2015-05-30, 18:49
Medlem
Uplands avatar
När det gäller fritt åkande av anställda på det trafikföretag de arbetar på så betraktar skatteverket detta som en löneförmån som skall beskattas. Detta vet självklart alla anställda så busschaffisens försök att låtsas som om han inte visste detta är bullshit.
Varför han fick handfängsel är det ingen som vet men sannolikt var det befogat på grund av vägran att följa anvisnngar och möjligen också på grund av att han gjorde motstånd.

Det enda som direkt verkar lite oprofessionellt var skrikandet om han ville förlora sitt jobb, men vakten behövde kanske bli av med lite ilska, bättre i så fall än att han piskar på honom.

Chaffisen kan vara en jobbig typ och allt gafflande av mindre vetande om "rasism" är sannolikt helt obefogat.
Senast redigerad av Upland 2015-05-30 kl. 19:00.
Citera
2015-05-30, 18:50
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Blev tagen i kontroll i Gbg en gång. Tjuvåkte så jag torskade på kontrollavgift såklart.

Tyckte kontrollörerna var ordentligt sega så jag sa (efter att visat leg o uppgett alla uppgifter)
-Nu går jag.

Då flög kontrollanten upp i mitt ansikte och började skrika.

-GÅ DÅ!! GÅ DÅ !!! GÅ DÅ!! så får vi se vad som händer.

Stabila människor.
Wow nästintill exakt samma sak har hänt mig. Fast jag hade en biljett men den var suddig så kontrollanten behövde flera kollegors hjälp att läsa. Svårt det där. Göteborg är bra lustigt.

I övrigt låter det som att det finns regler som inte följs av bolagen. Som när man snor åt sig en kopp kaffe på rasten när man jobbar i en cafékedja.
Citera
2015-05-30, 18:50
Medlem
nousernameneededs avatar
Ehh? vad är västtrafik för jävla tattarbolag som inte låter sina anställda åka med bussen hem? Dintur här i Sundsvall åker busschaufförerna iafall gratis... och dessa kontrollanter verkar ju vara allt annat en psykiskt stabila.
Citera
2015-05-30, 18:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför väktare? Polisen kan väl tillkallas på en gång.
Därför att lokaltrafikens ordningsvakter (inte väktare) arbetar som polisens förlängda arm för att avlasta polisen.
Citera
2015-05-30, 18:52
Medlem
vianetts avatar
Vakterna har för mycket makt i dagsläget, och även när de använder övervåld så får de inga konsekvenser vilket förklarar varför svin fortsätter med sitt dåliga beteende.

Vad jag kan se från filmen så agerar busschauffören lugnt, det är bara svinjävel vakten som skriker som om han har makt över människor. Typiska vakter, människor som blir mobbade när de är små och blir till såna yrken för att få känna makten och ha payback på oskyldiga civilbefolkning.

Hoppas någon publicerar någon film på vad som hände på bussen så att man kan se hela sanningen.

Vad som sårar mig mest är, att en vanlig person saknar möjlighet att skydda sig när övervåld används av sådana vakter, och försöker man även skydda sig kallas det för våld mot tjänsteman
Citera
2015-05-30, 18:56
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Vakterna har för mycket makt i dagsläget, och även när de använder övervåld så får de inga konsekvenser vilket förklarar varför svin fortsätter med sitt dåliga beteende.

Vad jag kan se från filmen så agerar busschauffören lugnt, det är bara svinjävel vakten som skriker som om han har makt över människor. Typiska vakter, människor som blir mobbade när de är små och blir till såna yrken för att få känna makten och ha payback på oskyldiga civilbefolkning.

Hoppas någon publicerar någon film på vad som hände på bussen så att man kan se hela sanningen.

Vad som sårar mig mest är, att en vanlig person saknar möjlighet att skydda sig när övervåld används av sådana vakter, och försöker man även skydda sig kallas det för våld mot tjänsteman

Någon kommer lacka rejält mot övervåldet från väktare och kontrollanter en vacker dag!
Citera
2015-05-30, 19:00
Bannlyst
På vilket sätt är det övervåld från väktare och ordningsvakter? Flashback ryck upp er förfan. Bara för att ni era djävla anarkister vill åka gratis i kommunaltrafiken så gör det inte till en rättighet, det är brottsligt. Och förövare förtjänar inte bättre.
Citera
2015-05-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Därför att lokaltrafikens ordningsvakter (inte väktare) arbetar som polisens förlängda arm för att avlasta polisen.

Okej. Det finns alltså både biljettkontrollanter och ordningsvakter inom lokaltrafiken. Men vad gör ordningsvakterna för polisen, i en sådan här situation? Brottar de ner personen utan vidare och handfängslar honom i väntan på att polisen kommer?
Citera
2015-05-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ehh? vad är västtrafik för jävla tattarbolag som inte låter sina anställda åka med bussen hem? Dintur här i Sundsvall åker busschaufförerna iafall gratis... och dessa kontrollanter verkar ju vara allt annat en psykiskt stabila.

Det är väl snarare så att förmånsbeskattning för fria resor till chaufförerna hade ätit upp deras låga löner.
Citera
2015-05-30, 19:03
Medlem
Studsbolls avatar
Fantastiskt komiskt. Ungefär som när en kannibal käkar upp sina egna pungkulor. Nä, en förare har inte rätt att åka gratis på sin fritid, på väg ifrån jobbet eller inte, MEN det beror bara på att det annars skulle vara en beskattningsbar förmån. Detta har debatterats internt i Muteborg i tjugo år snart. I praktiken har förare i uniform, eller med tjänstekort, kunnat åka gratis på fritiden. Alla anställda har ett sådant tjänstekort, förr hade kontrollanterna det också, och brukade åka runt på fyllan med det. Min gissning är att med de senaste upphandlingarna när kontrollanterna inte längre är anställda av västtrafik så förlorade de förmånen och nu ger de sig på de som har denna förmån.

Att kontrollanterna dessutom beter sig som Kling och Klang på uppdrag och att väktaren leker Dirty Harry och kör "make my day, punk" gör det bara mer komiskt.

Mitt tips är att kontrollanterna kommer få en hel del problem i framtiden när de stiger på en buss för kontroll. Bussförare är som alla andra; de kommer lacka på händelsen. Komiskt. Riktigt komiskt!
Citera
2015-05-30, 19:03
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Försår inte Aftonblaskans hets. Vakterna gjorde helt rätt, han fick inte åka utan biljett och att han bråkar med vakten borde göra att han blev av med jobbet. Men bara för att han är svart och media skriver om det så verkar han klara sig..
Citera
2015-05-30, 19:07
Medlem
maenskligs avatar
Varför står vakten och gapar när chauffören uppenbarligen är lugn? Vad har chaufförens jobb med situationen att göra?

Att resa i tron att förarbevis är en giltig biljett kan väl knappast räknas som bedrägligt beteende utan snarare okunskap? Antar att chauffören vägrat att betala biljetten och att kontrollanterna då kunnat tillämpa envarsgripande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in