Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Det första svaret från Transdev i media är att föraren är på väg hem och att Transdev inte känner till reglerna. Inte heller har man hört talas om ett "gult kort". Alltså har presschefen fått något återberättat för sig. Typ 6700 + förare som kör på Västtrafiks uppdrag har ett brandgult förarkort och de flesta vet att de inte får resa på fritiden. Jag tror på fullaste allvar att det uppstod ett missförstånd ombord. Jag tror inte att föraren visade upp rubb och stubb och tydligt berättade att han var i tjänst. Jag tror att han sade att han var på väg "hem" och att han menar depån och kontrollanterna tror att han menar sin bostad och att de inte tog sig energi att reda ut det.
Jag vill vara jävligt tydlig med att jag tycker att kontrollanterna i tron att föraren tjuvåkte, skulle ha låtit honom kliva av.
Ett vittne uttalar sig så här. Kontrollanten har enligt vittnet gett bussföraren en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.
Vittne berättar om hur busschaufför blev nedbrottad
Citat:
Längst fram i bussen, på sätet bredvid föraren av bussen satt chauffören som gått av sitt arbetspass. En av de andra kontrollanterna gick fram till honom för att kontrollera färdbevis.
Kontrollanten blir vansinnig på honom när han inte har biljett. Han börjar gapa och skrika på honom att "du måste ha färdbevis!".
Citat:
Hur agerade busschauffören?
Han var lugn, gjorde inget motstånd och försökte förklara att "jag är busschaufför". Han visade sitt förarkort och att pekade på sina kläder, att han satt i uniform.
Kontrollanten gick fram till chauffören när bussen befann sig på Göta Älvbron och när bussen kom fram till Backaplan försökte chauffören gå av.
Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.
Chauffören föll framåt, hamnade i backen och låg där hjälplös. Då kom de andra kontrollanterna dit och kastade sig på honom.
Han gjorde ingenting, var lugn hela tiden och sa att "jag har inte gjort någonting".