Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Hur långt rätten för envarsgripande räcker?
Inom Sveriges rikes gränser. Alla har laglig rätt att gripa någon som begått ett brott med fängelse i straffskalan.
Blir man utsatt för ett olaga frihetsberövande har man såklart rätten att freda sig, men det är ju uppenbart att detta i så fall är ett laga frihetsberövande.
Det var inte riktigt min fråga. Tänkte mer på gränsdragningen för när rätten till nödvärn mot en myndighetsperson kan utesluta åtal för våldsamt motstånd. Jag trodde att rätten till nödvärn enligt 24:1 BrB skiljde sig åt när ett obefogat ingripande (t.ex. olaga frihetsberövande eller ofredande) skedde av en polis respektive av en kontrollant/väktare o.s.v.
Huvudregeln är att motstånd mot en polis kan medföra åtal för våldsamt motstånd, trots att polisens ingripande varit felaktigt - nödvärnsrätt kan inte åberopas, förutom i vissa allvarliga fall. Huruvida nödvärnsrätten kunde åberopas även i mindre allvarliga felaktiga ingripanden av kontrollanter/väktare var jag osäker kring. Men tydligen ska det samma gälla även här, d.v.s. att nödvärnsrätten kraftigt begränsas när angrepp sker från myndighetsperson.