Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-02, 10:25
  #985
Medlem
GeMigBananers avatar
Är det någon som läst Dwarves-serien av Markus Heitz?

Har hört mycket dåligt (men en del bra) om den.. Jag tänkte bara om någon här kan tipsa om huruvida det är värt att spendera över 700 sidor av sitt liv eller om det bara är att gå vidare?
Citera
2013-03-02, 10:48
  #986
Medlem
Gällande Brandon Sandersson och mistborn, så håller jag med om att han är grym. Ett par kommentarer bara.

Mistborn triologin är tänk som en "trilogi av trilogier"

Första var i "riktig" fantasy.(de 3 böcker som nämndes)

Andra ska vara i... typ, 80 talsmiljö, fast fortfarande i fantasyvärlden. Teknologin har gått framåt bara.

Sista ska vara i SF-miljö, fast fortfarande med alla specialförmågor

Dessutom har där kommit ut en kortare bot mellan trilogi ett och 2, som ska binda ihop dem.

Stormligt är extremt lovande. bok 2 är planerad att komma ut i höst. Planen är att det ska vara 10 böcker.

Dessutom så har han skrivit Elantris, Warbreaker och Emperors soul, vilka alla är standalone.. huvudsakligen iaf.


Det finns en grej till nämligen, som ni kan hitta lite små hints till, om ni är uppmärksamma.
Böckerna utspelar sig på olika planeter. Men det finns gemensamma nämnare... som jag inte går in på här.


The Mistborn Trilogy (The Final Empire , The Well of Ascension, The Hero of Ages) + The alloy of law(samma värld, 300 år senare), fler böcker kommer.

The Stormlight Archive - The Way of Kings(bok två snart klar)

Elantris - standalone, men ny bok om en av de mindre karaktärerna i boken kommer.
Emperors soul - samma värld som Elantris, men annan kontinent, helt andra karaktärer. Riktigt kort.

Warbreaker - standalone, men followup kommer. "NOTE" Brandon har lagt upp denna bok gratis på nätet!, kolla hans hemsida. http://www.brandonsanderson.com/

Första mistbornboken är nog bäst hittils, men alla är bra.
Citera
2013-03-07, 18:46
  #987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VISVIM
Läser den engelska upplagan just nu (The Name of the Wind). Kan varmt rekommendera den. Ruggigt bra story, språk och flyt alltgenom! Bästa jag läst på länge! Var längesen jag läste en bok i sån här snabb takt också skall tilläggas!

Så.jävla.bra.

En av de bästa jag läst på senaste, blev klar idag faktiskt.

Tänkte springa iväg till lokala bokaffären imorgon innan jobbet och andra boken.

Annars, bästa fantasy jag någonsin, någonsin läst är utan tvekan böckerna om Drizzt Do'Urden
av R.A Salvatore, så otroligt välskrivet på alla sätt möjliga och en story som slår allt. Allt.

Det är väldigt många böcker(Ett flertal trilogier och fyrologier(hiho, jag kom på ett ord!) dock, den första trilogin(Som dock inte skrevs förens efter Icewind Dale Trilogy) heter The Dark Elf Trilogy och jag skulle starkt rekommendera att läsa dessa.


Annars är ju Song of Ice and Fire en väldigt, väldigt bra bokserie men George tar alltför lång tid på sig
att skriva sina böcker (Fast ja, hellre det än att de blir sloppy och halvbra).
Citera
2013-04-03, 23:22
  #988
Medlem
Dmizors avatar
Efter att ha klämt de första 6 böckerna av Malazan-serien måste jag säga att den hittills står sig jävligt, jävligt bra. Fan vet om den inte är bättre än Asoiaf tom. Svårt att säga. Riktigt bra hittills iallafall, och det bästa är ju att det känns som att den aldrig tar slut! Ett annat plus är ju att Steven verkar kunna skriva sina böcker i ett någorlunda tempo också.
Citera
2013-04-04, 23:35
  #989
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmizor
Efter att ha klämt de första 6 böckerna av Malazan-serien måste jag säga att den hittills står sig jävligt, jävligt bra. Fan vet om den inte är bättre än Asoiaf tom. Svårt att säga. Riktigt bra hittills iallafall, och det bästa är ju att det känns som att den aldrig tar slut! Ett annat plus är ju att Steven verkar kunna skriva sina böcker i ett någorlunda tempo också.

Antar att böckerna står sig då, hur mycket kommer karaktärerna igen utan att spoila för mycket/någonting? Är bara på andra boken ännu men lite småsugen att fortsätta. Tycker vissa intressanta karaktärer från första inte är med så mycket som jag hoppats i andra men får väll hålla tummarna.
Citera
2013-04-05, 02:03
  #990
Medlem
Dmizors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Antar att böckerna står sig då, hur mycket kommer karaktärerna igen utan att spoila för mycket/någonting? Är bara på andra boken ännu men lite småsugen att fortsätta. Tycker vissa intressanta karaktärer från första inte är med så mycket som jag hoppats i andra men får väll hålla tummarna.

