Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Vildsvinsnäste ger 21 träffar på google...
Jag, personligen, jagar i marker där man handskas med vargen på nytraditionellt manér, man skjuter den med länsstyrelsens goda minne från helikopter.
I den mån jag, personligen, stöter på varg när jag går med hunn så P28:ar jag. Chansen för att detta ska behöva inträffa är dock, som sagt, ringa - då vargarna som regel skjuts av länsstyrelsen.
Jag, personligen, drabbas inte av varg. Och jag tror faktiskt inte att jag någonsin gnällt över attha drabbats av varg. Jag har dock erfarenhet av att förlora jakthundar inom laget av andra orsaker, men har inget minne att jag gnällt om det.
Att man blir ledsen över att en duktig hund dör i förtid är naturligt (man blir iofs ledsen när en hund dör av ålder också, men det är lättare att hantera), men jag vet inte om det kvalar in som gnäll.
Nu pallar jag inte med ditt trams längre - du är ju uppenbart inte ute efter någon form diskussion utan enbart tramsig provokation. Dessutom vet du inte vad du pratar om.
Ha ett bra liv.
Och att skjuta vargar från en helikopter - är det inte lite ... oprovocerat??
Eller jag är bara okunnig om den känsliga "helikopter/jägare-dynamiken"?
Om du nu inte gnällt över detta så förstår jag inte varför du gnäller över min tråd. Du kan måhända exkluderas från de gnällandes skara, men som vi andra vet så gnälls det väldigt bland jägare när lon river jakthunden, när vargen äter upp jakthunden ... etc.
Så varför gnälls det, frågade jag, när jägarna rimligtvis borde inse riskerna med att släppa hunden lös i skogen.
Istället för att försöka besvara den frågan, eller tillomed motargumentera, så gnällde du istället över vildsvinsnästen, och hur jägarna skickar in sina jakthundar i det.
Samtidigt säljs skyddsvästar för jakthundar för just detta.
Nähä, Du har aldrig gjort så. Men det har ju inte med saken att göra.
Folk gnäller för övrigt om långt fler saker än detta. Tex höjs krav på utrotning av huggormen varje gång något barn blivit bitet, etc etc.
Men skillnaden mellan barnet som trampat fel - och jägaren som kallblodigt släppt ut sin jakthund i lokattens skog och får sin jakthunds tarmpaket uppfläkt av lokattens klor. Den skillnaden är avgrundsdjup.
Som jag, som flera här, har påtalat - så vet jägaren om vilka faror som kan dölja sig i skogarna. Och de släpper likväl ut jakthunden.
Jägarna Vet att djur i trångmål komemr att försvara sig, jägarna Vet att rovdjur kan anfalla jakthundarna.
Ändå gnäller de.
Och jag, som andra här i tråden, undrar helt enkelt varför. Dvs varför jägarna gnäller.
Du har inte besvarat den frågan på något sätt. det enda du gjort är att du försökt göra dig lustig, och dessutom anklagat andra för inkompetens samtidigt som du själv inte ens är medveten om din egen sådan.
Så jag frågar en gång till: Varför gnäller jägare när deras jakthund blir skadad av vilt, när de Borde vara medvetna om riskerna?
Är jägarna - som du anklagar oss - bara Dumma, Inkompetenta, Okunniga - eller vad handlar det om? Har de kanske svårt med konsekvensanalysen? Lever de i nån lallande gröna-vågen-hippie-värld där allt är gott och fint och vackert och alla fina djuren i skogen inget heller vill än att få leka lite med jakthundarna och frivilligt låta sig bli tagna? Menar du kanske att dagens jägare är allt för indoktrinerade av Disney-versionen av djuren i skogen?