Citat:
Ursprungligen postat av
Rastapopulos
Ett minst sagt populistiskt beslut av Västtrafik att göra sig av med G4S. Visst agerade personalen på ett bedrövligt sätt med sitt mästrande tonläge, men det gjorde busschauffören med när han tog till våld mot mot dem i ett tidigare skede och bland annat bet en kvinnlig kontrollant. Det förstår väl vem som helst att man hamnar i handfängsel om man gör det. Det är dock tyvärr bara den senare delen som visats upp i media, och nu blir efterspelet präglat av det när Västtrafik försöker rädda sitt rykte.
Så du vet i vilket skede han bet kontrollanten? Var det före eller efter de gav sig på honom?
Vittnets utsaga på en av filmerna talar för att han bet henne efter att han brottats ner ..
-Han bet mig, säger kontrollanten.
-Det hade jag också gjort om du behandlade mig sådär, säger vittnet.
Citat:
Jag ifrågasätter inte att många kontrollanter är idioter, men till deras försvar så tycker jag att det finns en märklig inställning bland folk till dem och deras uppgift. Folk som annars vanligtvis följer lagar och regler verkar tycka att det av någon anledning är ens rätt att inte betala för sig i kollektivtrafiken och blir förbannade på de onda kontrollanterna som hindrar dem. Och media verkar hålla med.
Du har missat helt .. det handlar inte om att de inte äger rätt att utöva myndighet och kontrollera passagerare -- det handlar om HUR det görs.
Det finns aldrig någonsin skäl för det beteende som på filmen uppvisas mot en bojad person. Inte ens om han våldtagit, mördat och ätit barn .. Han ÄR bojad och immobiliserad.