Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 21:35
  #37
Medlem
BallsMans avatar
Därför att min hund är min hund.

"Mina barn, andras ungar" vettu.
Citera
2015-03-23, 21:52
  #38
Medlem
Dragonslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Nej, poängen är att det är samma logik.

Du släpper hunden med ett syfte - att jaga och döda. Risken är att hunden och hundförare skadas då man försöker döda

Du ger dej ut i trafiken med ett syfte - åka till en vän tex. Risken är att du skadas finns men är inte det primära syftet. Syftet med att ge sig ut i trafiken är primärt att ta sig från A till B. Inte att döda eller skada något. Vilket det primära syftet med jakt är.

Jag hoppas du förstår att din poäng inte riktigt är applicerbar.
Citera
2015-03-24, 03:07
  #39
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Nog har jag hört gnäll om djurangrepp på jakthundar.. Men bara när det handlat om ganska små angripare, som noskvalster, skabb och vissa år fästingar..

TS är bara ännu en meningslös jakthatare i mängden urbaniserade virrpannor.. Det verkar vara praxis i dagens sverige att lite slumpmässigt välja ut en grupp man inte har några nära band till (som muslimer, SD-väljare eller jägare), smeta på dessa några helt ogrundade negativa egenskaper och hata loss mot dem på flashback och i kommentarsfält för allt vad tygen håller.

Så djävla deprimerande.. Otroliga mängder kunskap bara några knapptryckningar bort och de flesta verkar använda tekniken för att sluta sig istället för att lära.
Och just så lätt är det att blunda för ett problem. Då gör man som du, och med en axelryckning ruskar bort alla olustkänslor med att det ändå bara är "dom där" som "ändå inte förstår något" och som "inte är som vi".

Det du istället hade kunnat göra är att vara öppen med det faktum att gnället över rovdjurs"angrepp" på jakthunden är så inkonsekvent någon bara kan vara.

Som många i tråden påpekat så släpps hunden ut, hur medvetet som helst, rakt in i den potentiella rovdjurskäften - och det i samband med att jägaren är där i syfte att själva vara en mer teknologiskt överlägsen variant av rovdjurskäften.

Om man ger sig in i leken får man leken tåla, brukar det heta.

Varför menar du att just jägare på något sätt ska undantas från den regeln?
Du kanske kunde svara på det - istället för att försöka hitta på massa samvetsförlösande påståenden om mig.
Jag är varken så okunnig och oinsatt i jaktfrågor som du verkar tro, inte heller är jag Principiellt motståndare till jakt. Men jag jagar inte, eftersom jag inte har något behov av det.
Men om jag plötsligt hade haft ett sådant behov, då hade jag också jagat.
Vad jag däremot inte hade gjort då, det hade varit att gnälla om jag någon gång hade råkat ut för ett rovdjursangrepp när jag var på jakt. Jag hade inte krävt en utrotning av vargen tex om den hade bitit mig i vaden etc.
Citera
2015-03-24, 03:25
  #40
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Och just så lätt är det att blunda för ett problem...blablablapoänglöststruntochtrams..
Min rent objektiva observation är att de jakthundsägare jag träffat enbart beklagat sig över småkryp, aldrig över rovdjur.

Försöker du hitta en psykologisk bortförklaring till det är du så av banan att det inte ens är roligt längre.
Citera
2015-03-24, 04:07
  #41
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
1. Du gör felaktiga genrealiseringar.

2. Du får gärna ge ett exempel på när jägare gnäller om när lodjur slagit jakthundar - det kan säkert ha hänt, men det är inget jag känner till.

3. Om du har synpunkter på att renbeteslandet ska vara fritt från varg bör du ta upp det med sametinget och regeringen. Jägarkåren har inget med detta att göra. Där kan du även ta upp dina synpunkter på att länsstyrelsen oprovocerat skjuter vargar.

I den här frågan är du uppenbart okunnig.

3. Du har anfört att 'jag' gör saker. Jag har påtalat att jag inte gör de saker du tillskriver mig.

4. Du har inte definierat 'gnäll' - men ovan tolkar jag det som att 'gnäll' är när någon inte håller med dig. Och ja. Givet nivån på dina resonemang kan jag förstå att du stöter på mycket 'gnäll'.

