Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Felet är att kontrollanterna borde tagit dit en trafikledare från västtrafik (det är minst en som alltid är i tjänst och som kör runt dit där något hänt (vanligtvis trafikolyckor)) och tagit reda på exakt vad som gäller.
Absolut en mycket bra idé.
Har man följt angivna instruktioner borde man veta hur man löser sådana situationer.
Överlag har ju inte kontrollanter några omfattande arbetsuppgifter. Arbetsmiljön är den samma, arbetsmomenten likväl.
Tyvärr är det så att bli kontrollant krävs det än mindre utbildning än för väktare.
Jag träffade på några kontrollanter en gång, två män i 45 - 50 års åldern, utlänningar från mellanöstern. Deras svenska var alltför undermålig för deras arbetsuppgift. Deras svenska förståelse var också bristfällig. Uppmärksammade att de var kanske lite för "på" och inte helt service inriktade så tillsättet som man bör vara i uniform.
Ett yrke där man verkligen måste vara medmänsklig och finkänslig i förhållande till andra människor hur än/vad än som uppstår.
Tyvärr fixar inte alla det.
Jag har under mina många år på securitas träffat världens skönaste och trevligaste personer i tjänst, tyvärr har deras starka sida inte varit att hantera folk rätt under stress eller vid diskussioner.
Då blir det sånt här.