2015-03-03, 12:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Eller hur, för i din värld finns det inga muslimer som är terrorister, ibland känns det som att du är otroligt naiv i ditt ultraröda tänk. OM det nu är en kristen irakier så kan det mycket väl vara en hämnd mot just muslimer för allt skit som IS ställer till med i dessa regioner mot just kristna. Då kan det väl fortfarande per definition vara en terrorhandling?

Det tillhör inte direkt vanligheterna att kristna grupperingar i Sverige utsätter muslimska grupper för terrordåd. Dessutom så ska den andre av de två förolyckade varit somalier vilket inte heller det talar för att de tillsammans förberedde någon form av terrordåd mot muslimer. Vidare är den utpekade irakiern kriminellt belastad – det i sig utesluter inte terrordåd, men öppnar upp för andra användningsområden för bomber.

Det är det jag lutar mig mot. Otroligt naivt? Kanske det.
Citera
2015-03-03, 12:24
Medlem
Norromsthlms avatar
Åtminstone den ena babben i Danmark var också "känd av polisen sedan tidigare" pga gängkriminalitet.
Citera
2015-03-03, 12:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Om du hyr en lägenhet i andra hand och planerar ett brott brukar man väl knappast folkbokföra sig där, eller begära eftersändning av posten, sådant sysslar bara vi hederliga medborgare med.
Om de inte officiellt bodde i lägenheten - hur vet då polisen att den är uthyrd i andra hand?
Citera
2015-03-03, 12:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Visst är det i så fall mycket mindre sannolikt, men vi bör minnas att all terrorism inte är motiverat av islam. Motivet till t.ex. att flera eritrianska föreningars lokaler brann under samma natt i Stockholm lär ha varit relaterat till gnabb mellan eritrianska grupper som är kritiska eller lojala till den eritrianska regimen, för att ta ett exempel.

När det gäller att polisen hittar sprängmedel i bostäder, så är det oftast hos kriminella som planerar att använda dessa i en stöt (eller för att spränga en polisstation eller en konkurrerande kriminell organisations lokaler), medan det är mer sällsynt med terrorister. Möjligtvis förefaller terrorister vara mer representerade bland de som lyckas spränga sig själva i bitar.

Inte för att jag vet om det handlar om ett bombbygge som gick fel i det här specifika fallet.

Viktigt att komma ihåg: Den ene ska varit kristen irakier, den andre somalier (av okänd religiös tillhörighet). Det tycker jag inte talar för att de planerade någon form av religiöst eller politiskt motiverat dåd.
Citera
2015-03-03, 12:27
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tolkar det som att personerna sprang ("sprang" kan ju tolkas lite olika) ut ur lägenheten för att en kort stund senare återvända in i lägenheten igen.
Och strax därpå small det.

Då tänker jag mig att de höll på att mixtra med något explosivt. Något hände som gjorde att de flydde. När det inte small återvände de till lägenheten. Och DÅ small det.

Intressant även det, då kanske man kan lura ut vad de gjorde lite bättre. Springer ut tyder ju på nåt ihopmixtrande av något som tydligen reagerar eller låter på nåt sätt under "tillagningen" så de blir rädda och springer ut för de tror att det skall smälla.... Vilket det ju sedemera gör visserligen.
Citera
2015-03-03, 12:28
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardCore_
enligt en säker källa har det bott somalier där

Enligt en säker källa har det inte bott en enda afrikan där någonsin.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Det här med den "kristna irakiern", var kommer den uppgiften ifrån? Är det den tuffe postaren här i tråden vars olika påhitt nu blivit fakta? Eller finns någon riktig källa?

Personen vars namn jag fått hittar jag inte på Facebook, men ett par syskon till han finns där – de är kristna irakier, från Bagdad. Han finns även på Lexbase.

Men uppgifterna är ganska osäkra och kan mycket väl visa sig vara felaktiga.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Det här med den "kristna irakiern", var kommer den uppgiften ifrån? Är det den tuffe postaren här i tråden vars olika påhitt nu blivit fakta? Eller finns någon riktig källa?
Här ...

(FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02

Ja, det är en postares uppgift som blivit till fakta ....
Citera
2015-03-03, 12:29
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Detta är ju bra för polisen. Vilka mål kan de här terroristerna har haft?

Här är avpixlats artikel om det. http://avpixlat.info/2015/03/02/expl...a/#more-141864

haha så det är fastslaget att det är terrorister nu
Citera
2015-03-03, 12:30
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Här ...

(FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02

Ja, det är en postares uppgift som blivit till fakta ....

Det blir knappast fakta för att något troll på Flashback skriver det ett par ggr.
Citera
2015-03-03, 12:30
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om de inte officiellt bodde i lägenheten - hur vet då polisen att den är uthyrd i andra hand?

Namn på dörren, brevinkast, postbox etc.
De har naturligtvis sökt de som är skrivna där med, de bör ju veta vilka de hyrt ut till.
Citera
2015-03-03, 12:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Det blir knappast fakta för att något troll på Flashback skriver det ett par ggr.
Nej, självklart inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Namn på dörren, brevinkast, postbox etc.
De har naturligtvis sökt de som är skrivna där med, de bör ju veta vilka de hyrt ut till.
Hur får de tag på dem som är skrivna på adressen om de nu inte bor där utan finns på en annan anonym adress ...

Detta med "inte lägenhetsinnehavaren" och "andra hand" låter mer som om att de inte vill att det skall spekuleras kring identiteterna -- inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in