2015-06-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penguinpower
Är även jag mycket nyfiken, denna människa förtjänar att hängas ut och leva som arbetslös resten av livet.

Nja, nån rim och reson får det väl vara. Blir han avskedad är det gott och väl straff nog. Han har inte ens gjort sig skyldig till nåt brott, vad jag vet.
Citera
2015-06-03, 19:30
Medlem
[quote=Cognitive Dissident|53558482]
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

Ska man vara ärlig så vet vi inte ett skit om vilken hudfärg vittnet på bussen har, det låter dessutom som att hon inte har samma arbetsgivare om man läser i den artikel där hon får komma till tals.

Nä, man kan ju alltid skylla på att vi inte vet, för då måste ju identiteten på vederbörande fram och det lär ju inte hända. Sannolikheten att hon är svart är minimal. Jag har tidigare bott i Göteborg och jag har sett manliga svarta chaufförer men aldrig någon kvinnlig svart chaufför. Där med inte sagt att det inte finns, men det är betydligt mer ovanligt än att vederbörande är vit. Men det är väl bättre och sväva bland moln och låtsas som att ingenting har hänt och förneka det uppenbara!

Edit: Varför blir det så konstigt med citaten? Står att jag skrivit det jag svarar på.
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-06-03 kl. 19:32.
Citera
2015-06-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Nja, de kan ju hävda att orsaken är att G4S-väktaren inte skull ha skällt ut mannen, vilket säkert stämmer. Men om man väger detta mot att chauffören bitit en kontrollant, blir väktarens reaktion förklarlig, även om han gått över sina befogenheter. Men eftersom nu bitaren varit afrikan och utskällningen finns väldokumenterad, vågar inte Västtrafik annat än fly undan en solklar följetong i det "rasifierade" Sverige.

Alla i den här tråden behöver substans, för att läget ska kunna analyseras korrekt.
Så tröttsamt att du måste dra fram rasistkortet och skylla på Sverige som du är en del i.
Det hade varit lika illa om det varit en vit person från Djursholm de stod och skrek på, fast då hade du givetvis använt rasismen åt andra hållet: Är inte väktaren av utländsk härkomst?
Tröttsamt är vad det är. Och sluta skyll på Sverige som något du inte är en del av!
Citera
2015-06-03, 19:33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Nä, man kan ju alltid skylla på att vi inte vet, för då måste ju identiteten på vederbörande fram och det lär ju inte hända. Sannolikheten att hon är svart är minimal. Jag har tidigare bott i Göteborg och jag har sett manliga svarta chaufförer men aldrig någon kvinnlig svart chaufför. Där med inte sagt att det inte finns, men det är betydligt mer ovanligt än att vederbörande är vit. Men det är väl bättre och sväva bland moln och låtsas som att ingenting har hänt och förneka det uppenbara!

Eller så låter man bli att sväva på moln och går efter de fakta som finns.
Det är inte omöjligt att det finns rasistiska faktorer i kontrollanter och väktares agerande.. men att med bestämdhet säga att det gör det är inte riktigt.
Citera
2015-06-03, 19:40
Medlem
Skoj att läsa alla rassars kommentarer. Hur mycket fakta och vittnesuppgifter som kommer in i den förnedrade chaufförens favör. Vrider dem och vänder på allt, för visst fan måste Negern vara skyldig, vittnena och allt annat måste vara utlänningar. Den som skrek / vill du behålla ditt jobb/ är precis likadan, misslyckad individ, svag människa. Övertygad om att han outas till slut.
Citera
2015-06-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Eller så låter man bli att sväva på moln och går efter de fakta som finns.
Det är inte omöjligt att det finns rasistiska faktorer i kontrollanter och väktares agerande.. men att med bestämdhet säga att det gör det är inte riktigt.

Jag svävar inte bland moln, men du vill ju att vi ska göra det. Mer uppenbart än så här blir sällan en rasist-attack, förutom i de fall där nassar mördar en svart då. Det är fakta att du kommer ha väldigt svårt att hitta en svart kvinnlig busschaufför i Göteborg, för de är inte många. Men du får ha din hållning så har jag min. Sen om du luskar fram vem det kvinnliga vittnet är så ska du se att jag har rätt.
Citera
2015-06-03, 19:53
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Jag svävar inte bland moln, men du vill ju att vi ska göra det. Mer uppenbart än så här blir sällan en rasist-attack, förutom i de fall där nassar mördar en svart då. Det är fakta att du kommer ha väldigt svårt att hitta en svart kvinnlig busschaufför i Göteborg, för de är inte många. Men du får ha din hållning så har jag min. Sen om du luskar fram vem det kvinnliga vittnet är så ska du se att jag har rätt.

Min hållning?
Jag har ingen alls, jag konstaterar bara att det är svårt att veta.

Att det ligger något mer bakom det hela spekulerar jag ju i redan i trådens tredje inlägg. Huruvida det är rasism eller något mer personligt går liksom inte att veta av att följa händelserna i media.
Citera
2015-06-03, 19:55
Medlem
Studsbolls avatar
Nå. Har kontrollantkärringen visat upp något bevis för negerbettet, eller var det bara ren lögn? Det faktum att Västtrafik dumpar G4S tyder på att de inte tror ett skit på vare sig kontrollanterna eller skrikväktaren. För en gångs skull verkar det som Västtrafik tagit ett vettigt beslut.

