2015-06-03, 15:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Bussen i fråga har 8 kameror och de gås igenom "as we speak".

Att Västtrafik gjort sig av med G4 är pga all uppståndelse. Hade det inte varit för all negativ publicitet hade de inte gjort något. Samma sak med ordningsvakter i tunnelbana m.m. Så fort de får dålig publicitet gör sig SL av med dem vare sig de gjort rätt eller inte. Om någon t ex kommer ihåg när ordningsvakter omhändertog en ung kille för några år sedan som åkt bakom vagnarna så var SL's spontanreaktion att göra sig av med vakten. Sen visade det sig att han inte gjort något fel alls.

Fast här är det ju faktiskt möjligt att busschaufförernas hade protesterat och förmått västtrafik att i alla fall se över avtalet med vaktbolaget även om händelsen inte hade fått samma utrymme i media.
Citera
2015-06-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De var assistansen, vakterna, som kom till platsen som handfängslade, kontrollanterna brottade ner honom och satt på honom tills vakterna kom..
i see. jag trodde det bara var poliser som hade rätt att handfängsla/frihetsberöva folk.
Citera
2015-06-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Ett minst sagt populistiskt beslut av Västtrafik att göra sig av med G4S. Visst agerade personalen på ett bedrövligt sätt med sitt mästrande tonläge, men det gjorde busschauffören med när han tog till våld mot mot dem i ett tidigare skede och bland annat bet en kvinnlig kontrollant. Det förstår väl vem som helst att man hamnar i handfängsel om man gör det. Det är dock tyvärr bara den senare delen som visats upp i media, och nu blir efterspelet präglat av det när Västtrafik försöker rädda sitt rykte.

Jag ifrågasätter inte att många kontrollanter är idioter, men till deras försvar så tycker jag att det finns en märklig inställning bland folk till dem och deras uppgift. Folk som annars vanligtvis följer lagar och regler verkar tycka att det av någon anledning är ens rätt att inte betala för sig i kollektivtrafiken och blir förbannade på de onda kontrollanterna som hindrar dem. Och media verkar hålla med.

Inte många rätt där! Vilka belägg har du för det fetade? Har du ens läst tråden? Grattis till att du tror på allt sladder du hört från sladdkärringar och att du på fullt allvar tror att sladder har med verkligheten att göra.

Kan bara informera dig om att än så längre finns det inga som helst belägg för att busschauffören vare sig tog till våld eller bet.
Citera
2015-06-03, 15:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Detta väcker ju frågan lite om vilken slags biljettkontroll trafikbolagen vill ha, och om de ens ska ha någon?

Jag tvivlar inte det minsta att kontrollanterna fått inofficiella direktiv av västtrafik innan att man ska vara hårda och även kontrollera folk i uniform. Men backas man sen inte upp så kommer ju nästa trafikkontrollanter få veta det och börja skita i det.

I Stockholm har det ju nu börjat leda till enorma plankningar och att SL verkligen blöder pengar. Jag skämtar inte när jag säger att i tcentralen under rusningstid plankar kanske 1/4 av de som går på.

Vissa busslinjer går 99% av alla på hur som helst och visar inga färdbevis, där har t om chaufförerna blivit tillsagda att inte be om att få se färdbevis pga våld och hot.

Att skattefinansiera kollektivtrafiken tror jag inte skulle gå, dels rent juridiskt dels att det skulle vara extremt impopulärt och nog behöva leda till sänkta bensinpriser eller liknande.

Och att ha kontrollanter som skiter i att kontrollera folk om det kan bli oroligheter kommer inte heller fungera. Då är dom bara slöseri med pengar.

Nu är det ju ganska få som åker i uniform så det kan inte vara några större mängder fuskåkning där. De flesta byter ju om i depån och inte hemma. Dessutom har de flesta rätt att åka hem under den långa rast (2-4 timmar) som många har mellan två körpass då detta räknas som resa under arbetstid.

Att G4S förlorar sitt uppdrag gör nog ingen större skillnad för jag har bara stött på dem en enda gång när jag åkt expressbuss (vilket jag oftast tar till jobbet) medan man nästan alltid blir kontrollerad av Securitas om man åker under dagtid (åker ganska ofta i tjänsten). Så under dagtid lär de som tjuvåker åka fast ganska snart..
Citera
2015-06-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Kan bara informera dig om att än så längre finns det inga som helst belägg för att busschauffören vare sig tog till våld eller bet.
fast vakten påstod ju att han hade bitit henne redan i videon, rätt sannolikt då att han gjorde det. det hade varit en konstig grej att säga till honom annars.
Citera
2015-06-03, 15:39
Medlem

http://aktuelltfokus.se/kalla-till-aktuellt-fokus-g4s-vakten-har-fatt-sparken/
Citera
2015-06-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Inte många rätt där! Vilka belägg har du för det fetade? Har du ens läst tråden? Grattis till att du tror på allt sladder du hört från sladdkärringar och att du på fullt allvar tror att sladder har med verkligheten att göra.

Det är förstås möjligt att kvinnan i klippet ljuger om att hon har blivit biten, på samma sätt som att det är möjligt att busschauffören ljuger om att han inte har "bråkat". Jag vet dock vem jag litar mer på.
Citera
2015-06-03, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu är det ju ganska få som åker i uniform så det kan inte vara några större mängder fuskåkning där. De flesta byter ju om i depån och inte hemma. Dessutom har de flesta rätt att åka hem under den långa rast (2-4 timmar) som många har mellan två körpass då detta räknas som resa under arbetstid.

Att G4S förlorar sitt uppdrag gör nog ingen större skillnad för jag har bara stött på dem en enda gång när jag åkt expressbuss (vilket jag oftast tar till jobbet) medan man nästan alltid blir kontrollerad av Securitas om man åker under dagtid (åker ganska ofta i tjänsten). Så under dagtid lär de som tjuvåker åka fast ganska snart..

Ja men nu kommer ju allmänheten bli ännu mer benägna att skita i kontrollanterna samtidigt som kontrollanterna kommer bli mycket ber benägna att bara backa om det blir något som kan liknas vid konflikt.
Senast redigerad av priz 2015-06-03 kl. 15:43.
Citera
2015-06-03, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast här är det ju faktiskt möjligt att busschaufförernas hade protesterat och förmått västtrafik att i alla fall se över avtalet med vaktbolaget även om händelsen inte hade fått samma utrymme i media.

Mycket möjligt men det är i mitt tycke synd om pöbelvälde skall bestämma hur ett företag skall sköta juridik.
Citera
2015-06-03, 15:43
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ett minst sagt populistiskt beslut av Västtrafik att göra sig av med G4S. Visst agerade personalen på ett bedrövligt sätt med sitt mästrande tonläge, men det gjorde busschauffören med när han tog till våld mot mot dem i ett tidigare skede och bland annat bet en kvinnlig kontrollant. Det förstår väl vem som helst att man hamnar i handfängsel om man gör det. Det är dock tyvärr bara den senare delen som visats upp i media, och nu blir efterspelet präglat av det när Västtrafik försöker rädda sitt rykte.

Jag ifrågasätter inte att många kontrollanter är idioter, men till deras försvar så tycker jag att det finns en märklig inställning bland folk till dem och deras uppgift. Folk som annars vanligtvis följer lagar och regler verkar tycka att det av någon anledning är ens rätt att inte betala för sig i kollektivtrafiken och blir förbannade på de onda kontrollanterna som hindrar dem. Och media verkar hålla med.

Kan du vara hygglig och styrka bettet och även styrka vilket våld i övrigt som Chaffisen utövat.

Men nu gjorde ju kontrollanterna tvärt om. Dom "släppte" en kvinna som saknade SMS-biljett helt enligt instruktionen från från Västtrafik. Däremot agerade dom helt fel när dom kom till Chaffisen. Dels var han i sin fulla rätt att åka utan biljett enligt regelverket dels så var deras bemötande helt i strid mor avtalet med Västtrafik. Chaffisen satt i uniform och visade upp relevant information något som kontrollanterna inte godkände.

Men tack vare det förtjänstfulla arbetet från G4S personal har nu deras arbetsgivare förlorat uppdraget värt ett antal miljoner. Det är bara att hoppas att dom inblandade kontrollanterna/väktarna är det första som får sparken för att kompensera den bortfallna intäkten
Citera
2015-06-03, 15:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så du vet i vilket skede han bet kontrollanten? Var det före eller efter de gav sig på honom?
Vittnets utsaga på en av filmerna talar för att han bet henne efter att han brottats ner ..

-Han bet mig, säger kontrollanten.
-Det hade jag också gjort om du behandlade mig sådär, säger vittnet.

Citat:
Du har missat helt .. det handlar inte om att de inte äger rätt att utöva myndighet och kontrollera passagerare -- det handlar om HUR det görs.
Det finns aldrig någonsin skäl för det beteende som på filmen uppvisas mot en bojad person. Inte ens om han våldtagit, mördat och ätit barn .. Han ÄR bojad och immobiliserad.
Citera
2015-06-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
fast vakten påstod ju att han hade bitit henne redan i videon, rätt sannolikt då att han gjorde det. det hade varit en konstig grej att säga till honom annars.

Vet du inte om att en del folk kan säga vad som helst för att mörka deras egna intentioner och det faktum att de nyss utfört en misshandelsattack och rasistattack? Ingen har sett honom bita någon och hur fan skulle han lyckas med det när han låg på mage med två kontrollanter sittandes på hans rygg och nacke. Försök att i fortsättningen använda din hjärna innan du rakt av köper vad folk säger! Snacket om bett sades när vederbörande såg att det filmades och att de därmed kunde åka dit för vad de gjort. Om busschauffören mot förmodan bitit någon har det gjorts av chocken att bli misshandlad och i nödvärn. Läs tråden i fortsättningen så vi slipper upprepa dessa fakta hela tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in