2016-01-28, 12:12
Medlem
JojjeWaldeniuss avatar
Inget kommer hända med KI's el KS ledning. De kommer tillsätta en utredning med avseende på Macchiarinis operationer i Ryssland. Den kommer ta lång tid. Mediernas svala intresse kommer att bli iskallt under tiden. De kommer sedan komma fram till att Macchiarini utfört operationer i Ryssland på ett sätt som inte ligger inom KI's värdegrund och Macchiarini kommer ej få fortsatt förtroende och hans tjänst kommer dras in.
Att KI blev grundlurade, godkände icke testade operationer som tog livet av folk, friade från forskningsfusk trots att det är solklart kommer man ej att gå vidare med. Och ingen kommer bry sig om 3 månader. Cyniskt men sant.
Citera
2016-01-28, 15:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeWaldenius
Inget kommer hända med KI's el KS ledning. De kommer tillsätta en utredning med avseende på Macchiarinis operationer i Ryssland. Den kommer ta lång tid. Mediernas svala intresse kommer att bli iskallt under tiden. De kommer sedan komma fram till att Macchiarini utfört operationer i Ryssland på ett sätt som inte ligger inom KI's värdegrund och Macchiarini kommer ej få fortsatt förtroende och hans tjänst kommer dras in.
Att KI blev grundlurade, godkände icke testade operationer som tog livet av folk, friade från forskningsfusk trots att det är solklart kommer man ej att gå vidare med. Och ingen kommer bry sig om 3 månader. Cyniskt men sant.

Ledningen har gjort sig till åtlöje för tid och evighet. En snackis i alla kafferum på KI och KS. Insändarna i läkartidningen blir allt fler.
Många kräver ledningens avgång.
Nej det här är bara början tror och hoppas jag. Makaroni och hans beundrare är körda.
En läkare föreslår att han skall åtalas för VÅLLANDE TILL ANNANS DÖD. T.o.m.
Deslegitimation är nog av nöden. Innan han hittar fler att lura.
Citera
2016-01-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ledningen har gjort sig till åtlöje för tid och evighet. En snackis i alla kafferum på KI och KS. Insändarna i läkartidningen blir allt fler.
Många kräver ledningens avgång.
Nej det här är bara början tror och hoppas jag. Makaroni och hans beundrare är körda.
En läkare föreslår att han skall åtalas för VÅLLANDE TILL ANNANS DÖD. T.o.m.
Deslegitimation är nog av nöden. Innan han hittar fler att lura.

Det pågår redan en förundersökning för grovt vållande till annans död. Ska bli intressant att se vad åklagaren kommer fram till i slutändan och om det blir åtal.
Citera
2016-01-28, 16:42
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primulina
Det pågår redan en förundersökning för grovt vållande till annans död. Ska bli intressant att se vad åklagaren kommer fram till i slutändan och om det blir åtal.
Om man ser tillbaka till fallet med barnläkaren vid Astrid Lindgrens barnsjukhus så var det uppenbart att åklagare och poliser var totalt okunniga inom ämnet. Då resulterade det i att en oskyldig läkare blev trakasserad under flera år fast det borde ha stått klart rätt tidigt att hon var oskyldig.

Om poliser och åklagare är lika okunniga nu så kan den här läkaren mycket väl gå fri.
Citera
2016-01-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om man ser tillbaka till fallet med barnläkaren vid Astrid Lindgrens barnsjukhus så var det uppenbart att åklagare och poliser var totalt okunniga inom ämnet. Då resulterade det i att en oskyldig läkare blev trakasserad under flera år fast det borde ha stått klart rätt tidigt att hon var oskyldig.

Om poliser och åklagare är lika okunniga nu så kan den här läkaren mycket väl gå fri.

Jag tycker inte fallen har något direkt gemensamt.
Macchiarini verkar systematiskt ha lurat patienter in i operationer som han inte visste om de överhuvudtaget skulle ha fungerat ens på djur. Barnläkaren befann sig i samma rum som en dödssjuk bebis hon vårdade och anklagades för att ha gett en dödande spruta. Det är så olika situationer.
Citera
2016-01-28, 16:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primulina

Är det sant? Just den brottsrubriceringen?
Källa?
Länk?

Bedrägeri, osant intygande, trolöshet mot huvudman, Dvs lindrigare misstankar kan jag (åkså) tänka mig.
Den utredningen skulle jag vilja läsa. När den kommer. Om inte annat för att se om undersökningsledaren klarar av mytomanin.
Det är inte det enklaste. (Jag vet, jag har prövat. Frågade personen rakt av om den var mytoman. Den svarade med stora ärliga ögon, men inte förvånad; konstigt nog: Nej).
Citera
2016-01-28, 17:00
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeWaldenius
Med tanke på hur mycket annat i samhället som tillåts fortgå trots att en skärskådning av de underliggande förhållandena visar att konsekvenser borde ha inträtt för länge sen, gör att en förståelse för samhällets mekanismer närmar sig förståelsen av materiens byggstenar...

Senast redigerad av studentroland 2016-01-28 kl. 17:03.
Citera
2016-01-28, 17:02
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ki...stjarnkirurgen*

Dubbeltydigt svar dvs svaranden verkar vilja vara fri åt alla håll. Goddag yxskaft

Tillägg 6 personer har dött 1 person har forslats till USA efter tre års intensivvård.På en har man tagit bort den konstgjorda strupen,men fråga mej inte hur man löst problemet Möjligen (men jag har ingen källa) genom en vanlig transplantation eller på annat vis)
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-01-28 kl. 17:12.
Citera
2016-01-28, 17:12
Medlem
Men en sak som jag inte har förstått, är han inne på ett andra äktenskap i Spanien? Han hade ju ett hus där även en kvinna och två barn fanns, i Barcelona, det står i Vanity Fair-artikeln men ingen annanstans. Och den är ju baserad på hans ex-flickväns berättelse, och hon är väl rätt sur på honom så hon kanske saltar historien något. För hans ex-fru bodde ju i Toscana enligt artikeln?
Citera
2016-01-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är det sant? Just den brottsrubriceringen?
Källa?
Länk?

Bedrägeri, osant intygande, trolöshet mot huvudman, Dvs lindrigare misstankar kan jag (åkså) tänka mig.
Den utredningen skulle jag vilja läsa. När den kommer. Om inte annat för att se om undersökningsledaren klarar av mytomanin.
Det är inte det enklaste. (Jag vet, jag har prövat. Frågade personen rakt av om den var mytoman. Den svarade med stora ärliga ögon, men inte förvånad; konstigt nog: Nej).

https://www.google.se/search?btnG=1&pws=0&q=macchiarini+grovt+vållande+t ill+annans+död

Varsågod
Citera
2016-01-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Macchiarini verkar som den klassiska psykopaten som ömsom charmar, ömsom skrämmer. När han fick jobbiga frågor i den svenska intervjun gick han direkt till personlig attack mot journalisten: "Det här väntade jag mig inte av dig" osv.

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/...en-en-psykopat

Hmmmm...
Citera
2016-01-28, 17:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag tycker inte fallen har något direkt gemensamt.
Macchiarini verkar systematiskt ha lurat patienter in i operationer som han inte visste om de överhuvudtaget skulle ha fungerat ens på djur. Barnläkaren befann sig i samma rum som en dödssjuk bebis hon vårdade och anklagades för att ha gett en dödande spruta. Det är så olika situationer.
Jag håller helt med om att situationerna är väldigt olika.

Det jag ville peka på är att om alla poliser och åklagare är lika inkompetenta när det gäller sjukhusrutiner som de var i fallet med barnläkaren så kan resultatet av den här förundersökningen bli precis vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in