Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-02, 18:11
  #1297
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Möjligt - jag tar ingen ställning där, eftersom jag vet att människor i panik kan agera och försvara sig .. däremot köper jag inte att insatsen började med ett hugg i handen .. Det har deras våldsanvändning i så fall drivit fram - och då är frågan om de använt skäligt våld, såsom det ser ut nu har de inte gjort det.
Behöver inte vara mer våld än att de hållit fast honom om han vägrat identifiera sig.
Citera
2015-06-02, 18:13
  #1298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
När jag skrev (SL Kort i Stockholm), var det en jämförelse med vilket typ av kort i Stockholm det skulle handla om ifall det hände där. Såklart det var i GBG.

Lyssnade på klippet, och det kan ju tyckas lite småaktigt, men det framgick i den intervjun att de får åka i tjänsten, och till en depå efter jobbet. Var han på väg till depån eller sin (hem?) hållplats eller är det samma plats? Det rättfärdigar varken övervåld, dåligt bemötande eller svinerier - men det är grunden för om han tjuvåkt eller åkt till sin depå för att sen ta sig hem. Jag har inte tillgång till Transdev intranät, men utgår från att du har dina källor rätt.

Är Backaplan en Bussdepå eller ligger den åt det hållet?

Som jag förstått det var det bussen han själv kört och blivit avlöst på. Han skulle där det hände sen byta buss för att åka till depån och stämpla ut för dagen och ta bilen hem.

Tycker det är värt att skriva det igen - tänk om det händer på er egen arbetsplats, legitimerad och iklädd arbetsklädsel? Att bli förnedrad sådär inför kunder och kollegor (av "kollegor").. det är ju bara sjukt.
Citera
2015-06-02, 18:15
  #1299
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
Då jag utgår från att Transdev VD har rätt information och har koll på sin anställde i detta fallet så var han på väg till sin depå och i tjänst. (Intranätets citat)

Sen om det krävs byten för att komma till sin depå så ingår även dessa byten tills han bytt om i sin depå, då han fortfarande är i tjänst. Arbetspasset börjas i depå och avslutas i depå.
Sen vart hans bil exakt stod i position och om backaplan är åt bilens håll,vet jag inte.
Antar att han skulle till den depån som han började sitt pass på och där han parkerat bilen. och inte till en matbutik på andra sidan staden för att sen åka till sin depå.

Rent generellt känns det ju som att man kan ta ett par busslinjer för att nå sin bussdepå. Såg den största låg på Hisingen bland annat - vilket alltså är i chaufförens fördel. Hur kan t.ex. en kontrollant mitt i stan hävda att en person med busschaufför-ID och uniform tjuvåker om han enkelt kan hävda att han är på väg till en depå. Visst det kan missbrukas, men detta måste ju kontrollanterna ha tydliga regler för hur de skall hantera. De borde stöta på detta flera gånger i veckan?

Tillägg:

Citat:
Som jag förstått det var det bussen han själv kört och blivit avlöst på. Han skulle där det hände sen byta buss för att åka till depån och stämpla ut för dagen och ta bilen hem.

Tycker det är värt att skriva det igen - tänk om det händer på er egen arbetsplats, legitimerad och iklädd arbetsklädsel? Att bli förnedrad sådär inför kunder och kollegor (av "kollegor").. det är ju bara sjukt.

Det är korrekt, det framstår väldigt underligt och oproffsigt. (av väktare)
__________________
Senast redigerad av Arthas 2015-06-02 kl. 18:18.
Citera
2015-06-02, 18:17
  #1300
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag vet att han inte ska bete sig så, men jag vill inte heller att vi ska ha busschaufförer som bits när de blir upprörda. Många här verkar ignorera denna aspekt.
Nej, det är snarare så att det här är en utlänning som kontrollanterna ser svenska ut som färgar din uppfattning..

Ingen ignorerar att när man blir oskyldigt påhoppad så kan man drabbas av panik och kämpa emot .. de flesta - inte I&I:s flitiga besökare dock -- förstår också att man inte får missbruk myndighet hur som helst, och att en rabiat myndighetskår kan drabba vem som helst..

Så lek färgblind en stund - du skulle tjäna på det.
Citera
2015-06-02, 18:18
  #1301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag vet att han inte ska bete sig så, men jag vill inte heller att vi ska ha busschaufförer som bits när de blir upprörda. Många här verkar ignorera denna aspekt.

Är det möjlig att "bettet" inte alls var ett bett utan personen fick skada på handen av tumultet som uppstod och felaktigt uppfattar det som ett bett?
Citera
2015-06-02, 18:19
  #1302
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Rent generellt känns det ju som att man kan ta ett par busslinjer för att nå sin bussdepå. Såg den största låg på Hisingen bland annat - vilket alltså är i chaufförens fördel. Hur kan t.ex. en kontrollant mitt i stan hävda att en person med busschaufför-ID och uniform tjuvåker om han enkelt kan hävda att han är på väg till en depå. Visst det kan missbrukas, men detta måste ju kontrollanterna ha tydliga regler för hur de skall hantera. De borde stöta på detta flera gånger i veckan?

