2015-04-08, 21:52
Medlem
Jag är en tjej i tjugoårsåldern som nyss efter en undersökning där jag blev vägd insåg att jag lider av grad 1 fetma!!! Jag måste gå ner exakta 20 kg för att hamna inom "ideala" vikten. Som jag förstått det kan man inte helt utgå ifrån BMI eftersom allt fett inte är farligt, alltså t ex det som finns på lår och rumpa på kvinnor är inte lika farligt som själva bukfettet. Men ja, jag inser iaf att jag har blivit fet, helt plötsligt inser man hur kroppen har förändrats och att man har gått ner sig! Kläderna är för tighta och jag känner mig inte som mig själv. Känner mig inte lika attraktiv heller längre. Jag vill förändras till det bättre, tror att jag skulle må mycket bättre med iaf minst 15 kg viktnedgång! (Börjar med att ta ut p-staven, inser att jag började gå upp i vikt efter den blev insatt). Har någon nått råd på hur man hälsosamt kan gå ner cirka 20 kg effektivt och snabbt. Menar inte på två veckor och sedan att jag gå upp det igen. Vill gå ner och stanna där. Iaf 10 kg till sommar? Matråd och träningstips någon? Skulle uppskatta råd från någon som själv genomgått en drastisk viktnedgång.
Senast redigerad av Mallenpallen 2015-04-08 kl. 21:59.
Citera
2015-04-08, 22:01
Medlem
endures avatar
Hälsosam och snabb viktnedgång går inte hand i hand. Hurdan är din hälsa i övrigt? Fokuserar du på att leva ett hälsosamt och aktivt liv tappar du kilon i en stadig takt.

Finns massor med träningsinformation i andra trådar här, bara att börja leta.

Mitt tips är att träna med någon du känner eller med en tränare åtminstone någon gång i veckan så att du inte faller tillbaka i gamla (o)vanor. Det finns ingenting som säger att du måste befinna dig i ett gym om du vantrivs där. Vad du tränar är upp till dig, vare sig det är tennis, badminton, simning, cykling eller vad som kan tänkas motivera dig till att fortsätta.

Kort och gott: Var mer aktiv än du är i dag, stoppa inte ned någonting i din matkorg när du handlar som
1. En tjock person kan tänkas ha i sin korg
2. Som inte fanns för 100 år sedan.

Då har du allt du behöver för att kunna gå ned. Om du har tillgång till våg, väg dig varje dag och se om du går upp eller ned. Går du inte ned, var mer aktiv eller ät mindre. Hitta den balans som gör att du går ned och gör det så enkelt för dig som möjligt. Svårare än så här är det inte.

3,2,1. kör
Senast redigerad av endure 2015-04-08 kl. 22:04.
Citera
2015-04-08, 22:03
Medlem
Millediablos avatar
Ta bort socker helt och minska ner antalet mattillfällen. Ät mellan 10 och 20 och minska ner på portionerna. Googla på KS soppa och kör det var 3:e dag och till mellis, gör bara en 1/2 sats så är det lättare att få plats med i kylen, mixa med chili och mindre vatten till en konsistens somm passar dig.

Sen börja rör på dig, 45min promenad varje dag i 2 veckor, när du tappat 5kg kan du försiktigt lägga in 5min jogging i promenaden. Efter 6 veckor borde du kunna jogga ett par km. Små steg i början gäller det att vänja kroppen/benen vid arbete.

Lycka till!
Citera
2015-04-08, 22:05
Medlem
Powerwalk ska väl vara väldigt bra för att bränna fett vad jag vet.

Sen är det bara bränna mer än du äter
Citera
2015-04-08, 22:05
Medlem
Flyer6s avatar
Finns oändligt med trådar för detta till att börja med.

Men: Om du är i dagsläget helt stillasittande så börja med att promenera, röra på dig. Hitta något kul att göra i grupp om du är sån. Sen ser du till att ha som när man var liten, EN DAG i veckan där du får äta typ lördagsgodis & denna dag skall det inte vräkas i något. Denna dag kan man ju även skippa helt men är man "mysig" av sig från början kan jag förstå att det är svårt till en början.

