Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-22, 11:24
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Underart.

Jag skrev att hundar kan döda människor oprovocerat vilket vargar inte gör.
Du skrev då: Vänligen ge en källa på en jakthund som oprovocerat (eller provocerat för den delen) dödat en människa...
Då skrev jag att om jag ska ge källor på specifikt jakthundar som dödat människor så kan du lika gärna ge källor på underarter av vargar som dödat jakthundar.
Det är ungefär lika givande.

Just för att belysa att fler hundar dödar människor än vad vargar dödar hundar eller människor. Vilket är det största problemet?

Jag belyste exakt vilka underarter av varg det handlar om. Och vilka det inte handlar om. Bekymmer med läsförståelsen?

Men du kanske menar att olika vargrevir Sverige innehåller olika vargunderarter?

I Sverige torde det vara signifikant mer vanligt förekommande att vargar dödar jakthundar än att människor dödas av jakthundar. Eller andra hundar för den delen.

Såvitt jag kan se så har inte topic berört nordamerika eller hundraser i gemen öht, varför jag inte ser någon poäng att dryfta hur många människor som dödas av kamphundar, mastiffer och ovcharkor i nordamerika...

Men, om du (mot förmodan) har något vettigt att anföra kring jakthundar i Sverige (vilket är rimligt i anknytning till topic) så tar jag gärna emot siffror på hur många människor som årligen dödas av jakthundar i Sverige.
Citera
2015-03-22, 11:31
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkespank
Släpper man sin hund i skogen får man vara beredd på att den kan skada sig, det är väl inte så konstigt? Skogen är djurens hem, ska man vistas där får man inse att det finns en viss risk att stöta på djur som potentiellt kan vara farliga. Är hundägare själv, dock inga jakthundar men är ofta ute i skog och mark, både med och utan hund. Har klarat mig från djurangrepp än så länge, men förra vovven jag hade bröt benet en gång når hon fastnade i en grenklyka i skogen. Sånt som händer.

Tjatas ofta om hur farlig den hemska vargen är, men varje år är det i regel mångdubbelt fler jakthundar som skjuts ihjäl i jaktolyckor än vad som dödas av varg.

Sannolikheten att en hund skadas av varg utanför södra skogsbältet är mycket riktigt väldigt liten.

Sannolikheten att en hund skadas av varg inom södra skogsbältet är däremot ganska stor.

Jämför du risken för vargskada inom varglänen med antalet skottskador kommer du sannolikt komma till en lite annorlunda slutsats än om du (som ovan) jämför vargskador i varglänen med hela riket.

Man kan ju jämföra med vildsvin. Per capita skadar vildsvin betydligt färre hundar än varg, samtidigt som de i kraft av sin numerär skadar fler hundar som population betraktat.
Citera
2015-03-22, 12:17
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vildsvinsnäste ger 21 träffar på google...

Jag, personligen, jagar i marker där man handskas med vargen på nytraditionellt manér, man skjuter den med länsstyrelsens goda minne från helikopter.

I den mån jag, personligen, stöter på varg när jag går med hunn så P28:ar jag. Chansen för att detta ska behöva inträffa är dock, som sagt, ringa - då vargarna som regel skjuts av länsstyrelsen.

Jag, personligen, drabbas inte av varg. Och jag tror faktiskt inte att jag någonsin gnällt över attha drabbats av varg. Jag har dock erfarenhet av att förlora jakthundar inom laget av andra orsaker, men har inget minne att jag gnällt om det.

Att man blir ledsen över att en duktig hund dör i förtid är naturligt (man blir iofs ledsen när en hund dör av ålder också, men det är lättare att hantera), men jag vet inte om det kvalar in som gnäll.

Nu pallar jag inte med ditt trams längre - du är ju uppenbart inte ute efter någon form diskussion utan enbart tramsig provokation. Dessutom vet du inte vad du pratar om.