5. Du har heller inte visat på att jägare 'gnäller'. Det är bara ett löst påstående från din sida.

Visa nu exempel på när en jägare 'gnäller' över att en lo eller katt attackerat deras hund eller för den delen att en räv biti deras hund i svansen.

Du har påstått att detta sker. Visa detta nu.

Du bör också visa på att folk 'gnäller' och vill utrota (den fridlysta) huggormen närhelst ett barn bli stunget. Seså - fram med exemplen som visar att detta är vanligt förekommande... Du har hävdat att så är fallet...

- för det är väl inte så att du bara sitter och fabulerar?

Sker det så ofta som du påstår borde du väl lätt kunna ge exempel.

Än så länge har du bara ordbajsat lösa påståenden.

Tramspelle.
Du fortsätter alltså med dina desperata försök att skifta fokus från själva ämnet genom att undvika frågan.
Och hur länge tror du att du kan klara dig genom att märka ord hos dina kritiker istället för att faktiskt besvara något, faktiskt argumentera för och mot något?

Varför inser inte jägare riskerna med att släppa sina jakthundar lösa i skogen?
Det är frågan - och varför gnäller de när jakthunden antingen får men av ett bytesdjurs självförsvar - eller, ännu värre (i jägarens ögon), blir bytesdjur själva?

Vad är det jägaren egentligen menar med detta?
Tror du att de helt enkelt tar illa upp av konkurrens?
Eller tror du att jägarna tror att djuren i skogen är nåt Disney-reservat?

Du försöker i andra trådar att mota bort frågan om ditt eget varg-hat. Genom att låta Länsstyrelsen få ta hela ansvaret för den frågan. Du försöker ursäkta ditt varg-hat genom att peka på något du ser som ett problem, som du menar utgör grunden till din "varg-kritik". Buhu säger du när du skyller på 51% renmarker och enligt dig allt för tättbevargade varglandskap i Dalarna etc.

Man kan naturligtvis diskutera varför samerna inte vill ha varg, särskilt med tanke på att det inte var samerna som stod för utrotandet av vargarna. det var svenskarna. Samerna har alltid levt med varg, och det kombinerat med renskötsel. Det finns alltså ingen historisk "policy" att stödja sig på för ett vargfritt Norrland - utan tvärtom.
Men vargen fanns i hela Sverige, något du så påpassligt verkar ha glömt bort. Ända ner i Skåne, och där kördes förövrigt en varg över igår - utanför Malmö.

Och du missar även ditt mål när du menar att vargarna i ditt södra skogsområde ställer till med problem - problem för vem? Du är väl inte inne och tassar kring jakthundsgnället? Dvs du höll väl aldrig på att försäga dig eller?

Och ja, det finns naturligtvis många omtalade fall.
Tyvärr är huggormsexemplet från tiden före internet. Men stod om i tidningen Arbetet (nu nerlagd). Förmodligen stod det om den i nationell media också.

Men du behöver ju bara googla lite för att hitta hundar som attackerats av rovdjur:

Gnäll
"Vad är vargen bra för?"
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ckerad-av-varg

Gnäll
"Rena oturen" !!!????!!! Vadå "oturen"? Snacka om INKONSEKVENSTÄNK - lodjur
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...-10247974.aspx

Gnäll
"Vad fick Kungsörnen ut av att sätta klorna i hundens lunga?""Hemskt är det verkligen."
http://wolfarmysweden.se/kungsorn-attackerar-hund/

Gnäll
"Och en sådan där hund, det är ju som ett mordvapen." - sagt av en jägare med jakthund som inte förstår sin egen hunds funktion som just mordvapen ...
http://www.folkbladet.nu/105239/jakthund-attackerad

Gnäll
"Har man planterat ut skiten här också?"
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/49...tort-hunddjur/


http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...far-ersattning

http://värnamo.nu/nyheter/hund-bet-ko-i-svansen/

http://www.helagotland.se/start/atta...j-7339504.aspx

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12339293.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12339290.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10955254.ab
Citera
2015-03-24, 04:11
  #42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Min rent objektiva observation är att de jakthundsägare jag träffat enbart beklagat sig över småkryp, aldrig över rovdjur.

Försöker du hitta en psykologisk bortförklaring till det är du så av banan att det inte ens är roligt längre.
Det beror kanske på att det helt enkelt är så fullkomligt naturligt och normalt för dig att höra "rovdjursgnäll" att du inte ens reflektera över det.
Antingen det eller så har ingen du känner råkat ut för att rovdjur har bitit deras jakthundar.

Om det är det första - så måste du vakna och ta en kopp kaffe.
Om andra fallet så vet du helt enkelt inget, och verkar heller inte ens intresserad av att veta.
Citera
2015-03-24, 06:52
  #43
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayer
Jag hoppas du förstår att din poäng inte riktigt är applicerbar.
Syftet är inte att få hunden skadad.
Citera
2015-03-24, 09:16
  #44
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du försöker i andra trådar att mota bort frågan om ditt eget varg-hat. Genom att låta Länsstyrelsen få ta hela ansvaret för den frågan. Du försöker ursäkta ditt varg-hat genom att peka på något du ser som ett problem, som du menar utgör grunden till din "varg-kritik". Buhu säger du när du skyller på 51% renmarker och enligt dig allt för tättbevargade varglandskap i Dalarna etc.
Nu fabulerar du vidare.

Jag kan (tilsammans med länsstyrelsen i Värmland) konstatera att det är ett bekymmer med koncentrationen av varg i södra skogsbältet.

Jag själv har, vilket jag varit väldigt tydlig med, inga problem med varg där jag jagar. Inte heller hatar jag vargen, men jag hade gärna sett att vargförvaltningen fungerade bättre.

Citat:
Man kan naturligtvis diskutera varför samerna inte vill ha varg, särskilt med tanke på att det inte var samerna som stod för utrotandet av vargarna. det var svenskarna. Samerna har alltid levt med varg, och det kombinerat med renskötsel. Det finns alltså ingen historisk "policy" att stödja sig på för ett vargfritt Norrland - utan tvärtom.
Nu var det väl primärt samernas oförmåga att utrota vargen som gjorde att de inte lyckades utrota den. Hade de haft den tekniska möjligheten till det hade de gjort det snabbare än du kan säga flaska.

Och, jag dristar mig till att påstå att jag umgås med betydligt fler samer än du...

Men du missar min poäng totalt. Jag, personligen, är för varg i hela Sverige. Jag, personligen, är emot att det ska finnas en stor koncentration av vargar i en liten del av Sverige. Samma numerär varg distribuerat över hela Sverige hade sannolikt lett till mycket mindre friktion, vilket jag hade sett som positivt.

Jag personligen är för varg i renbeteslandet, även om det hade varit negativt för mig själv. Jag har svårt att få det till att jag hatar varg.

Om din bristande förmåga att ta detta till dig är pga. att du har kognitiva bekymmer eller om du är ohederlig i ditt argumentarande vågar jag inte spekulera i.
Citat:
Men vargen fanns i hela Sverige, något du så påpassligt verkar ha glömt bort. Ända ner i Skåne, och där kördes förövrigt en varg över igår - utanför Malmö.
Jag är väl medveten om att varg har funnits i hela Sverige historiskt. Vad är din poäng?

Varg i Småland, Skåne och Halland är ju knappast något större bekymmer. Annat då än undantagsvis för fårägare.

Citat:
Och du missar även ditt mål när du menar att vargarna i ditt södra skogsområde ställer till med problem - problem för vem? Du är väl inte inne och tassar kring jakthundsgnället? Dvs du höll väl aldrig på att försäga dig eller?
Nja. Jag har väl sagt att det är koncentrationen av varg som leder till problem för de som bor där.

En uppfattning som uppenbarligen delas av länsstyrelsen i V-land.

Men som sagt, jag berörs personligen inte av det - och jag har hyser heller inget hat mot vargen. Eller något annat djur för den delen. Fästingar, möjligen, undantaget. Men det är nog snarare ett starkt ogillande än hat egentligen.

