Citat:
Varför ska jag ge tiggarna pengar menar du? På vilket sätt lossnar min vardagliga ångest genom att ge en del av mina surt förvärvade slantar till tiggare som jag anser vara lyckliga i vilket fall som helst?
Citat:
Jag menar att vi alla har samhällets förväntningar på oss, eller tror du annat? Det är inte heller förväntningar, utan snarare krav, då man knappast kan flytta ut i skogen och skita i resten, eller hur?
Identiteten kommer inte bara utifrån givetvis, men såklart präglas den starkt av den grupp vi tillhör, vilket i tiggarnas fall kan var en fördel.
Citat:
Alltså: livet självt är ett slags hamsterhjul, eller en rundgång av precis samma saker som sker om och om igen (och var gång hänför massorna av komiska mått). Både på individuell nivå med ätande, sovande och så vidare, men även över generationsgränserna där människor genom millennier upplever så gott som precis samma saker. Allt som känns nytt är nästan garanterat någonting gammalt eller i vilket fall en modifierad variant av någonting gammalt.
Med det sagt, vad hindrar dig från att "ta dig ur det" när du syftar på alla de helt onödiga krav du ställer på dig själv? Jag menar, allt det man tar sig för som existerar bortom det allra mest grundläggande (mat, skydd mot väder och vind) måste ju vara grundat i att det är något man själv vill göra, annars är det helt utan syfte.
Den här killen talar varken en engelska som är topnotch eller gör allt som du eftersträvar och precis som med ditt fall som i hans så är de enda verkliga krav som existerar de som är av naturen givna: Life is easy. Why do we make it so hard? Jon Jandai at TEDxDoiSuthep
Om du inte kan relatera till honom ö.h.t. eller menar att ditt liv är ju "så annorlunda" så måste du inse att det enbart är en illusorisk vanföreställning från din sida. Det finns ingenting som hindrar dig från att leva på precis samma sätt.
Med det sagt, vad hindrar dig från att "ta dig ur det" när du syftar på alla de helt onödiga krav du ställer på dig själv? Jag menar, allt det man tar sig för som existerar bortom det allra mest grundläggande (mat, skydd mot väder och vind) måste ju vara grundat i att det är något man själv vill göra, annars är det helt utan syfte.
Den här killen talar varken en engelska som är topnotch eller gör allt som du eftersträvar och precis som med ditt fall som i hans så är de enda verkliga krav som existerar de som är av naturen givna: Life is easy. Why do we make it so hard? Jon Jandai at TEDxDoiSuthep
Om du inte kan relatera till honom ö.h.t. eller menar att ditt liv är ju "så annorlunda" så måste du inse att det enbart är en illusorisk vanföreställning från din sida. Det finns ingenting som hindrar dig från att leva på precis samma sätt.
Yes, du har helt rätt ang "hamsterhjulet". En evig cykel av upprepat beteende och omhändertagande av sig själv, är vad vi kallar för liv. Vad som hindrar mig från ta sig ur det? Ptja, det är nog både det faktum att jag investerat tid och pengar i att vara där jag är idag, samt faktum att det inte finns möjlighet att bedriva en nomadverksamhet med enda mål att överleva, i dagens samhälle. Jag menar inte att jag ogillar det jag gör, jag menar bara att det eviga trycket från alla håll, får en att tappa livsgnistan ibland.
Ja dem enda verkliga kraven är faktiskt det som naturen kräver. Skulle man kunna tro. Däremot är det inte så om man råkar bo i en hyffsat stor stad, år 2015. Jag vill gärna se någon lyckas leva det livet han förespråkar idag. Det är inte en möjlighet, om man vill hänga med i samhället det minsta.
Citat:
Där sa du något. Deras vara är att skapa ångest för att sedan trycka på den för att tjäna pengar. Genialt.