Ha ett bra liv.
Och att skjuta vargar från en helikopter - är det inte lite ... oprovocerat??
Eller jag är bara okunnig om den känsliga "helikopter/jägare-dynamiken"?

Om du nu inte gnällt över detta så förstår jag inte varför du gnäller över min tråd. Du kan måhända exkluderas från de gnällandes skara, men som vi andra vet så gnälls det väldigt bland jägare när lon river jakthunden, när vargen äter upp jakthunden ... etc.

Så varför gnälls det, frågade jag, när jägarna rimligtvis borde inse riskerna med att släppa hunden lös i skogen.

Istället för att försöka besvara den frågan, eller tillomed motargumentera, så gnällde du istället över vildsvinsnästen, och hur jägarna skickar in sina jakthundar i det.
Samtidigt säljs skyddsvästar för jakthundar för just detta.
Nähä, Du har aldrig gjort så. Men det har ju inte med saken att göra.

Folk gnäller för övrigt om långt fler saker än detta. Tex höjs krav på utrotning av huggormen varje gång något barn blivit bitet, etc etc.

Men skillnaden mellan barnet som trampat fel - och jägaren som kallblodigt släppt ut sin jakthund i lokattens skog och får sin jakthunds tarmpaket uppfläkt av lokattens klor. Den skillnaden är avgrundsdjup.

Som jag, som flera här, har påtalat - så vet jägaren om vilka faror som kan dölja sig i skogarna. Och de släpper likväl ut jakthunden.
Jägarna Vet att djur i trångmål komemr att försvara sig, jägarna Vet att rovdjur kan anfalla jakthundarna.

Ändå gnäller de.

Och jag, som andra här i tråden, undrar helt enkelt varför. Dvs varför jägarna gnäller.

Du har inte besvarat den frågan på något sätt. det enda du gjort är att du försökt göra dig lustig, och dessutom anklagat andra för inkompetens samtidigt som du själv inte ens är medveten om din egen sådan.

Så jag frågar en gång till: Varför gnäller jägare när deras jakthund blir skadad av vilt, när de Borde vara medvetna om riskerna?
Är jägarna - som du anklagar oss - bara Dumma, Inkompetenta, Okunniga - eller vad handlar det om? Har de kanske svårt med konsekvensanalysen? Lever de i nån lallande gröna-vågen-hippie-värld där allt är gott och fint och vackert och alla fina djuren i skogen inget heller vill än att få leka lite med jakthundarna och frivilligt låta sig bli tagna? Menar du kanske att dagens jägare är allt för indoktrinerade av Disney-versionen av djuren i skogen?
Citera
2015-03-22, 12:35
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Och att skjuta vargar från en helikopter - är det inte lite ... oprovocerat??
Eller jag är bara okunnig om den känsliga "helikopter/jägare-dynamiken"?

Om du nu inte gnällt över detta så förstår jag inte varför du gnäller över min tråd. Du kan måhända exkluderas från de gnällandes skara, men som vi andra vet så gnälls det väldigt bland jägare när lon river jakthunden, när vargen äter upp jakthunden ... etc.

Så varför gnälls det, frågade jag, när jägarna rimligtvis borde inse riskerna med att släppa hunden lös i skogen.

Istället för att försöka besvara den frågan, eller tillomed motargumentera, så gnällde du istället över vildsvinsnästen, och hur jägarna skickar in sina jakthundar i det.
Samtidigt säljs skyddsvästar för jakthundar för just detta.
Nähä, Du har aldrig gjort så. Men det har ju inte med saken att göra.

Folk gnäller för övrigt om långt fler saker än detta. Tex höjs krav på utrotning av huggormen varje gång något barn blivit bitet, etc etc.

Men skillnaden mellan barnet som trampat fel - och jägaren som kallblodigt släppt ut sin jakthund i lokattens skog och får sin jakthunds tarmpaket uppfläkt av lokattens klor. Den skillnaden är avgrundsdjup.

Som jag, som flera här, har påtalat - så vet jägaren om vilka faror som kan dölja sig i skogarna. Och de släpper likväl ut jakthunden.
Jägarna Vet att djur i trångmål komemr att försvara sig, jägarna Vet att rovdjur kan anfalla jakthundarna.

Ändå gnäller de.

Och jag, som andra här i tråden, undrar helt enkelt varför. Dvs varför jägarna gnäller.

Du har inte besvarat den frågan på något sätt. det enda du gjort är att du försökt göra dig lustig, och dessutom anklagat andra för inkompetens samtidigt som du själv inte ens är medveten om din egen sådan.

Så jag frågar en gång till: Varför gnäller jägare när deras jakthund blir skadad av vilt, när de Borde vara medvetna om riskerna?
Är jägarna - som du anklagar oss - bara Dumma, Inkompetenta, Okunniga - eller vad handlar det om? Har de kanske svårt med konsekvensanalysen? Lever de i nån lallande gröna-vågen-hippie-värld där allt är gott och fint och vackert och alla fina djuren i skogen inget heller vill än att få leka lite med jakthundarna och frivilligt låta sig bli tagna? Menar du kanske att dagens jägare är allt för indoktrinerade av Disney-versionen av djuren i skogen?

1. Du gör felaktiga genrealiseringar.

2. Du får gärna ge ett exempel på när jägare gnäller om när lodjur slagit jakthundar - det kan säkert ha hänt, men det är inget jag känner till.

3. Om du har synpunkter på att renbeteslandet ska vara fritt från varg bör du ta upp det med sametinget och regeringen. Jägarkåren har inget med detta att göra. Där kan du även ta upp dina synpunkter på att länsstyrelsen oprovocerat skjuter vargar.

I den här frågan är du uppenbart okunnig.

3. Du har anfört att 'jag' gör saker. Jag har påtalat att jag inte gör de saker du tillskriver mig.

4. Du har inte definierat 'gnäll' - men ovan tolkar jag det som att 'gnäll' är när någon inte håller med dig. Och ja. Givet nivån på dina resonemang kan jag förstå att du stöter på mycket 'gnäll'.

5. Du har heller inte visat på att jägare 'gnäller'. Det är bara ett löst påstående från din sida.

Visa nu exempel på när en jägare 'gnäller' över att en lo eller katt attackerat deras hund eller för den delen att en räv biti deras hund i svansen.

Du har påstått att detta sker. Visa detta nu.

Du bör också visa på att folk 'gnäller' och vill utrota (den fridlysta) huggormen närhelst ett barn bli stunget. Seså - fram med exemplen som visar att detta är vanligt förekommande... Du har hävdat att så är fallet...

- för det är väl inte så att du bara sitter och fabulerar?

Sker det så ofta som du påstår borde du väl lätt kunna ge exempel.

Än så länge har du bara ordbajsat lösa påståenden.

Tramspelle.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-03-22 kl. 12:43.
Citera
2015-03-22, 13:02
Medlem
Att stora djur ger sig på små djur är naturligt.

Med den utgångspunkten tycker jag inte att en jägare förtjänar att klaga när ett djur långt ute i skogen trasar sönder och har ihjäl hans hund, eftersom han frivilligt tagit med det lilla livet ut i vildmarken med syftet att jaga. Kursiverad text eftersom jag skulle känna betydligt mer empati för människan om det var en oskyldig svampplockares lilla vovve som drabbades av ett vilt djur.

Hur som haver så är det en risk man får ta när man tar med sig hunden ut i naturen, oavsett vem man är.
Citera
2015-03-22, 14:19
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
De hundar som dödas av varg dödas inte under vargjakt, utan under annan jakt då vargen attackerar och ofta dödar hunden. Antingen för att hävda revir, eller för att helt enkelt äta upp hunden.

TS tycker att man får skylla sig själv och att man inte ska gnälla om ens hund blir dödad av en varg, samt att jägare ofta gnäller om att deras hundar blir skadade varvid jag drar slutsatsen (baserat på hens olika formuleringar) atthen inte har särskilt bra koll på hur dynamiken hundförare/hund ser ut.

Givet uttryck som 'vildsvinsnäste' i 'vilket man skickar in hundar i' har hen uppenbarligen inte heller särskilt bra koll på vildsvin...

Ok jag fattar. Tack.
Jag är av den uppfattningen att alla djur har ett lika berättigat värde att få dela vår plats på denna jord. Det kan för en del låta som en "klycha", meen tyvärr finns det på denna jord för många som inte verkar förstå detta..
I en tidigare tråd om vargen redogjorde jag min åsikt där jag bl.annat skrev att jag accepterar att det skjuts varg i områden där man anser att den är ett problem. Precis som vildsvin mm.
MEN vi som människor anser jag har ett ansvar för våra tamdjur. Vi kan inte skylla på ex.vis varg, örn mm så fort dom angriper boskap, våra tamdjur mm.
Dom är en del av floran, med sina behov som vi får acceptera vare sej vi vill eller inte. För en fullvärdig levande fauna har vi ett ansvar. Det kan vara att stängla in våra får på ett bra sätt, inte släppa våra hundar var och hursomhelst etc.
Citera
2015-03-22, 14:35
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Ser ingen logik i att jämföra biltrafik med sport där vilda djur är inblandade. Du kanske borde förklara vad det är du försöker säga om jägares ansvar istället.
Då får jag bara beklaga att du inte har förmågan att dra enkla paralleller.

Jag försöker inte säga nått om jägarens ansvar, vad menar du? Jag drog en simpel liknelse som förklarar varför jägare "gnäller" när deras hundar blir skadade
Citera
2015-03-22, 15:44
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Ok jag fattar. Tack.
Jag är av den uppfattningen att alla djur har ett lika berättigat värde att få dela vår plats på denna jord. Det kan för en del låta som en "klycha", meen tyvärr finns det på denna jord för många som inte verkar förstå detta..
I detta är vi (du och jag) rörande överens. Jag och, vågar jag påstå, majoriteten av jägarkåren vill inte ha ett vargfritt Sverige. Däremot efterlyses en fungerande förvaltning av vargstammen.

Jämför med björnstammen som är betydligt större än vargstammen - hur ofta klagas det på den?

Ett exempel på förvaltning som fungerar, där man inte från urban miljö topprider glesbygden; utan har en fungerande, lokalt förankrad, förvaltning.

Citat:
I en tidigare tråd om vargen redogjorde jag min åsikt där jag bl.annat skrev att jag accepterar att det skjuts varg i områden där man anser att den är ett problem. Precis som vildsvin mm.
MEN vi som människor anser jag har ett ansvar för våra tamdjur. Vi kan inte skylla på ex.vis varg, örn mm så fort dom angriper boskap, våra tamdjur mm.
Jag vet inte om du är medveten om att större delen av norra Sverige är renbetesland (vill minnas att det är 51% av Sveriges totala yta) - och (med regeringens goda minne) därmed ska vara kliniskt rent på varg.

De vargar vi har i Sverige är koncentrerade till södra skogsbältet, alltså Värmland, Dalarna, Gästrikland mfl. landskap. Där är vargen ett lokalt problem, i termer av koncentration.

Hade vi haft samma antal vargar som idag distribuerade över hela Sverige hade det sannolikt inte varit några större bekymmer.

Problemet är, som sagt, att koncentrationen, främst i Värmland och Dalarna, skapar lokala bekymmer.

Citat:
Dom är en del av floran, med sina behov som vi får acceptera vare sej vi vill eller inte. För en fullvärdig levande fauna har vi ett ansvar. Det kan vara att stängla in våra får på ett bra sätt, inte släppa våra hundar var och hursomhelst etc.

