• 1
  • 2
2015-03-03, 21:35
Medlem
be3ngans avatar
Hej Flashback! Läste om något inlägg från 2012 hur man blev av med mjäll med hjälp av att använda oliv olja i håret, funkar detta? Och hur ska man bära sig åt för att använda detta?
Hjälp någon

Här är länken till inlägget!

(FB) Heureka! Jag har kommit på hur man blir av med mjäll!
Citera
2015-03-03, 21:51
Medlem
Rorbassons avatar
Ett hårshampoo som är väldigt effektivt är
"Terzolin" innehåller Ketoconazol, ifrån Janssen-Cilag AG.
du får väl googla det, kolla om du kann få tag på det i sverige.
Det är väldigt dyrt men du ska först tvätta håret med normalt shampoo och sedan ta en halv kaffesked med Terzolin-shampoo och massera in och vänta 3 minuter innan du sköljer bort det igen, det bör upprepas några dagar första veckan men sedan efter behov, jag använder det ungefär 3 gånger om året, en flaska har jag i flera år, därför antagligen som det är så dyrt.
Verkningsmedlet är alltså "Ketoconazol" som du ska leta efter på Google.
Citera
2015-03-03, 22:24
Bannlyst
Vill säga OBS! att man bör kontrollera skillnaden på mjäll och torr hårbotten , om de är torrhårbotten funkar olivolja , medans mjäll skall man använda t.ex Ketoconazol.

Jag förväxlade dessa symtom och använde Ketoconazol när jag skulle tagit olja och resultatet blev kraftiga sårbildning i hårbotten som sved som helvete och kliade.
behandlade de med olja sedan istället och blev ganska symtomfri inom några dagar bara.
Citera
2015-03-03, 23:14
Medlem
shd305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vill säga OBS! att man bör kontrollera skillnaden på mjäll och torr hårbotten , om de är torrhårbotten funkar olivolja , medans mjäll skall man använda t.ex Ketoconazol.

Jag förväxlade dessa symtom och använde Ketoconazol när jag skulle tagit olja och resultatet blev kraftiga sårbildning i hårbotten som sved som helvete och kliade.
behandlade de med olja sedan istället och blev ganska symtomfri inom några dagar bara.

Samma här! Trodde att jag hade fått mjäll, så jag drog till med Clerasil och Enden mjällschampo.
Det hela resulterade i små sår i hela huvudet som sved som fan, och blev sjukt torr och det lossade stora flagor med död vit hud.
Jag sköljer håret med vatten med lite äppelcidervinäger för att neutraliser och det hjälper mig.
Använder bara vatten eller ibland bara balsam, aldrig schampo.
Schampo torkar ut min hårbotten för mycket.
Citera
2015-03-03, 23:16
Medlem
shd305s avatar
Vill du testa med olja så skulle jag ta lite olivolja eller ricinolja, värma upp den lite i en kastrull typ 40 grader och sedan ha i håret. Massera och sedan sova med det i över natten.
Sen tvätta ut det med ett snällt schampoo.
Citera
2015-03-03, 23:21
Medlem
HerrPatrasks avatar
Personligen så får jag lätt torr hårbotten, tog mig ett tag att inse varför mjällschampo gjorde det värre... Men hursomhelst hanterar jag det genom att ha 2-4 dagar mellan varmduschar och använda mildare schampo(Såvida du inte är bräcklig så är det inget fel att kallduscha ibland eller varje dag).

Om man ibland ska använda olivolja så bör man massera in det innan man duschar varmt så slipper man känna sig flottig efteråt samtidigt som man varit extra skonsam mot sin skalp.
Citera
2015-03-03, 23:25
Bannlyst
Titta i de här trådarna så kan du kanske få lite tips/info

(FB) Varför slutar inte fler att tvätta håret med schampoo?

(FB) No 'poo (Hår- och kroppsvård utan "skit")

Riktigt mjäll är väl svamp om jag inte missminner mig och då kan du testa att dränka hårbotten i kokosfett och se om du lindrar besvären. Har du bara torr hårbotten och flagnande hud så kan valfritt fett hjälpa också (som olivolja). Schampo torkar ut ja och det passar inte alla, testa dig fram.

Edit: ska du sluta med schampo så måste du se till att de stylingprodukter du använder inte innehåller silikon eller andra ämnen som inte är vattenlösliga. Finns mer info om du söker.
Senast redigerad av Fugglarn 2015-03-03 kl. 23:28.
Citera
2015-03-03, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shd305
Vill du testa med olja så skulle jag ta lite olivolja eller ricinolja, värma upp den lite i en kastrull typ 40 grader och sedan ha i håret. Massera och sedan sova med det i över natten.
Sen tvätta ut det med ett snällt schampoo.

använde någon babyolja (tror jag) vad de heter den kändes inte lika fet och jobbig att tvätta ur som olivolja är. Men kanske därför man ska värma oljan eller är de för annan funktion?
Citera
2015-03-03, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
använde någon babyolja (tror jag) vad de heter den kändes inte lika fet och jobbig att tvätta ur som olivolja är. Men kanske därför man ska värma oljan eller är de för annan funktion?

Babyolja är oftast bara paraffin och det ska du inte ha på varken kroppen eller i håret. Paraffin känns mjukt först men är egentligen uttorkande precis som de flesta andra mineraloljor.
Citera
2015-03-03, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Babyolja är oftast bara paraffin och det ska du inte ha på varken kroppen eller i håret. Paraffin känns mjukt först men är egentligen uttorkande precis som de flesta andra mineraloljor.

ja jag läste de stämmer om paraffin men de står de kan användas i skalpen, och såren försvann som mjällschampot orsakade.

Men är bättre med vanlig olivolja kanske.
Citera
2015-03-04, 00:32
Medlem
Silvertrouts avatar
Fick torr hårbotten på typ 90 talet har använt Head & Shoulders sen dess och har inga problem prövade något annat i slutet på 90 talet som inte fungerade. säga vad man vill men H & S funkar rekommenderas, lycka till
Citera
2015-03-04, 08:56
Medlem
be3ngans avatar
Jag tror att det är torr hårbotten eftersom när jag skakar i håret så "snöar" det och hårbotten lossnar det vita "skorpor". Ska jag isåfall försöka på olja saken?

Skulle någon kunna lägga upp ett "schema" hur man ska bära sig åt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in