Jadu, likt asoiaf så kan man ju aldrig vara säker på att folk överlever och så vidare. Många nya karaktärer introduceras hela tiden känns det som, men de flesta gamla finns ändå kvar parallellt. T.ex 4e boken (har jag för mig) är det bara (i stort sett) nya karaktärer, men det är för att han berättar om en annan kontinent långt borta (även i 2a är det mycket nytt, för att man sen får följa många man inte sett sen den 1a boken återigen i 3e boken). Först var jag också ledsen över att man inte följde mina favoritkaraktärer så mycket som jag vill, men de flesta av de nya karaktärerna är ju också riktigt riktigt bra.

Inga karaktärer försvinner (om de inte dör eller liknande), utan grejen är att hans berättelse är så extremt episk att flera nya karaktärer verkar introduceras varje bok (även om det i vissa böcker bara är ett par nya medan det i andra nästan bara är nya). Vilket inte på något sätt utesluter att man får massa fördjupning i sina gamla favoriter (det innebär bara att man har en jädrans massa väldigt bra läsning framför sig).
Citera
2013-04-11, 21:47
  #991
Medlem
Skitonds avatar
Håller också på att läsa Malazan-böckerna. Är inne på den andra boken och jag tycker att serien hittills är riktigt jävla bra. Läste sist igenom Asoiaf-serien, som jag tyckte var hur bra som helst.

Var lite skeptisk gentemot Malazan-serien efter att ha läst några reviews men jag tror att folk läser böckerna för fort. När jag läser så sitter jag med datorn där jag har kartor och wikin om det är något jag måste kolla upp, Steve Martin matar verkligen inte läsaren på samma sätt som andra författare gör.
Citera
2013-05-31, 00:13
  #992
Medlem
osiriz88s avatar
Enda fantasy-serien jag läst är Sanningens Svärd

Jag har ett litet i-landsproblem som jag behöver hjälp med.

Det är så att den enda fantasy-serien jag någonsin läst är "Sanningens Svärd" av författaren Terry Goodkind. Jag gillade verkligen böckerna, och detta fick mig att inse hur enormt spännande fantasy-genren kan vara! Ärligt talat så hatar jag egentligen att att läsa, så det är ett smärre mirakel att jag lyckats läsa igenom alla 25 böckerna. Så spännande var dom!

Medan jag väntar på fler böcker från TG så vill jag gärna ta upp ytterligare en fantasy-serie från någon annan duktig författare.

Till problemet. Jag är rädd att vilken bokserie jag än börjar så kommer jag att jämföra den med "Sanningens svärd", och bli besviken. Därför undrar jag om ni som läst Terry Goodkinds böcker kan ge några smarta rekommenderingar till andra bra fantasy-serier som jag kan fastna för?

Alla tips uppskattas! Men jag vill inte läsa Sagan om Ringen. Filmerna har jag ändå sett 10 varv.
__________________
Senast redigerad av osiriz88 2013-05-31 kl. 00:16.
Citera
2013-05-31, 00:34
  #993
Medlem
Läs Robin hobbs böcker. Startar med mördaren lärling och fortsätter sedan i åtta böcker till. Läst både hobb och Goodkind och jag måste säga att jag tycker hobb är bra mycket bättre.. Och då gillar jag ändå Goodkind
Citera
2013-05-31, 00:35
  #994
Medlem
dethalvabarnets avatar
Serien var rolig iaf = b( . Y . )bies!

Böckerna gav jag inte mycket för så det är bara ta valfri episk fantasyserie att läsa då nivån bara kan gå upp.
Citera
2013-05-31, 01:52
  #995
Medlem
det finns 5 stycken episka fantasy författare

de stora tre fantasy författarna

Robert Jordan
serien The Wheel of time (22 böker)
Raymond E.Feast
kriget om rämnan (totalt 20 + böker)
Terry Goodkind
saningens svärd (ca 20 böker)

på senare tid
Nick Perumov
Nekromantikerns födelse
George R.R Martin
kampen om järn Tronen
nekromantiken

själv tror jag att the wheel of time är rätt serie för dig eller Nekromantikerns födelse om du vill ha något mörkt att läsa
Citera
2013-05-31, 04:12
  #996
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy92
det finns 5 stycken episka fantasy författare

de stora tre fantasy författarna

Robert Jordan
serien The Wheel of time (22 böker)
Raymond E.Feast
kriget om rämnan (totalt 20 + böker)
Terry Goodkind
saningens svärd (ca 20 böker)

på senare tid
Nick Perumov
Nekromantikerns födelse
George R.R Martin
kampen om järn Tronen
nekromantiken

själv tror jag att the wheel of time är rätt serie för dig eller Nekromantikerns födelse om du vill ha något mörkt att läsa

Glömmer du inte Eddings? Hans böcker är enligt mig i nivå med Feist. Var länge sen jag läste dem men jag gillade dem.

Sen finns Stephen Donaldson som nog är en av de bästa fantasy-författarna överhuvudtaget.
Krönikorna om Thomas Covenant den klentrogne och efterföljarna är mycket bra. Lite allvarligare och djupare än Goodkind men ändå traditionell fantasy. Kampen om Mordant är också bra. Han har även gett ut två novellsamlingar som bara finns på engelska. De är bland de bästa noveller som någonsin skrivits i genren.

Något annat jag verkligen kan rekommendera som något av det absolut bästa är Tad Williams
Minne, Sorg och Törne (Memory, Sorrow and Thorn). Jag har bara läst dem på engelska men där är de uppdelade i tre böcker.

Sen finns hur mycket annan fantasy som helst som är värd att läsa men detta var en början.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback