Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Du försöker i andra trådar att mota bort frågan om ditt eget varg-hat. Genom att låta Länsstyrelsen få ta hela ansvaret för den frågan. Du försöker ursäkta ditt varg-hat genom att peka på något du ser som ett problem, som du menar utgör grunden till din "varg-kritik". Buhu säger du när du skyller på 51% renmarker och enligt dig allt för tättbevargade varglandskap i Dalarna etc.
Nu fabulerar du vidare.
Jag kan (tilsammans med länsstyrelsen i Värmland) konstatera att det är ett bekymmer med koncentrationen av varg i södra skogsbältet.
Jag själv har, vilket jag varit väldigt tydlig med, inga problem med varg där jag jagar. Inte heller hatar jag vargen, men jag hade gärna sett att vargförvaltningen fungerade bättre.
Citat:
Man kan naturligtvis diskutera varför samerna inte vill ha varg, särskilt med tanke på att det inte var samerna som stod för utrotandet av vargarna. det var svenskarna. Samerna har alltid levt med varg, och det kombinerat med renskötsel. Det finns alltså ingen historisk "policy" att stödja sig på för ett vargfritt Norrland - utan tvärtom.
Nu var det väl primärt samernas oförmåga att utrota vargen som gjorde att de inte lyckades utrota den. Hade de haft den tekniska möjligheten till det hade de gjort det snabbare än du kan säga flaska.
Och, jag dristar mig till att påstå att jag umgås med betydligt fler samer än du...
Men du missar min poäng totalt. Jag, personligen, är för varg i hela Sverige. Jag, personligen, är emot att det ska finnas en stor koncentration av vargar i en liten del av Sverige. Samma numerär varg distribuerat över hela Sverige hade sannolikt lett till mycket mindre friktion, vilket jag hade sett som positivt.
Jag personligen är för varg i renbeteslandet, även om det hade varit negativt för mig själv. Jag har svårt att få det till att jag hatar varg.
Om din bristande förmåga att ta detta till dig är pga. att du har kognitiva bekymmer eller om du är ohederlig i ditt argumentarande vågar jag inte spekulera i.
Citat:
Men vargen fanns i hela Sverige, något du så påpassligt verkar ha glömt bort. Ända ner i Skåne, och där kördes förövrigt en varg över igår - utanför Malmö.
Jag är väl medveten om att varg har funnits i hela Sverige historiskt. Vad är din poäng?
Varg i Småland, Skåne och Halland är ju knappast något större bekymmer. Annat då än undantagsvis för fårägare.
Citat:
Och du missar även ditt mål när du menar att vargarna i ditt södra skogsområde ställer till med problem - problem för vem? Du är väl inte inne och tassar kring jakthundsgnället? Dvs du höll väl aldrig på att försäga dig eller?
Nja. Jag har väl sagt att det är koncentrationen av varg som leder till problem för de som bor där.
En uppfattning som uppenbarligen delas av länsstyrelsen i V-land.
Men som sagt, jag berörs personligen inte av det - och jag har hyser heller inget hat mot vargen. Eller något annat djur för den delen. Fästingar, möjligen, undantaget. Men det är nog snarare ett starkt ogillande än hat egentligen.
Citat:
Och ja, det finns naturligtvis många omtalade fall.
Tyvärr är huggormsexemplet från tiden före internet. Men stod om i tidningen Arbetet (nu nerlagd). Förmodligen stod det om den i nationell media också.
Ok. Så du menar att
ett exempel från 'tiden före internet' publicerat i den nu nedlagda tidningen Arbetet är samma sak som '
många omtalade fall'.
Ah well.
En vis man sade 'det enda som är värre än att generalisera från få exempel är att generalisera från inga exempel'.
Vilket väl är en bra sammanfattning av dina inlägg i denna tråd och andra.
En lika blandning av direkt felaktiga generaliseringar och rent fabulerande.
Och nej. Jag tänker inte drista mig till (till skillnad från dig) att ta upp exempel på andra trådar.
Beträffande de övriga länkarna (som jag inte giter gå igenom då du inte är ute efter en hövlig diskussion):
Ja, folk tycker nog i allmänhet att det är obra att deras hundar (och andra tamdjur) skadas eller dödas och jag tror att få djurägare hade sett det som positivt om deras djur skadas eller dödas, oavsett om det är av kungsörn, huggorm, varg, lo eller tarmvred - varför har du fått förklarat för dig.
Du verkar, i likhet med de flesta vargförespråkare som bor i vargfria delar av landet, väldigt oförstående till de bakomliggande orsakerna och verkar inte heller benägen att vilja dryfta dem.
Vilket är lite synd, då det finns flera intressanta aspekter av detta att diskutera.