2015-03-24, 01:57
Medlem
Milford.Cubicles avatar
jag tror inte dem är så olyckliga iaf är väl mest för att spela offer inför oss för och få saker
Citera
2015-03-24, 02:03
Medlem
Du gör allt det som förväntas av en sk lyckad människa, men verkar ändå inte lycklig. Tiggarna provocerar eftersom de inte gör rätt för sig enligt samhällsnormerna. Vänd på steken: varför accepterar du samhällets normer om hur det "ska vara"?
Citera
2015-03-24, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Edit:
Vad gjorde Diogenes cynisk?
Hans liv?

JAAA!!! Han var en mästare på att ge fan i alla normer som fanns och att avsiktligt bryta mot dem Det gör honom cynisk eller, som norrmännen korrektare säger, kynisk. Han levde alltså som en vildhund, κύων.
Citera
2015-03-24, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
JAAA!!! Han var en mästare på att ge fan i alla normer som fanns och att avsiktligt bryta mot dem Det gör honom cynisk eller, som norrmännen korrektare säger, kynisk. Han levde alltså som en vildhund, κύων.

Jag tycker att peertop är filosofiforumets Diogenes, normbrytare och vildhund.
Citera
2015-03-24, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Phocion, Socrates, Anaxagoras, Diogenes, are great men, but they leave no class. He who is really of their class will not be called by their name, but will be his own man [...]

Verum dicis, anas mea cara!

Citat:
Jag kan inte verifiera sanningshalten i detta, men jag har även hört att han, tillsammans med besättningen på skeppet han då befann sig på, ska ha blivit tillfångatagen av pirater i syftet att säljas som slav; varpå hans svar på frågan om vad hans ämbete eller talang var var "att regera över människor" och att om någon ville bli regerad över så skulle de köpa honom.

Rursus verum dicis, anas mea cara! Diogenes vir philosophusque optimus maximus fuit.
Citera
2015-03-24, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Du gör allt det som förväntas av en sk lyckad människa, men verkar ändå inte lycklig. Tiggarna provocerar eftersom de inte gör rätt för sig enligt samhällsnormerna. Vänd på steken: varför accepterar du samhällets normer om hur det "ska vara"?

Detta. Jag kan säga att jag aldrig har gett tiggare pengar, men jag har det knapert själv och psykopaterna i regering och riksdag kunde lätt tvinga Rumäniens och Bulgariens regeringar att ta ansvar för sina medborgare. De skiter bara i det, just för att de är psykopater som lever i en skyddad verkstad. T.o.m. polisen är uppenbart äcklad av politikerna nu, och då har det gått långt. Jag var hos mor min och såg för ovanlighets skull på TV. Polisen var inte glad över hur zigenarklaner styr tiggarna.
Citera
2015-03-24, 02:20
Medlem
Citat:

Jag är varken Diogenes eller peertop.
Bakom allt finns en människa som lever som ett svin.
Trivs i skiten, förnedrar sig själv och ifrågasätter.

Diogenes o andra sidan, levde flott i tankarnas värld.
Senast redigerad av peertop 2015-03-24 kl. 02:23.
Citera
2015-03-24, 02:23
Bannlyst
Citat:

Han är en sann dåre men en rolig en
Citera
2015-03-24, 02:25
Bannlyst
Citat:
Jag är varken Diogenes eller peertop.
Bakom allt finns en människa som lever som ett svin.
Trivs i skiten, förnedrar sig själv och ifrågasätter.

Men just det gör dig till peertop och Diogenes. Philosophus es!

(Jag borde skriva på grekiska här, men jag kan så lite, och ännu färre skulle begripa. Latin får duga.)
Citera
2015-03-24, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Han är en sann dåre men en rolig en

Antar rolig här, är ett skratt som kommer ur öppet hjärta.
För filosofin avskyr lögn som pest.
Citera
2015-03-24, 02:52
Bannlyst
Citat:
Antar rolig här, är ett skratt som kommer ur öppet hjärta.
För filosofin avskyr lögn som pest.

Absolut är det så. Mitt hjärta är helt öppet för dig. Du är kanske vimsig men en ärlig man. Det sätter jag största värde på!

För övrigt är latin roligt på så sätt att Philosophus es! är presens indikativ och imperativ i ett. Det betyder alltså både "Du är filosof!" och "Var filosof!" Väldigt passande att de har samma form grammatiskt
Citera
2015-03-24, 16:30
Medlem
Kleops avatar
Skulle jag byta bort livet jag lever nu mot att bli tiggare? Aldrig.

Men om jag hade ett val att antingen tigga eller att leva under förhållandena som TS beskrev skulle jag välja att leva som en tiggare nästan alla dagar i veckan, helst någonstans i södra Sverige.

Jag förstår varför Diogenes tas upp när man pratar om det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in