2016-02-11, 18:01
Medlem
Är det så illa att "Spaggen" fortfarande vågar visa sig på Karolinska ?
Citera
2016-02-11, 18:12
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Nu har en fjärde utredning av Macchiariniärendet tillsatts, denna gång av KVA under ledning av professor Olle Lindvall i Lund.
Nu rör du till det helt i onödan. KVA tillsätter en utredning om gränsen mellan sjukvård och forskning som inte har någon direkt koppling till detta ärende. Samtidigt föreslår KVA att man återupptar granskningen kring PM och låter utredningen göras av Centrala etikprövningsnämnden.
Citera
2016-02-11, 18:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokidoki
Inse att Sverige inte är en sörgårdsidyll längre. Man undrar vad poängen är att bedriva forskning i Sverige om forskarna ändå är utlänningar.
"Längre?" Du har väl hört talats om Vipeholmsexperimenten?
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Precis som i övriga samhället är detta ett resultat av att man vill skydda den härskande vänster makten. KIs rektor och de i styrelsen har tystat ned skandalen i 2 år. Att man låter en kulturberikare operera på människor är en enorm skandal.
SD, snälla gå.
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Om luftstruparna varit tillverkade av svensk plast hade detta aldrig hänt.
Varför det?
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Mitt förtroende för KI är numera helt sprängt. Tack dokumentärmakaren som gjorde de tre dokument inifrån avsnitten för hederlig granskande journalistik.

Jag förstår inte hur en människa som Paolo fungerar en normal människa skulle avbrutit efter den första operationens utslag och satsat på materialförbättring och materialforskning det är helt uppenbart där den största problematiken ligger det finns en hel del intressant riktig forskning om det här där man jobbar med 3D-skrivning samt förbättring av operationer med donerade organ. Jag förstod aldrig vad skillnaden mellan hans första eller sista operation var att fortsätta på en metod där patienterna bara dör är ju både etiskt oförsvarbart och borde vara och kommer förmodligen bli ett karriärsjälvmord för han. Jag undrar dock vilken roll de som har tillverkat själva implantaten har i det hela amerikanaren som pratade med Julia i avsnitt 2 och avsnitt 3 vilken är hans roll i det hela?
Hur bra är den teknologin för medicinskt bruk då? För de som gör sina egna bestick eller sexleksaker i en 3D-skrivare kommer att få stora problem då de är fulla med små porer som är utmärkta bakteriekolonier.
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeWaldenius
Inget kommer hända med KI's el KS ledning. De kommer tillsätta en utredning med avseende på Macchiarinis operationer i Ryssland. Den kommer ta lång tid. Mediernas svala intresse kommer att bli iskallt under tiden. De kommer sedan komma fram till att Macchiarini utfört operationer i Ryssland på ett sätt som inte ligger inom KI's värdegrund och Macchiarini kommer ej få fortsatt förtroende och hans tjänst kommer dras in.
Att KI blev grundlurade, godkände icke testade operationer som tog livet av folk, friade från forskningsfusk trots att det är solklart kommer man ej att gå vidare med. Och ingen kommer bry sig om 3 månader. Cyniskt men sant.
Nja, det har jag svårt att tro på. Detta har bara börjat och om KI fråntas rätten av Nobelstiftelsen att dela ut medicinpris samt rätten att arrangera Nobel Nightcap så lär det svida.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om man ser tillbaka till fallet med barnläkaren vid Astrid Lindgrens barnsjukhus så var det uppenbart att åklagare och poliser var totalt okunniga inom ämnet. Då resulterade det i att en oskyldig läkare blev trakasserad under flera år fast det borde ha stått klart rätt tidigt att hon var oskyldig.

Om poliser och åklagare är lika okunniga nu så kan den här läkaren mycket väl gå fri.
Numera finns det medicinska åklagare som vet vad man skall titta efter.
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fast...tänkt dig följande: "Jag snurrar ett plaströr från firma i USA i lite stamceller i två dygn och byter ut ändtarmen på folk - kommer funka fin fint".

Hela hans upplägg genomskådas lätt av vilken högstadietjej med undersköterskedrömmar som helst. Vad tänkte folk i hans närhet? Att det kanske funkar?
Får jag citera dig när jag skriver till Nobelstiftelsen och klagar?
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag tror jag smäller av! =O Etikråd och... Lambertz. Hur tänkte de där?
Det var någon som ville sabotera för rådet så att allt verkligen kommer upp till ytan.
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenevaken
Och den där rysliga ryska läkarens pep-talk sedan, "det är till hälften fast i dig om det lyckas...", dvs. allt bara bluff och låtsas, men vilket förakt för allt lidande hon redan utstått.
Med tanke på att ryska läkare bara är något mer trevliga än ryska underofficierare så är Ryssland ett bra ställe för forskningsfusk. Läkarna inte patienters lidande och död som något fel i sig, utan att de helt enkelt saknade tåga.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2016-02-11 kl. 18:47.
Citera
2016-02-11, 18:32
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nu rör du till det helt i onödan. KVA tillsätter en utredning om gränsen mellan sjukvård och forskning som inte har någon direkt koppling till detta ärende. Samtidigt föreslår KVA att man återupptar granskningen kring PM och låter utredningen göras av Centrala etikprövningsnämnden.

Det stämmer inte för KVA kräver att man ska återuppta den tidigare utredningen om forskningsfusk och attg ärendet sla överföras från Karolinska institutet till Centrala etikprövningsnämnden. enligt Dagens Medicin
Citera
2016-02-11, 18:54
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det stämmer inte för KVA kräver att man ska återuppta den tidigare utredningen om forskningsfusk och attg ärendet sla överföras från Karolinska institutet till Centrala etikprövningsnämnden. enligt Dagens Medicin
Eh, vad!? Jag svarade på ett inlägg med bra källhänvisningar, du borde läsa dessa. I övrigt föreslår jag att du håller en extremt låg profil i tråden om du inte vet att du verkligen har något att bidra med. Du har saboterat alldeles för många diskussioner i kvalificerade trådar här på Flashback.
Citera
2016-02-11, 19:01
Medlem
studentrolands avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Nä, det är inte enkelt det här med gränsdragningar och tolkningar, nej... förvisso är det rörigt i forskningsvärlden med OPS-modellens sammanblandning av begreppen, men på KVA's hemsida står det ju;
Citat:
Kungl. Vetenskapsakademien har tagit beslut om en rad åtgärder mot de brister i hanteringen av forskningsfusk och klinisk forskning som blivit tydliga i samband med Paolo Macchiarinis forskning.----- Macchiarini-ärendet visar också att gränsdragningen mellan klinisk forskning och avancerad sjukvård behöver göras tydligare, och att regelverket för användning av nya behandlingsmetoder på svårt sjuka patienter ibland inte respekteras.

Vetenskapsakademien tillsätter därför, tillsammans med Svenska Läkaresällskapet, en utredning som går igenom dessa frågor, med uppgift att föreslå rekommendationer för kliniker och forskare som arbetar i gränsområdet mellan klinisk forskning och sjukvård. Utredningen kommer att ledas av professor Olle Lindvall, Lunds universitet.
http://www.kva.se/pressrum/2016/vete...n-kommenterar/
Varför denna utredning inte kan sägas ha någon "direkt koppling" till Macchiariniärendet är alltså därför att dess resultat inte kan komma att påverka Macchiarini's yrkesroll eller honom personligen, alltså? ...men den skall ju utreda "gränsdragningen mellan klinisk forskning och avancerad sjukvård", och det får väl sägas vara "direkt kopplat" till Macchiariniärendet, eftersom frånvaron av den gränsdragningen mellan KI och KUS är vad som möjliggör för KI's styrelse att hävda ansvarsfrihet för "den avancerade sjukvården" som bedrivits på KUS, trots att de ju uppenbarligen varit "forskningskliniskt" inblandade i den ändå, vad jag förstår?
Senast redigerad av studentroland 2016-02-11 kl. 19:11.
Citera
2016-02-11, 19:10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom hade levt längre.

Nej, patienterna visste inte att dom utgjorde de första försökskaninerna

Han hade helt hoppat över möss, kaniner och grisar, utan gick direkt på människan.
För att inte tala om att hoppa över apor.
Citera
2016-02-11, 19:15
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Eh, vad!? Jag svarade på ett inlägg med bra källhänvisningar, du borde läsa dessa. I övrigt föreslår jag att du håller en extremt låg profil i tråden om du inte vet att du verkligen har något att bidra med. Du har saboterat alldeles för många diskussioner i kvalificerade trådar här på Flashback.
"Kvalificerade trådar på Flashback"???
Jag gillar FB mer och mer för varje dag...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-11 kl. 19:17.
Citera
2016-02-11, 19:37
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Jag har inte saboterat några trådar.Jag har diskuterat i några få med samma rätt som alla andra. Källhänvisning har Du fått och finns nedan

Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Nä, det är inte enkelt det här med gränsdragningar och tolkningar, nej... förvisso är det rörigt i forskningsvärlden med OPS-modellens sammanblandning av begreppen, men på KVA's hemsida står det ju;

Varför denna utredning inte kan sägas ha någon "direkt koppling" till Macchiariniärendet är alltså därför att dess resultat inte kan komma att påverka Macchiarini's yrkesroll eller honom personligen, alltså? ...men den skall ju utreda "gränsdragningen mellan klinisk forskning och avancerad sjukvård", och det får väl sägas vara "direkt kopplat" till Macchiariniärendet, eftersom frånvaron av den gränsdragningen mellan KI och KUS är vad som möjliggör för KI's styrelse att hävda ansvarsfrihet för "den avancerade sjukvården" som bedrivits på KUS, trots att de ju uppenbarligen varit "forskningskliniskt" inblandade i den ändå, vad jag förstår?

Här är rubriken i Dagens medicin*

Kungliga vetenskapsakademin kräver ny Macchiarini-utredning
Den inflammerade härvan kring den italienska kirurgen Paolo Macchiarini får nu Kungliga vetenskapsakademin att agera.Kungliga vetenskapsakademin kräver ny Macchiarini-utredning
Den inflammerade härvan kring den italienska kirurgen Paolo Macchiarini får nu Kungliga vetenskapsakademin att agera.
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-02-11 kl. 19:42.
Citera
2016-02-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drexel55
Är det så illa att "Spaggen" fortfarande vågar visa sig på Karolinska ?

Varför skulle han överhuvudtaget vara i Sverige nu? Han har väl ingen som helst anledning att vara i Sverige. Jag gissar på att han är i Ryssland där han väl fortfarande har ett labb som är verksamt.

Möjligen om förundersökningen i Italien leder till åtal snart så kanske han måste infinna sig i Italien.
Citera
2016-02-11, 21:12
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Varför skulle han överhuvudtaget vara i Sverige nu? Han har väl ingen som helst anledning att vara i Sverige. Jag gissar på att han är i Ryssland där han väl fortfarande har ett labb som är verksamt.

Möjligen om förundersökningen i Italien leder till åtal snart så kanske han måste infinna sig i Italien.

Enligt intervjun igår med Bosse Lindquist
är han på resande fot med 40% tjänst eller förordnande i Ryssland.Var han i övrigt befinner sej visste han inte
Citera
2016-02-11, 21:28
Medlem
spinozas avatar
Citat:
Enligt intervjun igår med Bosse Lindquist är han på resande fot med 40% tjänst eller förordnande i Ryssland.Var han i övrigt befinner sej visste han inte

Han har en del möten i Stockholm kan man väl säga. Igår var det tex stormöte med institutionen för att diskutera vad som skulle hända med forskargruppen. Vet att resten av forskargruppen var där men har ingen info om mannen själv. Säkert en hel del annat att fixa. Han är ju "oskyldig" och ska bevisa det... säger han ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in