2015-05-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag har aldrig sett en busschaufför betala biljett för resa när de åkt på orten där jag bor. Desamma på regiontrafiken med tåg, då gällande kontrollanter och tågförare. Man har alltid någon fördel att jobba där man jobbar!

Nej, men de missbrukar sin yrkesroll privat. Du borde brotta ner personen nästa gång det sker.
Citera
2015-05-30, 22:05
Medlem
Grovedarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men bet han henne? Att hon säger det är inte tillräckligt.

Precis. De är mycket väl medvetna om att folk runt om kring filmar. Det kan vara ett spel för gallerierna.

Dessutom avslöjar videon vilken nivå dessa väktare ligger på. Att kalla någon för idiot offentligt som tjänsteman är verkligen professionellt. Dagisnivå på dem alla.
Citera
2015-05-30, 22:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Okey, jag hörde det nu ca. 1:07 in i följande film.

https://www.youtube.com/watch?v=C7M4EenLg-U
"Han bet henne", säger någon också, vid 0:38.
Citera
2015-05-30, 22:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
De har gripit honom och förnedrat människan tillräckligt för 26kr. Att stå och gapa över en människa visar på att man bör byta arbete för då ska man inte jobba med människor om man inte klarar av situationerna och vara lugn.

Det är Securitas som har hand om det och de jobbar i Västtrafiks kläder!

Så du tror på allvar att det enda som skett är att han åkt utan giltigt färdbevis? Spännblatten har självklart använt sitt "frikort" såsom varande blatte och trott att detta friskriver honom från allt ansvar... Tror ingen av vittnena hade reagerat om det vore en etnisk svensk chaufför - för då hade det enbart varit rätt åt honom. Men, hugaligen, nu var det en blatte som inte stillatigande kunde bekänna sitt misstag och gjorde en sak av det - våldsamt motstånd mot tjänsteman, etc.

Blattar TROR alltid en massa saker och erkänner ALDRIG sina egna misstag utan skyller alltid på missförstånd och/eller dålig information. Självklart visste spännblatten vad som gäller och även hans chef - hon försöker bara hjälpa blatten, samt i vidare mening bussbolaget, genom att säga att reglerna kanske är oklara. Är det verkligen någon som tror att man inte informerat spännblatten om vilka regler som gäller för deras eget bussåkande, vid hans utbildning?

Att sedan detta med "friåkning" troligtvis är mer kutym än undantag, det är en annan sak...
Citera
2015-05-30, 22:07
Medlem
carlpetersen73s avatar
Av det man ser är det en kraftig överreaktion, men vi vet å andra sidan inte vad som utlöst kontrollanternas sätt att hantera det hela.
Citera
2015-05-30, 22:07
Medlem
Nettan662s avatar
Verkar vara chauffören på bussen som skrev på Västtrafiks Facebook:

"Jag skäms över att som förare på Linje 200 behöva representera västtrafik.
Era kontrollanter är från idag INTE längre välkomna på av mig framförd buss, utan kommer vänligt men bestämt avvisas.
Jag kräver av västtrafik en förbehållslös ursäkt till den av kontrollanter fruktansvärt illa behandlade bussföraren samt att berörda kontrollanter tas ur tjänst och / eller avskedas och åtalas för våld mot tjänsteman.
Allt förtroende för västtrafik måste anses helt förbrukat tills dessa krav är uppfyllda."
Citera
2015-05-30, 22:08
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om det är så det ligger till hoppas jag verkligen att någon tekniskt kunnig klipper och grejar så att det blir överskådligt, och sedan tar upp händelsen i Media och journalistik.

I facebook-filmen säger hon "varför bet du mig din jävla idiot" 1:05 in i filmen. 1:09 in i filmen säger väktaren "Jobbar du som busschaufför", vilket Aftonbladet inleder med. En solklar vinkling, men inte mer än så.
Senast redigerad av GundeS 2015-05-30 kl. 22:11.
Citera
2015-05-30, 22:10
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du tror på allvar att det enda som skett är att han åkt utan giltigt färdbevis? Spännblatten har självklart använt sitt "frikort" såsom varande blatte och trott att detta friskriver honom från allt ansvar... Tror ingen av vittnena hade reagerat om det vore en etnisk svensk chaufför - för då hade det enbart varit rätt åt honom. Men, hugaligen, nu var det en blatte som inte stillatigande kunde bekänna sitt misstag och gjorde en sak av det - våldsamt motstånd mot tjänsteman, etc.

