service inriktade så tillsättet som man bör vara i uniform.

Ett yrke där man verkligen måste vara medmänsklig och finkänslig i förhållande till andra människor hur än/vad än som uppstår.

Tyvärr fixar inte alla det.

Jag har under mina många år på securitas träffat världens skönaste och trevligaste personer i tjänst, tyvärr har deras starka sida inte varit att hantera folk rätt under stress eller vid diskussioner.

Då blir det sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in