Citat:
Och ja, det finns naturligtvis många omtalade fall.
Tyvärr är huggormsexemplet från tiden före internet. Men stod om i tidningen Arbetet (nu nerlagd). Förmodligen stod det om den i nationell media också.

Ok. Så du menar att ett exempel från 'tiden före internet' publicerat i den nu nedlagda tidningen Arbetet är samma sak som 'många omtalade fall'.

Ah well.

En vis man sade 'det enda som är värre än att generalisera från få exempel är att generalisera från inga exempel'.

Vilket väl är en bra sammanfattning av dina inlägg i denna tråd och andra.

En lika blandning av direkt felaktiga generaliseringar och rent fabulerande.

Och nej. Jag tänker inte drista mig till (till skillnad från dig) att ta upp exempel på andra trådar.

Beträffande de övriga länkarna (som jag inte giter gå igenom då du inte är ute efter en hövlig diskussion):

Ja, folk tycker nog i allmänhet att det är obra att deras hundar (och andra tamdjur) skadas eller dödas och jag tror att få djurägare hade sett det som positivt om deras djur skadas eller dödas, oavsett om det är av kungsörn, huggorm, varg, lo eller tarmvred - varför har du fått förklarat för dig.

Du verkar, i likhet med de flesta vargförespråkare som bor i vargfria delar av landet, väldigt oförstående till de bakomliggande orsakerna och verkar inte heller benägen att vilja dryfta dem.

Vilket är lite synd, då det finns flera intressanta aspekter av detta att diskutera.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2015-03-24 kl. 09:25.
Citera
2015-03-25, 19:45
  #45
Medlem
Dragonslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Syftet är inte att få hunden skadad.

Naturligtvis inte och det har jag heller inte sagt. Jag anser dock att risken att någon skadas vid jakt är otrolig stor eftersom att jakt går ut på att någon eller något skadas.

Att köra bil går inte ut på att skada någon.
Citera
2015-03-25, 22:12
  #46
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayer
Naturligtvis inte och det har jag heller inte sagt. Jag anser dock att risken att någon skadas vid jakt är otrolig stor eftersom att jakt går ut på att någon eller något skadas.

Att köra bil går inte ut på att skada någon.

Ett förtydligande - jakt syftar till att döda något. Inte skada något.

Syftet med jakten är dock lika lite att skada eller döda en jakthund som syftet med att köra bil är att döda eller skada sig själv, eller någon annan.
Citera
2015-03-26, 09:19
  #47
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayer
Naturligtvis inte och det har jag heller inte sagt. Jag anser dock att risken att någon skadas vid jakt är otrolig stor eftersom att jakt går ut på att någon eller något skadas.

Att köra bil går inte ut på att skada någon.
Jag hävdar bestämt att risken att någon skadas i en bilolycka är betydligt större än vid jakt.
Jakt går som sagt inte på något sätt ut på att skada hunden, och det är väl vad som händer och är tänkt att hända med hunden som är det väsentliga?
Citera
2015-03-26, 10:41
  #48
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Jag hävdar bestämt att risken att någon skadas i en bilolycka är betydligt större än vid jakt.
Jakt går som sagt inte på något sätt ut på att skada hunden, och det är väl vad som händer och är tänkt att hända med hunden som är det väsentliga?

Vilket ju också återspeglar sig i hur verkligheten ser ut.

Jakthundar som skadas av gris är en konsekvens av hundförarens val, och brukar inte lamenteras i någon större utsträckning (undantag finns naturligtvis) - sällskapshundar som klipps av gris (vilket hänt ett flertal gånger i mitt närområde) brukar ge upphov till betydligt mycket mer klagomål bland ägarna.

Som ett ironiskt exempel vill jag peka på en diskussion med en kvinna som jag då och då stöter på i hundträningssammanhang.

Hon orerade först i 10 minuter om hur vidrigt det var med vargjakt och att folk som bor i Värmland får skylla sig själva om de släpper hunden, därefter orerade hon om hur hemskt det var att vildsvin attackerade icke-jakthundar i ett område där hon själv brukar släppa sin icke-jakthund - och menade på att jägarna var tvungna att ta sitt ansvar och decimera vildsvinsstammen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback