Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-04, 19:25
  #1
Medlem
Ass.Parades avatar
Har under de senaste två veckorna prövat på metoden "no-poo", säkert en del som hört talas om det. Det innebär att man slutar tvätta håret med shampoo och istället tvättar det grundligt med vatten varje dag och om man vill kan man även emellanåt tvätta med natriumbikarbonat och återfukta efteråt.

Jag har än så länge under dessa två veckor bara kört vatten och mitt hår har aldrig sett bättre ut. Mitt annars medeltunna hår har nu blivit något tjockare och lenare. Håret skiner på ett naturligt sätt som man bara kunde få till med oljor innan.

Detta är något fler borde åtminstone pröva innan man gnäller på att det skulle vara "äckligt". Mitt hår luktar inte äckligt, det luktar dock mer "naturligt" om det verkar logiskt. Jag har även fått komplimanger för mitt hår och tjejer vill gärna röra i det osv.


Jag tänkte bara höra med er, hur många är det som slutat använda schampoo? Och varför är det inte fler som slutar? Är det för att man helt enkelt inte vet hur dåligt det är för hårbotten och håret? Har funderat på att köpa ett hälsobalsam och shampoo med naturliga ingredienser istället men eftersom det gått bra med bara vatten än så länge så känner jag att inget behövs för tillfället.
Jag har även hört på nätet att sluta med shampoo även förebygger tunnhårighet men det finns inga bevis såvitt jag vet.

Resultaten jag upplevt är iaf:

*Tjockare/fylligare hår
*Mjukare, nästan som sidenbomull
*Mina tidigare mjällproblem är borta
*Håret växer snabbare
*Lättare att "styla"

Åsikter och tankar?
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2015-02-04 kl. 19:34.
Citera
2015-02-04, 21:26
  #2
Medlem
KaptenKroooks avatar
Hur menar du tjockare? Hur mycket mer har håret växt i längd på dessa 2 veckor jämfört mot normala 2 veckor?
Citera
2015-02-04, 21:40
  #3
Medlem
archeons avatar
Vilken temperatur är det du tvättar håret i? Det har nämligen den största betydelsen tror jag

Jag har hört att varmt vatten är bra mot fett - tvättar du i väldigt varmt så blir det mindre fettigt tror jag, kan även vara en myt

Jag har testat tvätta i olika temperaturer och ibland både och, men ah metoden har inte funkat för mig iaf
Citera
2015-02-04, 21:55
  #4
Medlem
Använder ytterst sällan schampoo i mitt hår och upplever att det är mycket bättre för håret att bara köra med vatten.
Citera
2015-02-04, 21:58
  #5
Medlem
Anders kofots avatar
Jag luftar bara håret lite lätt efter varje träningspass på gymmet. Tycker det fungerar bättre för mig.
Citera
2015-02-04, 22:02
  #6
Medlem
Då jag har för långt hår tvättar jag alltid med shampoo annars blire för fett, när jag har kort gör jag de ibland och jag har märkt att håret typ skapar en frisyr av sig själv hahah, låter konstigt men såäre
Citera
2015-02-04, 22:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade

Jag tänkte bara höra med er, hur många är det som slutat använda schampoo? Och varför är det inte fler som slutar? Är det för att man helt enkelt inte vet hur dåligt det är för hårbotten och håret?

Åsikter och tankar?
För att folk tror det är äckligt, luktar och ser fettigt ut. Folk tror så mycket.

Jag slutade för nåt år sedan. Mitt då tunna, flygiga och långa hår blev som förbytt. Tjockare, mer glans och stadga samt ser jävligt friskt ut. Utan att vara äckligt. Tvättade med bara vatten. Ibland naturbalsam på längderna. Och alltid äppelcidervinägersköljning efteråt med kallvatten. Nu kör jag ibland med naturschampo, mest för att jag inte har lika mycket tid i duschen för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Då jag har för långt hår tvättar jag alltid med shampoo annars blire för fett, när jag har kort gör jag de ibland och jag har märkt att håret typ skapar en frisyr av sig själv hahah, låter konstigt men såäre
Du har antagligen icke-vattenlösliga produkter i håret. Och tvättar du för ofta med starka medel (schampo är starkt) så blir det fortare fettigt också.
__________________
Senast redigerad av jetblack666 2015-02-04 kl. 22:25.
Citera
2015-02-04, 22:33
  #8
Medlem
dentrognes avatar
Har slutat med schampoo jag också, dock kör jag med balsam. aka "balsammetoden" funkar klockrent. Nu har jag ganska långt hår också. Men vilken skillnad det är efter jag slutat med schampoo. Håret blir mycket snyggare, naturligare. Ser bara fördelar med det
Citera
2015-02-04, 22:37
  #9
Medlem
Det känns rent att använda schampo, det är nog därför jag gör det.

Men jag kanske ska tänka om och pröva utan schampo eftersom alla i tråden har fått bra resultat.
Citera
2015-02-04, 23:03
  #10
Medlem
BaraBiffens avatar
Brukar köra var tredjedag med Schampoo, resten av dagarna bara varmt vatten.
Citera
2015-02-04, 23:08
  #11
Medlem
kallt vatten, no poo, no balsam i ett halvår, e riktigt gött nu.
Citera
2015-02-04, 23:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
kallt vatten, no poo, no balsam i ett halvår, e riktigt gött nu.

Det innebär att su duschar kallt också? Fy fan....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback