Citat:
Ursprungligen postat av
Mallenpallen
Jag är en tjej i tjugoårsåldern som nyss efter en undersökning där jag blev vägd insåg att jag lider av grad 1 fetma!!! Jag måste gå ner exakta 20 kg för att hamna inom "ideala" vikten. Som jag förstått det kan man inte helt utgå ifrån BMI eftersom allt fett inte är farligt, alltså t ex det som finns på lår och rumpa på kvinnor är inte lika farligt som själva bukfettet. Men ja, jag inser iaf att jag har blivit fet, helt plötsligt inser man hur kroppen har förändrats och att man har gått ner sig! Kläderna är för tighta och jag känner mig inte som mig själv. Känner mig inte lika attraktiv heller längre. Jag vill förändras till det bättre, tror att jag skulle må mycket bättre med iaf minst 15 kg viktnedgång! (Börjar med att ta ut p-staven, inser att jag började gå upp i vikt efter den blev insatt). Har någon nått råd på hur man hälsosamt kan gå ner cirka 20 kg effektivt och snabbt. Menar inte på två veckor och sedan att jag gå upp det igen. Vill gå ner och stanna där. Iaf 10 kg till sommar? Matråd och träningstips någon? Skulle uppskatta råd från någon som själv genomgått en drastisk viktnedgång.
LCHF fungerar för många. Se kostdoktorn.se.
Och vill man boosta det, kombinera med 5:2 och/eller periodisk fasta (t.ex hoppa över frukost).
Träning så klart. En lång promenad på tom mage sätter igång förbränningen.
Täta intag av kolhydrater hindrar kroppen att förbränna fett.