Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Jag har läst den,
och bland slutsatserna i den mycket stora och välgjorda metastudien finns att man:
1. Inte hittade några hälsorisker med LCHF/lågkolhydratkost
2. Att LCHF/lågkolhydratkost fungerar bäst för viktnedgång*
3. Att man lämnar rekommendationen till hela den svenska sjukvården att komplettera råden om viktminskning med denna kost som ett lämpligt alternativ
*) Ja det gällde efter 6 månader, men det utesluter ju inte att det även fungerar efter 12 eller 24 månader. Anledningen till "6 månader" är att man inte har haft möjlighet att ta del av flerårsstudier med god kvalitet. (Alltså inte studier med endast 35 st deltagare som du länkade till förut). Detta betyder alltså inte automatiskt att det är klarlagt LCHF är dåligt under 12 eller 24 månader eller för den delen för ett helt liv. Det betyder bara att man inte kan skriva det när man inte har kunnat studera det.
Jaså du, då tänker jag kommentera ditt värdelösa inlägg en gång till.
1. Är det detta vi ska diskutera eller är det viktnedgång?
2. Ja och är det viktnedgång eller fettförlust vi ska mäta? För lchf dieten gör att man tappar mycket vätskevikt i början av dieten vilket gör att lchf alltid får ett försprång när det gäller viktnedgångi början av en diet, FETTFÖRLUST däremot finns det ingen signifikant skillnad för. Är du dum eller låtsas du bara?
3. Ja och det spelar roll hur? Det är fortfarande ingen skillnad på att gå ner i vikt med choklad eller lchf när det gäller ren viktnedgång så länge som ett adekvat energiunderskott uppfylls. Du får näst intill alltid bättre hälsomarkörer vid en viktnedgång oavsett vilken diet du väljer.
Sen finns det mängder av långtidsstudier där man jämfört LCHF mot annan kost, men eftersom du tolkar studier ur röven och lever i din egna lilla sfär så dikterar ju du själv vad som är en "bra" studie eller inte. Därför kommer det inte spela någon roll vad jag länkar till dig. Men eftersom du förmodligen inte ens kollat på det jag länkat annat än.
Vidare så vet jag inte hur du tänker, men i ALLA länkarna jag länkade innan så visade det att vid studier som pågår längre än 1 år så finns det INGEN<---------------- signigikant skillnad i viktnedgång mellan lchf och övriga dieter. Ta nu och läs det jag länkat en gång till, läs det du själv länkat en gång till och sluta var dum i huvudet, tack. (eller lär dig iaf tolka studier)
Edit. Och jag har länkat till studier med långt fler än 35 deltagare.
Edit2. Det är också roligt att du smutskastar studierna jag lagt upp då lchf-guden själv (kostdoktorn) brukar använda sig av några av studierna för att påtala lchf-fördelar