Map fetningen:
Jag antar att du slant bakom tangentbordet - för vargen tillhör banne mig inte växtriket

Som jag ser det är det signifikanta bekymret att vargen är för koncentrerad, vilket i kombination med avsaknad av jakttryck för att hålla stammen skygg ställer till kraftiga bekymmer lokalt.

Med en fungerande förvaltning och tillhörande populationsdistribution hade Sverige kunnat härbergera en livskraftig vargstam.

Nu har vi en stam som lokalt påverkar lokalbefolkningen kraftigt, och det ställer till bekymmer.

Tyvärr.
Citera
2015-03-22, 17:53
Medlem
Hemi57s avatar
..jo jag skrev fel, fauna ska det vara.
Lite off topic: Vet inte om du läst tråden om vargen här på FB, men jag gjorde några inlägg där.. bor själv i vargtätt område. Men det jag kan bli lite irriterad på, är alla mer eller mindre trovärdiga skrönor ang vargen.. läs gärna tråden själv.. vad jag vill ha sagt är att det är svårt att få till en seriös debatt då.
Citera
2015-03-22, 18:43
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Jag belyste exakt vilka underarter av varg det handlar om. Och vilka det inte handlar om. Bekymmer med läsförståelsen? I Sverige torde det vara signifikant mer vanligt förekommande att vargar dödar jakthundar än att människor dödas av jakthundar. Eller andra hundar för den delen.
Vad är det du inte fattar? Jag har aldrig gett mig in i en diskussion om hur många jakthundar som dödar människor. Min poäng var att det ALLTID är en provokation från jägaren samt jakthundens sida om man ger sin in på vargterritorium samt att vargar INTE dödar människor oprovocerat vilket däremot hundar gör.
Citera
2015-03-22, 19:24
Medlem
P04s avatar
Nog har jag hört gnäll om djurangrepp på jakthundar.. Men bara när det handlat om ganska små angripare, som noskvalster, skabb och vissa år fästingar..

TS är bara ännu en meningslös jakthatare i mängden urbaniserade virrpannor.. Det verkar vara praxis i dagens sverige att lite slumpmässigt välja ut en grupp man inte har några nära band till (som muslimer, SD-väljare eller jägare), smeta på dessa några helt ogrundade negativa egenskaper och hata loss mot dem på flashback och i kommentarsfält för allt vad tygen håller.

Så djävla deprimerande.. Otroliga mängder kunskap bara några knapptryckningar bort och de flesta verkar använda tekniken för att sluta sig istället för att lära.
Citera
2015-03-22, 19:39
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Nog har jag hört gnäll om djurangrepp på jakthundar.. Men bara när det handlat om ganska små angripare, som noskvalster, skabb och vissa år fästingar..

TS är bara ännu en meningslös jakthatare i mängden urbaniserade virrpannor.. Det verkar vara praxis i dagens sverige att lite slumpmässigt välja ut en grupp man inte har några nära band till (som muslimer, SD-väljare eller jägare), smeta på dessa några helt ogrundade negativa egenskaper och hata loss mot dem på flashback och i kommentarsfält för allt vad tygen håller.

Så djävla deprimerande.. Otroliga mängder kunskap bara några knapptryckningar bort och de flesta verkar använda tekniken för att sluta sig istället för att lära.

Kul reflektion.

Hunn och jag var bägge riktigt gnälliga när han fick rävskabb. Värst (för såväl hunn som mig själv) var dock konvalencensen på 1,5 månad utan hundkontakt...

Och du ska höra gubbarna uppe vid i renbeteslandet uppe vid trädgränsen/norska gränsen beskriva hur de ser på att fästingarna följt med renarna upp från sommarbetet.

Ärligt talat.

Eventuellt varghat är en stilla bris jämfört med fästinghatet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in