Annars är det bara att lära sig att räkna kalorier, finns väldigt många fina appar till mobilen för det. Kalorier = energi. Kroppen gör av med X antal kalorier per dygn. Se till att ligga 500 till 1000 minus det du har i dagligt behov. Ju större underskott desto jobbigare kommer det vara, men det går fortare.

Finns som sagt huuuuur mycket som helst att läsa om detta. Testa att söka med.

[:Edit:] Folk kommer säkert kasta fram div. dieter åt dig. Jag skulle snarare säga som jag just skrivit > lär dig om kalorier & kost så kommer du ha nytta utav det livet ut samt förstå varför man äter som man gör. Det kan verka enkelt att trycka i sig fett osv, men det är så värt det att förstå hur kroppen fungerar som & hur du bäst tar hand om den, du ska trots allt leva i den ett tag till. Sen kommer du även med lite kunskap lättare kunna välja ut vad du tror skulle passa dig. Vissa här kommer förespråka LCHF (Low carb high fat) som att det var gud själv då det funkat prima för dom, men andra kommer såga det totalt då vissa månniskor inte funkar bra utan kolhydrater. Så än en gång, läs på.

Btw, kolhydrater är inte djävulen själv, det kommer du se många påståenden om
Senast redigerad av Flyer6 2015-04-08 kl. 22:10.
Citera
2015-04-08, 22:06
Medlem
serioustalks avatar
Minska intaget av kolhydrater och socker. Undvik bröd helt.

Ät: soppa, kyckling och sallad (inga kolhydrater till), vegetariskt osv.
Citera
2015-04-08, 22:07
Medlem
finns oändligt många olika metoder för viktminskning , beror på ditt mål och hur du funkar och din relation till mat. har du nån form av ätstörningar(binge eating disorder, bulimi?) dǻ är det oftast lättare att vara strikt i sin kost för att hålla sig " motiverad". Är du normal till relationen med mat så skulle jag rekommendera att bara äta ett kaloriunderskott och det leder till viktminskning , ju mindre kalorier desto snabbare går du ner. Det handlar inte om vad du äter , utan hur mycket kalorier du får i dig. lycka till!
Citera
2015-04-08, 23:09
Medlem
Goldwaters avatar
Låt det ta tid. Att gå ner 20kg låter som något som bör få ta i alla fall ett halvår, men helst ett år.

Se för det första över dina vardagsrutiner och dina matvanor. Matvanorna är ganska enkla att ändra. Laga storkok och skapa lagom stora portioner åt dig! God och nyttig mat finns förstås. Håll det enkelt och rimligt: en tredjedel kött (kyckling, fisk osv), en tredjedel tillbehör (ris, potatis, bulgur osv) och en tredjedel grönsaker. Frukt som mellanmål.

Promenera till och från jobbet (om möjligt) etcetera. Försök hitta en fysisk aktivitet som du gillar. För de flesta kan promenader vara ett fullgott alternativ (lite skön musik till det och det går jättelätt).

Försök skära ner på sötsaker. Jag försöker begränsa godis, läsk, kakor och annat onyttig till helgerna, då jag tillåter mig att inta det om jag är sugen. Att sluta helt tror jag är kontraproduktivt, bättre att hålla det i rimliga mängder (d v s inom ramen för en tillräckligt bra livsstil).

Väg dig inte stup i ett.
Citera
2015-04-08, 23:29
Medlem
Killer-queens avatar
Du bör börja med att skaffa dig kunskap. Läs på här på forumet i klistrade trådar och du vaccinerar dig förhoppningsvis mot de allra galnaste viktminskningsbullshiten. Personer med övervikt och lite kunskap är ett lätt byte för bantningsindustrin.

Därefter så blir man inte fet över en natt. Du har förmodligen dåliga vanor som du måste skära rejält i, och du vet förmodligen vad jag pratar om: bort med läsk, godis och annat uppenbart "onyttigt".

Personer med övervikt och liten eller ingen träningserfarenhet brukar lyckas bäst med en lågkolhydratsdiet. Håll kolhydratsintaget lågt under några veckor och du hamnar ganska spontant på ett kaloriunderskott. Måltiderna kommer se lite märkliga ut, men gör du matlådor och står ut några veckor kommer du tappa kilon snabbt.

20kg är ganska mycket vikt. Senast jag hjälpte en person i ungefär din sits var en man på 110kg. Han tappade 14kg på 10 veckor, vilket jag tycker var ett helt okej tempo.

Träning kan du välja det som du tycker är roligt och berikande. Det är dieten viktminskningen ligger i, träning kan vara bra men det är inte den som gör förändringen annat än att du skaffar dig sundare vanor i längden.

Mät dina resultat med våg och måttband. Ser du förändringarna vecka för vecka så blir det lättare att bita ihop. Det kommer bli tråkigt, men inte nödvändigtvis tufft och outhärdligt. Håll dig mätt på kalorisnåla livsmedel så står du ut några veckor eller månader.
Citera
2015-04-08, 23:31
Medlem
Du äter 20 kilo
mindre än vanligtvis
Citera
2015-04-08, 23:38
Medlem
mirandakerrs avatar
Mina tips till dig.

- Uteslut allt socker och
- Ät en fiberrik diet så du blir mätt
- Ät mer grönsaker och baljväxter
- Ät mer frukt
- Undvik att småäta
- Drick mycket vatten
- Ät mer vegetariskt
- Träna - hitta en någon fysisk aktivitet som du tycker är kul. Exempelvis simning, powerwalks, tennis, dans...etc.
- Everything in moderation. Tillåt dig själv att ha en ätardag varannan vecka.
- Nourish, don't punish

Lycka till!
Citera
2015-04-08, 23:39
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du bör börja med att skaffa dig kunskap. Läs på här på forumet i klistrade trådar och du vaccinerar dig förhoppningsvis mot de allra galnaste viktminskningsbullshiten. Personer med övervikt och lite kunskap är ett lätt byte för bantningsindustrin.

Därefter så blir man inte fet över en natt. Du har förmodligen dåliga vanor som du måste skära rejält i, och du vet förmodligen vad jag pratar om: bort med läsk, godis och annat uppenbart "onyttigt".

Personer med övervikt och liten eller ingen träningserfarenhet brukar lyckas bäst med en lågkolhydratsdiet. Håll kolhydratsintaget lågt under några veckor och du hamnar ganska spontant på ett kaloriunderskott. Måltiderna kommer se lite märkliga ut, men gör du matlådor och står ut några veckor kommer du tappa kilon snabbt.

20kg är ganska mycket vikt. Senast jag hjälpte en person i ungefär din sits var en man på 110kg. Han tappade 14kg på 10 veckor, vilket jag tycker var ett helt okej tempo.

Träning kan du välja det som du tycker är roligt och berikande. Det är dieten viktminskningen ligger i, träning kan vara bra men det är inte den som gör förändringen annat än att du skaffar dig sundare vanor i längden.

Mät dina resultat med våg och måttband. Ser du förändringarna vecka för vecka så blir det lättare att bita ihop. Det kommer bli tråkigt, men inte nödvändigtvis tufft och outhärdligt. Håll dig mätt på kalorisnåla livsmedel så står du ut några veckor eller månader.

Den här snubben har bra poänger och säger saker som stämmer.

Men det viktigaste i min åsikt är att man förstår vad som gör viktupp eller nedgång.

Det avgörs till 100% av en faktor, det är din energibalans.

Träna för att höja ditt energibehov och ät kalorisnålt för att sänka ditt energiintag (kcal är en måttenhet på energi och står på alla matförp.)

Räkna ut ditt enegibehov med harris benedict på Google och se till att det du stoppar i köften varje dag är 1000 kcsl mindre än ditt behov så går du ned ca 1kg i veckan.
Högre underskott = snabbare viktminskning.

Lycka till tjockis, jövligt bra att du tar tag i det, du är ett föredöme för andra tjockisar.

Jag hoppas jag kan sluta kalla dig tjockis i sommar - nu är det upp till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in