Tillägg:



Det är korrekt, det framstår väldigt underligt och oproffsigt.
Genom att kontakta bussbolaget och kolla med arbetsgivaren .. min man har gjort det otaliga gånger när det gäller kollegor.
Varför - inte för att han är grinig men han får löneavdrag och riskerar sparken om folk får tjuvåka .. DET tycker jag gnällpressen borde ta i beaktande när busschaufförer faktiskt avvisar folk från bussen (tonåringar, gnällpack, tiggare och allt annat media bölar om)..
Citera
2015-06-02, 18:19
  #1303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag vet att han inte ska bete sig så, men jag vill inte heller att vi ska ha busschaufförer som bits när de blir upprörda. Många här verkar ignorera denna aspekt.

Det finns inget som pekar på att busschauffören bits när han blir upprörd.

Däremot finns det såklart mängder av människor som kan tänkas att tex bitas när de befinner sig i en tillräckligt kränkande och maktlös position, fullt naturligt skulle jag säga.
Citera
2015-06-02, 18:20
  #1304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag vet att han inte ska bete sig så, men jag vill inte heller att vi ska ha busschaufförer som bits när de blir upprörda. Många här verkar ignorera denna aspekt.
Många verkar ignorera att det inte finns belägg för att bussföraren bitit någon. Händelseförloppet styrker inte at så skulle vara fallet. Han har helt enkelt inte tid att göra det, om man ska lita till ögonvittnen.

Sedan är det glädjande att se polismännen i videon. DE uppträder professionellt, vilket bussföraren också gör, så gott han kan förmå.

Väktarna och kontrollanten däremot . . .

Att "priz" är en idiot framgår tydligt för den som följt tråden men hur kan man försvara vakternas beteende? På ett drängmöte med obegränsade kvantiteter av Skogsstjärnan vore det åtminstone möjligt att förklara men att "tjänstemän" bär sig åt som drängfyllon är inte OK.
Citera
2015-06-02, 18:21
  #1305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Rent generellt känns det ju som att man kan ta ett par busslinjer för att nå sin bussdepå. Såg den största låg på Hisingen bland annat - vilket alltså är i chaufförens fördel. Hur kan t.ex. en kontrollant mitt i stan hävda att en person med busschaufför-ID och uniform tjuvåker om han enkelt kan hävda att han är på väg till en depå. Visst det kan missbrukas, men detta måste ju kontrollanterna ha tydliga regler för hur de skall hantera. De borde stöta på detta flera gånger i veckan?

Vad jag förstår efter att läst det mesta i tråden, är att kontrollanterna blivit missinformerade, om vad som krävs av chauffören.
Det var prat om något gult kort som snabbt försvann ur diskussionen när det framkom att han faktiskt fortfarande var i tjänst.

Chauffören som man kan se på klippet har ganska begränsad svenska och det finns ju en möjlighet till att det blivit någon misskommunikation ombord.

Kontrollanten kanske tog för givet att denna hade gått av sitt pass och skulle åka hem gratis med bussen.
__________________
Senast redigerad av antifit 2015-06-02 kl. 18:24.
Citera
2015-06-02, 18:24
  #1306
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Många verkar ignorera att det inte finns belägg för att bussföraren bitit någon. Händelseförloppet styrker inte at så skulle vara fallet. Han har helt enkelt inte tid att göra det, om man ska lita till ögonvittnen.

Sedan är det glädjande att se polismännen i videon. DE uppträder professionellt, vilket bussföraren också gör, så gott han kan förmå.

Väktarna och kontrollanten däremot . . .

Att "priz" är en idiot framgår tydligt för den som följt tråden men hur kan man försvara vakternas beteende? På ett drängmöte med obegränsade kvantiteter av Skogsstjärnan vore det åtminstone möjligt att förklara men att "tjänstemän" bär sig åt som drängfyllon är inte OK.
Polisen brukar vanligen uppträda professionellt, precis som de flesta vakter som är vanan vid ingripanden och inte får kåtslag av att bruka makt...

Jag brukar framhålla den här sekvensen när jag vill tydliggöra hur man agerar mot immobiliserad person.

https://www.youtube.com/watch?v=eZI_NvICRQY

Det du ser där är professionellt beteende.
Citera
2015-06-02, 18:24
  #1307
Medlem
[EcO]s avatar
Det är lite kul nu hur G4S och Västtrafik nu antar en mjukare ton och ber om ursäkt och så vidare, men det man skall komma ihåg är att det bara handlar om att skydda varumärken. Inget annat.
Citera
2015-06-02, 18:25
  #1308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
Vad jag förstår efter att läst det mesta i tråden, är att kontrollanterna blivit misinformerade, om vad som krävs av chauffören.
Det var prat om något gult kort som snabbt försvann ur diskussionen när det framkom att han faktiskt fortfarande var i tjänst.

Chauffören som man kan se på klippet har ganska begränsad svenska och det finns ju en möjlighet till att det blivit någon misskommunikation ombord.

Kontrollanten kanske tog för givet att denna hade gått av sitt pass och skulle åka hem gratis med bussen.


Blir inte förvånad om det där "Gula kortet" var mer ett försök till damage control. Det verkar ju iaf inte finnas någon som känner till det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback