2015-03-23, 22:50
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Ge tiggaren en krona var gång du går förbi,
så slipper du tänka på ditt hamsterhjul.

För vad är en krona x 31 dagar av din totala inkomst?

Eller en femma, eller tia.

Jag ger dom nada,
Då jag tror att det ligger pengamaffia bakom, som tar allt.

Varför ska jag ge tiggarna pengar menar du? På vilket sätt lossnar min vardagliga ångest genom att ge en del av mina surt förvärvade slantar till tiggare som jag anser vara lyckliga i vilket fall som helst?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Fast du är olycklig på grund av samhällets förväntningar.

Tiggarna uppfyller också samhällets förväntningar, som "zigenare".

Bägge får sin identitet utifrån. Det är det som gör att man känner sig trängd av livet kanske.

Jag menar att vi alla har samhällets förväntningar på oss, eller tror du annat? Det är inte heller förväntningar, utan snarare krav, då man knappast kan flytta ut i skogen och skita i resten, eller hur?

Identiteten kommer inte bara utifrån givetvis, men såklart präglas den starkt av den grupp vi tillhör, vilket i tiggarnas fall kan var en fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Alltså: livet självt är ett slags hamsterhjul, eller en rundgång av precis samma saker som sker om och om igen (och var gång hänför massorna av komiska mått). Både på individuell nivå med ätande, sovande och så vidare, men även över generationsgränserna där människor genom millennier upplever så gott som precis samma saker. Allt som känns nytt är nästan garanterat någonting gammalt eller i vilket fall en modifierad variant av någonting gammalt.

Med det sagt, vad hindrar dig från att "ta dig ur det" när du syftar på alla de helt onödiga krav du ställer på dig själv? Jag menar, allt det man tar sig för som existerar bortom det allra mest grundläggande (mat, skydd mot väder och vind) måste ju vara grundat i att det är något man själv vill göra, annars är det helt utan syfte.

Den här killen talar varken en engelska som är topnotch eller gör allt som du eftersträvar och precis som med ditt fall som i hans så är de enda verkliga krav som existerar de som är av naturen givna: Life is easy. Why do we make it so hard? Jon Jandai at TEDxDoiSuthep

Om du inte kan relatera till honom ö.h.t. eller menar att ditt liv är ju "så annorlunda" så måste du inse att det enbart är en illusorisk vanföreställning från din sida. Det finns ingenting som hindrar dig från att leva på precis samma sätt.

Yes, du har helt rätt ang "hamsterhjulet". En evig cykel av upprepat beteende och omhändertagande av sig själv, är vad vi kallar för liv. Vad som hindrar mig från ta sig ur det? Ptja, det är nog både det faktum att jag investerat tid och pengar i att vara där jag är idag, samt faktum att det inte finns möjlighet att bedriva en nomadverksamhet med enda mål att överleva, i dagens samhälle. Jag menar inte att jag ogillar det jag gör, jag menar bara att det eviga trycket från alla håll, får en att tappa livsgnistan ibland.

Ja dem enda verkliga kraven är faktiskt det som naturen kräver. Skulle man kunna tro. Däremot är det inte så om man råkar bo i en hyffsat stor stad, år 2015. Jag vill gärna se någon lyckas leva det livet han förespråkar idag. Det är inte en möjlighet, om man vill hänga med i samhället det minsta.

Citat:
Dessa personer som tigger vid butiker, för handel med empati.
De köper tillbaka ångest som de skapat.

Där sa du något. Deras vara är att skapa ångest för att sedan trycka på den för att tjäna pengar. Genialt.
Citera
2015-03-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Ja dem enda verkliga kraven är faktiskt det som naturen kräver. Skulle man kunna tro. Däremot är det inte så om man råkar bo i en hyffsat stor stad, år 2015. Jag vill gärna se någon lyckas leva det livet han förespråkar idag. Det är inte en möjlighet, om man vill hänga med i samhället det minsta.

Att "hänga med i samhället" är ju att slänga bort sitt liv på totalt nonsens. Nu är jag inte den som brukar reflektera över eller döma hur andra väljer att spendera sin tid, men ingen tänkande, intelligent människan kan ju se på Västerlandet och bevittna något annat än kulturell degeneration (ibland känner jag mig ärkekonservativ) ovärdig att alls ha att göra med annat än i ytterst små doser. Vill man ö.h.t. göra sig slav till andras tankar om en själv (vilket vill säga, ens egna inbillade tankar om andras tankar om en själv) så får man bilda sig en enklav där vettiga värderingar råder och exempelvis de som besitter visdom, stoiskt lugn eller självtillit trumfar polerade marionetter.

När jag tänker på vad som sker, höjs upp och diskuteras i det "offentliga rummet" (bl.a. alla de saker du nämnde i trådstarten) kommer jag alltid att tänka på det hebreiska ordet hebel (הָ֫בֶל). Fåfänglighet och tomhet har det översatts till i Bibeln, även om det bättre kan förstås som något som är som en puff med rök - det finns där, men ändå inte och det saknar helt substans (ungefär som teism, ironiskt nog ).

Ne te quaesiveris extra.
Citera
2015-03-23, 23:55
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Att "hänga med i samhället" är ju att slänga bort sitt liv på totalt nonsens. Nu är jag inte den som brukar reflektera över eller döma hur andra väljer att spendera sin tid, men ingen tänkande, intelligent människan kan ju se på Västerlandet och bevittna något annat än kulturell degeneration (ibland känner jag mig ärkekonservativ) ovärdig att alls ha att göra med annat än i ytterst små doser. Vill man ö.h.t. göra sig slav till andras tankar om en själv (vilket vill säga, ens egna inbillade tankar om andras tankar om en själv) så får man bilda sig en enklav där vettiga värderingar råder och exempelvis de som besitter visdom, stoiskt lugn eller självtillit trumfar polerade marionetter.

När jag tänker på vad som sker, höjs upp och diskuteras i det "offentliga rummet" (bl.a. alla de saker du nämnde i trådstarten) kommer jag alltid att tänka på det hebreiska ordet hebel (הָ֫בֶל). Fåfänglighet och tomhet har det översatts till i Bibeln, även om det bättre kan förstås som något som är som en puff med rök - det finns där, men ändå inte och det saknar helt substans (ungefär som teism, ironiskt nog ).

Ne te quaesiveris extra.

Människan har alltid "hängt med i samhället", för ty människan är av sorten flockvarelse. "Samhällen" har däremot skiftat från att jaga djur med spjut, till att stå i kön på ICA, utan att anfalla tanten som är alldeles för långsam med kortläsaren.

Kulturell degeneration är föga förvånande i samband med den tekniska evolutionen. Allt kan inte ha sitt.

Om du tror att andras blickar blev viktiga för ens upplevelse av sig självt, strax efter milleniumskfitet så inser du nog själv att du inte kan ha rätt. Vi har alltid blivit till i andras ögon, det är människans specialitet, som skiljer den från andra djur. Andra djur KAN inte se sig själva objektivt, med det kan människan, via språket, dvs andras ord om sig själv.

Vi har tyvärr skapat ett samhälle som tar upp cirka 60% av jorden, som grundar sig på exakt allt det som jag tog upp i min TS. Pengar, affärer och marknad styr dagens samhälle, precis som tillgång på groddor och kött styrde samhället för en tusen år sedan. För individen betyder det att antigen stå utanför det hela och snällt titta på, medan andra roffar åt sig den smaskiga oxfilén, eller bojkotta skiten och leva på bär och svamp i skogen, ett ensamt liv.
Citera
2015-03-24, 00:15
Medlem
Citat:
Människan har alltid "hängt med i samhället", för ty människan är av sorten flockvarelse. "Samhällen" har däremot skiftat från att jaga djur med spjut, till att stå i kön på ICA, utan att anfalla tanten som är alldeles för långsam med kortläsaren.

Nu postade du i Filosofi och inte Relationer och Samlevnad (el. dyl.), så du får tänka på att svaren här säkerligen skiljer sig från vad majoritetens uppfattning är. Stora tänkare genom historien har så gott som alltid fördömt samhällslivet och/eller existensen som helhet. Och just därför att det mesta är en upprepning av något från förr så gäller såklart detsamma idag som för tusen år sedan. För att ta några historiska exempel så kapar jag en lista som jag såg på forumet (även om flera av dessa antagligen inte skulle falla dig i smaken utifrån din beskrivning):

Buddha
Seneca
Marcus Aurelius
Shakespeare
Schopenhauer
Mainländer
Ferlin

Citat:
Om du tror att andras blickar blev viktiga för ens upplevelse av sig självt, strax efter milleniumskfitet så inser du nog själv att du inte kan ha rätt. Vi har alltid blivit till i andras ögon, det är människans specialitet, som skiljer den från andra djur. Andra djur KAN inte se sig själva objektivt, med det kan människan, via språket, dvs andras ord om sig själv.

