Finns oändligt med trådar för detta till att börja med.
Men: Om du är i dagsläget helt stillasittande så börja med att promenera, röra på dig. Hitta något kul att göra i grupp om du är sån. Sen ser du till att ha som när man var liten, EN DAG i veckan där du får äta typ lördagsgodis & denna dag skall det inte vräkas i något. Denna dag kan man ju även skippa helt men är man "mysig" av sig från början kan jag förstå att det är svårt till en början.
Annars är det bara att lära sig att räkna kalorier, finns väldigt många fina appar till mobilen för det. Kalorier = energi. Kroppen gör av med X antal kalorier per dygn. Se till att ligga 500 till 1000 minus det du har i dagligt behov. Ju större underskott desto jobbigare kommer det vara, men det går fortare.
Finns som sagt huuuuur mycket som helst att läsa om detta. Testa att söka med.
[:Edit:] Folk kommer säkert kasta fram div. dieter åt dig. Jag skulle snarare säga som jag just skrivit > lär dig om kalorier & kost så kommer du ha nytta utav det livet ut samt förstå varför man äter som man gör. Det kan verka enkelt att trycka i sig fett osv, men det är så värt det att förstå hur kroppen fungerar som & hur du bäst tar hand om den, du ska trots allt leva i den ett tag till. Sen kommer du även med lite kunskap lättare kunna välja ut vad du tror skulle passa dig. Vissa här kommer förespråka LCHF (Low carb high fat) som att det var gud själv då det funkat prima för dom, men andra kommer såga det totalt då vissa månniskor inte funkar bra utan kolhydrater. Så än en gång, läs på.
Btw, kolhydrater är inte djävulen själv, det kommer du se många påståenden om