Blattar TROR alltid en massa saker och erkänner ALDRIG sina egna misstag utan skyller alltid på missförstånd och/eller dålig information. Självklart visste spännblatten vad som gäller och även hans chef - hon försöker bara hjälpa blatten, samt i vidare mening bussbolaget, genom att säga att reglerna kanske är oklara. Är det verkligen någon som tror att man inte informerat spännblatten om vilka regler som gäller för deras eget bussåkande, vid hans utbildning?

Att sedan detta med "friåkning" troligtvis är mer kutym än undantag, det är en annan sak...

Om chauffören varit en etnisk svensk så han fått en tillsägning på sin höjd. Men nu ska fem pers givetvis tas ut hela veckans aggression på en ensam busschaufför.
Citera
2015-05-30, 22:15
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan662
Verkar vara chauffören på bussen som skrev på Västtrafiks Facebook:

"Jag skäms över att som förare på Linje 200 behöva representera västtrafik.
Era kontrollanter är från idag INTE längre välkomna på av mig framförd buss, utan kommer vänligt men bestämt avvisas.
Jag kräver av västtrafik en förbehållslös ursäkt till den av kontrollanter fruktansvärt illa behandlade bussföraren samt att berörda kontrollanter tas ur tjänst och / eller avskedas och åtalas för våld mot tjänsteman.
Allt förtroende för västtrafik måste anses helt förbrukat tills dessa krav är uppfyllda."

Jaså du. Det verkar ju troligt. Hörde du negern på videon? Du tycker hans tal motsvarar den återgivna texten? Avvisas? Förbehållslös? Förbrukat?

Är du kanske efterbliven?
Citera
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tidigare så fick alla som jobbade för västtrafik ett tjänstekort som formellt skulle användas under arbetstid för att ta sig till/från de hållplatser de man skulle avlösa någon från. Kortet fick inte användas för resor till/från arbetsplatsen. Men många använde ändå det kortet hem så skattemyndigheten satte sig på tvären och kortet verkar därför ha avskaffats som personligt kort. Trafikbolagen kan dock ge sina anställda ett förmånsbeskattat årskort till sina anställda, men det verkar vara få bussbolag som har det.

Vid den aktuella händelsen som tråden handlar om så verkar det inte som föraren inte haft något tjänstekort och därför helt korrekt stoppats för tjuvåkning.
Rent formellt har han rätt att åka mellan den plats där han gått av sitt pass till sin arbetsplats (dvs i regel den bussdepå där han har sitt klädskåp etc). Detta är då en tjänsteresa som skall bekostas av arbetsgivaren och det är därför man har dessa tjänstekort.

Mitt inlägg om ett kompletterande Gult kort, syftade på vad som sades i artikeln
"- Det pratas om ett kompletterande gult kort som chaufförerna ska ha. Det är inget som vi har någon kännedom om, den informationen måste ha stannat upp någonstans - eller så är det ett missförstånd, säger Klara Haage, pressansvarig på Transdev."
Jag är väl medveten om vilka regler som gäller för privatresande. Dock finns ett undantag. De flesta företagen tillåter personal att åka avgiftsfritt på sina egna ägandes fordon..
För att resa från avlösningsplats till depå, måste resan formellt vara inskriven i tjänstespecifikationen..
Citera
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Han har gått av sitt pass och ska åka hem som företaget betalat. Givetvis hugger kontrollanten som en hungrig kobra när hon inte förstår situationen! Våld är ända lösningen såklart. Själv brukar jag alltid ta minst en kvart på mig för att fiffla fram min biljett. Man ser riktigt hur ådror växer fram i pannan på dem och händerna börja lätt skaka och de gör sig redo för attack.

Jag tycker du ska jobba på ditt ordval och avreagera dig i en fysisk sport så som boxning brottningen eller nått. Det är inte bra för dig att vara så laddad. Puss på dig!
Citera
2015-05-30, 22:16
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jaså du. Det verkar ju troligt. Hörde du negern på videon? Du tycker hans tal motsvarar den återgivna texten? Avvisas? Förbehållslös? Förbrukat?

Är du kanske efterbliven?

Saknar du läsförståelse? Busschauffören som framförde bussen vid det aktuella tillfället är inte samma person som det mörkhyade chauffören i klippet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in