Nja, väldigt få gör ju det. Om du vill se dig själv objektivt så ska du läsa det här: Self models. Men det är förstås att tumma en hel del på trådämnet - men det rekommenderas som överkurs.

Citat:
Vi har tyvärr skapat ett samhälle som tar upp cirka 60% av jorden, som grundar sig på exakt allt det som jag tog upp i min TS. Pengar, affärer och marknad styr dagens samhälle, precis som tillgång på groddor och kött styrde samhället för en tusen år sedan. För individen betyder det att antigen stå utanför det hela och snällt titta på, medan andra roffar åt sig den smaskiga oxfilén, eller bojkotta skiten och leva på bär och svamp i skogen, ett ensamt liv.

Den smaskiga oxfilén? Att vara förslavad av andras förväntningar, särskilt som de ju är så triviala och intetsägande, låter inte så välsmakande. Det omvända förhållandet råder från mitt perspektiv: det gäller att snällt vara delaktig (om så p.g.a. piska eller morot), eller att faktiskt utforma sin egen tillvaro i (relativ) frihet.
Citera
2015-03-24, 00:24
Medlem
Ett till exempel med tillhörande podcast-lyssning: Diogenes of Sinope (404-323 BC) Cynicism

En liten, liten Diogenes kanske du kan odla inom dig? Så att du åtminstone erhåller ett visst mått av autonomi. Jag menar: man behöver ju inte ta det till extremerna åt endera hållet av samhällsmedborgare kontra oavhängig fri människa om man inte vill.
Citera
2015-03-24, 00:42
Medlem
Vad kräver Cynism för att existera?

Diogenes är en av mina favorit filosofer.
Men vad gjorde han cynisk enligt myten?
Citera
2015-03-24, 00:45
Medlem
Citat:

Kan inte låta bli att citera ett stycke ur Ralph Waldo Emersons Self-Reliance (som jag f.ö. rekommenderar den som, så att säga, vill slå rot i sig själv och bli lyckligare och mer oberoende än både tvärsnittet av tiggande romer och svenskar):

Citat:
Society never advances. It recedes as fast on one side as it gains on the
other. It undergoes continual changes; it is barbarous, it is civilized, it is
christianized, it is rich, it is scientific; but this change is not amelioration.
For every thing that is given, something is taken. Society acquires new arts,
and loses old instincts. What a contrast between the well-clad, reading,
writing, thinking American, with a watch, a pencil, and a bill of exchange in
his pocket, and the naked New Zealander, whose property is a club, a spear,
a mat, and an undivided twentieth of a shed to sleep under!

But compare the health of the two men, and you shall see that the white man has lost
his aboriginal strength. If the traveller tell us truly, strike the savage with a
broad axe, and in a day or two the flesh shall unite and heal as if you struck
the blow into soft pitch, and the same blow shall send the white to his grave.

The civilized man has built a coach, but has lost the use of his feet. He
is supported on crutches, but lacks so much support of muscle. He has a fine
Geneva watch, but he fails of the skill to tell the hour by the sun. A Greenwich
nautical almanac he has, and so being sure of the information when he
wants it, the man in the street does not know a star in the sky. The solstice
he does not observe; the equinox he knows as little; and the whole bright
calendar of the year is without a dial in his mind. His note-books impair
his memory; his libraries overload his wit; the insurance-office increases the
number of accidents; and it may be a question whether machinery does not
encumber; whether we have not lost by refinement some energy, by a Christianity
entrenched in establishments and forms, some vigor of wild virtue.
Citera
2015-03-24, 01:06
Bannlyst
Ave, anas docta, proba bonasque!

Om någon ska ni lyssna på ankan, era förtappade själar! Han står t.o.m. över mig, för jag är liksom Schopenhauer fortfarande så i hedonismens klor så att jag själv inte når upp till hans nivå, fast han är ung nog att vara min son.

Hell dig, du kloka, dygdiga och goda anka!
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-03-24 kl. 01:41.
Citera
2015-03-24, 01:40
Bannlyst
Citat:
Vad kräver Cynism för att existera?

Diogenes är en av mina favorit filosofer.
Men vad gjorde han cynisk enligt myten?

Mycket.

*Han bodde i en jättekruka av lera (inte i en tunna; tunnor fanns inte på hans tid!)
*Han ägde inget utom en mantel och en lykta, krukan och lite halm att sova på.
*Lyktan tände han mitt på dagen och gick omkring och frågade efter en ärlig/rättfärdig man.
*Han skötte inte sin hygien men fick ligga gratis med lyxhoror som annars kostade motsvarande 1 miljon kronor/natten för att han var så karismatisk.
*Han förolämpade Alexander den store verbalt. Alexander var så imponerad att han inte straffade Diogenes för detta.
*Han störde Platons föreläsningar.
*Han var på besök i Athen och blev skitnödig. Han drog då upp manteln och la en jätteskitkorv mitt på torget, vilket ansågs oerhört skandalöst, också bland de "naturliga" grekerna.
*Han levde på att tigga men inte ödmjukt. Han sa att de som följde samhällsnormerna hade en moralisk plikt att försörja honom, eftersom de egentligen var slavar och han kung, moraliskt sett.
*Han pissade på folk som hånade honom för hans leverne - bokstavligt, förstås.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-03-24 kl. 02:02.
Citera
2015-03-24, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Mycket.

*Han bodde i en jättekruka av lera (inte i en tunna; tunnor fanns inte på hans tid!)
*Lyktan tände han mitt på dagen och gick omkring och frågade efter en ärlig/rättfärdig man
*Han skötte inte sin hygien men fick ligga med lyxhoror som kostade motsvarande 1 miljon kronor/natten för att han var så karismatisk
*Han förolämpade Alexander den store verbalt. Alexander var så imponerad att han inte straffade Diogenes för detta.
*Han var på besök i Athen och blev skitnödig. Han drog då upp manteln och la en jätteskitkorv mitt på torget, vilket ansågs oerhört skandalöst, också bland de "naturliga" grekerna
*Han levde på att tigga men inte ödmjukt. Han sa att de som följde samhällsnormerna hade en moralisk plikt att försörja honom, eftersom de egentligen var slavar och han kung, moraliskt sett.

Absolut ser myten ut så ut om hans liv.
Men inget av det ger förklaring av vad som gör en cynisk.
Citera
2015-03-24, 01:52
Medlem
Citat:
Absolut ser myten ut så ut om hans liv.
Men inget av det ger förklaring av vad som gör en cynisk.

Edit:
Vad gjorde Diogenes cynisk?
Hans liv?
Citera
2015-03-24, 01:56
Medlem
Citat:
Ave, anas docta, proba, bonasque!

Om någon ska ni lyssna på ankan, era förtappade själar! Han står t.o.m. över mig, för jag är liksom Schopenhauer fortfarande så i hedonismens klor så att jag själv inte når upp till hans nivå, fast han är ung nog att vara min son.

Hell dig, du kloka, dygdiga och goda anka!

Phocion, Socrates, Anaxagoras, Diogenes, are great men, but they leave no class. He who is really of their class will not be called by their name, but will be his own man [...]

Citat:
Mycket.

*Lyktan tände han mitt på dagen och gick omkring och frågade efter en ärlig/rättfärdig man
*Han skötte inte sin hygien men fick ligga med lyxhoror som kostade motsvarande 1 miljon kronor/natten för att han var så karismatisk
*Han var på besök i Athen och blev skitnödig. Han drog då upp manteln och la en jätteskitkorv mitt på torget, vilket ansågs oerhört skandalöst, också bland de "naturliga" grekerna.

Jag kan inte verifiera sanningshalten i detta, men jag har även hört att han, tillsammans med besättningen på skeppet han då befann sig på, ska ha blivit tillfångatagen av pirater i syftet att säljas som slav; varpå hans svar på frågan om vad hans ämbete eller talang var var "att regera över människor" och att om någon ville bli regerad över så skulle de köpa honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in