2015-05-31, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, din mytoman. Det var nyligen på tapeten i Stockholm. Är även samma regler i Göteborg, har en ytligt bekant som är polis och behöver betala om hen ej är i tjänst.

Ehh OK jag kan alltid åka gratis om jag skulle visa upp min bricka+ polisID dock så väljer jag att inte göra det just för att det känns zigenaraktigt om jag inte gör något där i tjänst.

Men visst din "ytliga bekanta" har säkert rätt
Senast redigerad av priz 2015-05-31 kl. 10:56.
Citera
2015-05-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
De kan ha rätt att gripa någon envar. Men det krävs en hög grad av misstanke för att för att gripa någon envar. Om de gjorde rätt eller inte kan vi inte veta. Alltså har du fel tillsvidare.

Djärvt, eller bara drygt, av dig att hävda att någon annan har fel när du inte själv kan hålla isär begreppen.
Envar får inte envarsgripa (just det, det heter inte gripa någon "envar"...) någon på misstanke överhuvudtaget, så vilken höga misstankegrad är det du syftar på?
Citera
2015-05-31, 10:57
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ehh OK jag kan alltid åka gratis om jag skulle visa upp min bricka+ polisleg dock så väljer jag att inte göra det just för att det känns zigenaraktigt om jag inte gör något där i tjänst.

Citat:
Enligt Fredrik Westin, Polisförbundets ombudsman i rättsfrågor, är det ett allvarligt fel att utnyttja sin tjänstelegitimation för privata resor
Citat:
Är man i tjänst åker man på legitimationen, men inte utanför jobbet och inte dit och hem naturligtvis, säger Kia Samrell, talesman vid Polismyndigheten till TT.
Citat:
För polismyndigheten i Stockholm finns ett tjänstemeddelande från 1996 som klargör att man inte får resa på sin tjänstelegitimation på fritiden.

Div. pressklipp. Finns massor.
Citera
2015-05-31, 11:01
Medlem
Citat:
Ehh OK jag kan alltid åka gratis om jag skulle visa upp min bricka+ polisID dock så väljer jag att inte göra det just för att det känns zigenaraktigt om jag inte gör något där i tjänst.

Ja, eftersom vi pendlar på samma linje så är jag säker på att det är rätt. Vilket är precis detsamma som uppenbarligen gäller i Stockholm.

Sjukt av dig att tokljuga i tråden och smutskasta de som förmedlar fakta. Vem som helst förstår nog att du kan åka gratis om du missbrukar din polislegitimation. Inget du behöver påtala.
Citera
2015-05-31, 11:04
Avslutad
Det är ju intressant för jag har aldrig hört talas om att någon kollega varit ombedd att betala i en kontroll. Dessutom är man ju alltid i tjänst i sitt län så det är i så fall en oerhörd gråzon för man är ju förväntad att agera om något händer, men visst jag är inte den som inte kan pudla och säga jag hade fel. Bra då att jag har gjort rätt för mig. Skulle hata att bli gripen och börja bita kontrollanter.
Senast redigerad av priz 2015-05-31 kl. 11:07.
Citera
2015-05-31, 11:08
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Djärvt, eller bara drygt, av dig att hävda att någon annan har fel när du inte själv kan hålla isär begreppen.
Envar får inte envarsgripa (just det, det heter inte gripa någon "envar"...) någon på misstanke överhuvudtaget, så vilken höga misstankegrad är det du syftar på?

Jag tycker det är du som verkar vara dryg som fastnar på mina formuleringar. Att gripa någon envar är detsamma som envarsingripande. Har du svårt med svenskan? Jag citerar igen då du inte verkar ha läst det jag skrev. "För att ett envarsgripande skall vara lagligt krävs alltså _för det första _att gärningsmannen tas på bar gärning eller flyende fot. Det krävs alltså ett visst tids- och rumsmässigt samband mellan brott och gripande.

_För det andra _krävs att det med viss säkerhet (bevisstyrka) kan sägas att personen som grips verkligen har begått ett brott. Viss osäkerhet kan tillåtas men man bör inte ”chansa” om det råder osäkerhet om brott har begåtts av personen ifråga (se NJA 1978 s. 67 där en bil träffades av en sten när den åkte under en bro. Stenen hade kastats av någon i ett pojkgäng. Förare såg inte vem som kastades men fann senare en av pojkarna. Mannen grep pojken. HD dömde mannen till ofredande eftersom han inte med tillräcklig säkerhet visste att pojken hade kastat)."
Citera
2015-05-31, 11:10
Medlem
EspenKnutsens avatar
Citat:
Jo det får man visst. Det är skabbigt men det är inte fel eftersom en polis alltid är i tjänst.