Kontrollanterna och väktaren måste varit lätt efterblivna som gav sig på en förare i uniform, och neger dessutom; de måste ha fattat att någon skulle filma händelsen. De lär inte bli månades anställda på G4S efter det missade kontraktet, men det vore intressant att veta om de fått sparken.
Citera
2015-06-03, 19:59
Medlem
En intressant aspekt är att det är så jättemycket halllå och just nu 144 sidor i ett skäligen enkelt fall. Och ändå har man i sak inte kommit längre än på sid 1.

Men vad hade hänt om det var en helt vanlig svarting, säg en arbetslös, som råkat ut för exakt samma sak? Då hade man ryckt på axlarna... Blivit kanske några få inlägg, ja de var lite väl hårda men man måste ju ha giltig biljett väl synlig i handen, och lyda kontrollanterna. Ungefär.

Vad jag egentligen vill komma åt. Om det blev SÅDAN hallå både där på plats, och här på Flashback, i ett självklart fall - kontrollanterna gjorde helt fel från början till slut - oberoende av ifall chaffisen kanske stretade emot eller inte...

Detta här måste ju nästan betyda att andra övergrepp är nästan vardagsmat. Det är DET som är det kusliga.
Vad säger ordspråket, "sila mygg och svälja kameler" - fast tvärtom här.
Om kamelen fick det jättejobbigt, är ju myggen helt försvarslösa mot vardagsmobbning. Rena vardagsmaten som man inte längre ens reflekterar över.

Detta gäller både kontrollanterna ifråga, och många av Flashbackarna här.
Citera
2015-06-03, 19:59
Medlem
Snart 150 sidor och ännu ingen outning av kontrollanter eller väktare.

Nu är det dags att börja gräva tycker jag. Jag efterlyser identitet på väktaren med bokstavskombinationssyndrom, den blonda tjejen som petar näsan med "biten" hand och den andra kontrollanten som också hotar att ta ifrån chauffören dennes jobb.

Det borde finns någon missnöjd på företaget som kan hjälpa oss.
Citera
2015-06-03, 20:03
Medlem
[quote=hoaxgammon|53558428]
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Med de fakta som finns i tråden och medier m.m. så pekar det mesta åt rasism. (Jag tänker inte här rabbla upp allt, var och en får läsa själva. Men man måste ju kunna analysera också.) Men ett exempel kan du få: Det fanns en annan busschaufför på bussen som skulle haft biljett men inte hade det. Hon gick fri. Men denna busschaufför som hade uniform och leg. hoppade de på. Vilken hudfärg den andra busschauffören hade är inte svårt att räkna ut. Vilka bevis behöver du för att du ska fatta att det är rasism? Du tror väl inte att dessa kontrollanter och väktare plötsligt ska bikta sig som rasister?

Kan du svara på vad som är rasism i filmen, tack???

Är det rasism att begära att invandrare med en annan färg ska betala som oss Svenska medborgare????

Det fanns ingen busschaufför om du syftar på denna.

Vittnet som själv arbetar inom transportbranschen satt i uniform och hade inget giltigt färdbevis, hennes sms-biljett hade inte gått iväg.

- Så jag fick mig en utskällning av en av kontrollanterna. Jag sa åt kontrollanterna att skriva en bot men fick till svar att "nej, det går bra denna gång", säger vittnet.

Transportbranchen kan betyda vad som helst och när hon nämner sms biljett så är det definitivt ingen busschaufför.

Dessutom så finns det ingen bild och inga namn på vittnet så då kan vem helst bli vittne.
Du vet heller inte vad personen hade för hudfärg som slapp betala.

Dessutom så kan finnas andra skäl till att hon slapp betala. Man kan se via skickat att sms är skickat eller på g och att man inte fått svar.
Så varför ska hon få skit för det då?

Andra orsaker kan vara att hon var lugn medan mannen blev aggresiv.

flera orsaker kan vara för att hon är tjej eller helt enkelt hade bättre social kompetens.

Att du ens dra en liknelse till rasism visar vilken dålig analyserings förmåga du har.

Testa gör som jag gör varje dag till busschaufför. Jag hälsar på dom men inte fan hälsar dom tillbaks. Förr vad busschaufförer trevliga men inte längre.
Citera
2015-06-03, 20:07
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
En intressant aspekt är att det är så jättemycket halllå och just nu 144 sidor i ett skäligen enkelt fall. Och ändå har man i sak inte kommit längre än på sid 1.

Men vad hade hänt om det var en helt vanlig svarting, säg en arbetslös, som råkat ut för exakt samma sak? Då hade man ryckt på axlarna... Blivit kanske några få inlägg, ja de var lite väl hårda men man måste ju ha giltig biljett väl synlig i handen, och lyda kontrollanterna. Ungefär.

Vad jag egentligen vill komma åt. Om det blev SÅDAN hallå både där på plats, och här på Flashback, i ett självklart fall - kontrollanterna gjorde helt fel från början till slut - oberoende av ifall chaffisen kanske stretade emot eller inte...

Detta här måste ju nästan betyda att andra övergrepp är nästan vardagsmat. Det är DET som är det kusliga.
Vad säger ordspråket, "sila mygg och svälja kameler" - fast tvärtom här.
Om kamelen fick det jättejobbigt, är ju myggen helt försvarslösa mot vardagsmobbning. Rena vardagsmaten som man inte längre ens reflekterar över.

Detta gäller både kontrollanterna ifråga, och många av Flashbackarna här.

vardagsmat jovisst. Du kan se folk åka fast på tuben varje dag där det finns kontrollanter. Och det är ingen typ ingen som blir bryskt behandlad. Om du inte väljer att försöka fly undan eller bita en kontrollant/väktare i handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in