Jo, det är fel. Det är otillåtet. Det är bara att poliser har antagit motsatsen eftersom deras befogenheter att ingripa mot enskilda gäller även på fritiden. Det är bedrägligt beteende precis som för alla andra, eftersom exv. SL aldrig har avsett att polisernas egen tolkning av "i tjänst" ska gälla.
Senast redigerad av EspenKnutsen 2015-05-31 kl. 11:24.
Citera
2015-05-31, 11:10
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Det är ju intressant för jag har aldrig hört talas om att någon kollega varit ombedd att betala i en kontroll. Dessutom är man ju alltid i tjänst i sitt län så det är i så fall en oerhörd gråzon för man är ju förväntad att agera om något händer, men visst jag är inte den som inte kan pudla och säga jag hade fel. Bra då att jag har gjort rätt för mig. Skulle hata att bli gripen och börja bita kontrollanter.

Bara för att man alltid är tjänst är väl inte allt man gör tjänsteärenden? Annars borde man ju kunna åka gratis runt hela landet när som helst. Eller har jag missförstått något?
Citera
2015-05-31, 11:11
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingarofisen
Uniformerad tjänsteman åker fritt på en del bolag är det inte så i detta fallet så är det i vart fall mycket grovt övervåld som tillgrips.

Är det inte dags att åtgärda all galenskap vakter sysslar med?

Jo. Man känner sig mer och mer rättslös. Bara på filmen hur han står där och gormar "Vill du behålla ditt jobb" är ett ganska grovt tjänstefel. Frågan är ju vilka processer vaktbolaget har och vilka direktiv de fått från uppdragsgivare. Kan vara en otydlig process vi måste rätta till.

Vad jag ser är egenmäktigt förfarande.
Citera
2015-05-31, 11:20
Medlem
Jag kan inte begripa hur dum busschauffören i fråga är. Han saknar giltigt färdbevis - han skall ha tilläggsavgift. Om han hade varit normalt funtad i huvudet så hade han accepterat tilläggsavgiften, och sedan gått till sin arbetsgivare och frågat om det är så att han får åka utan färdbevis.

Är svaret JA - överklaga tilläggsavgiften och sedan är saken ur världen.
Är svaret NEJ - betala tilläggsavgiften du fick på grund av att du brutit ett kontrakt med Västtrafik, i detta fall utfärdat av biljettkontrollanter på G4S.

Anledningen till att väktaren (personen i grönt) är så jävla förbannad är ju så klart för att han har BITIT och BROTTATS med hans kollegor. Det är väl inte så svårt att förstå. En rejäl känga går till polisen också för deras tafatta agerande som får biljettkontrollanterna och väktaren att se väldigt dumma ut.
Citera
2015-05-31, 11:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugor
Jag kan inte begripa hur dum busschauffören i fråga är. Han saknar giltigt färdbevis - han skall ha tilläggsavgift. Om han hade varit normalt funtad i huvudet så hade han accepterat tilläggsavgiften, och sedan gått till sin arbetsgivare och frågat om det är så att han får åka utan färdbevis.

Är svaret JA - överklaga tilläggsavgiften och sedan är saken ur världen.
Är svaret NEJ - betala tilläggsavgiften du fick på grund av att du brutit ett kontrakt med Västtrafik, i detta fall utfärdat av biljettkontrollanter på G4S.

Anledningen till att väktaren (personen i grönt) är så jävla förbannad är ju så klart för att han har BITIT och BROTTATS med hans kollegor. Det är väl inte så svårt att förstå. En rejäl känga går till polisen också för deras tafatta agerande som får biljettkontrollanterna och väktaren att se väldigt dumma ut.

Huh? Väktare och kontrollanter behövde sannerligen ingen hjälp att se väldigt dumma ut; det klarade dom utan hjälp
Citera
2015-05-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Huh? Väktare och kontrollanter behövde sannerligen ingen hjälp att se väldigt dumma ut; det klarade dom utan hjälp

Nja, alltså kontrollanter och väktare har uppenbarligen haft problem med personen i fråga. Att då polisen glider in och är "tjenis" med GM är fel. Ponera att han hade brottats med och bitit en annan polis? Då skulle du fan få se på dragna vapen och grejer, men bara för att det är väktare så skall det förminskas. Väktare gör ALLTID fel enligt poliser. Och allmänhet. Det kan inte vara ett kul jobb alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in