Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-06-30, 10:25
  #1
Medlem
chaos77s avatar
Vad har ni för favoriter när det gäller fantasy böcker?
Vill gärna ha tips på nya böcker, Sagan om ringen, den har jag hört talats om redan, så gärna nåt annat

Nämen allvarligt, Just nu är jag visserligen mitt inne i Robert Jordans Sagan om draken serie, som för övrigt är hur grym som helst. Men är ändå nyfiken på andra böcker, nån gång tar ju denna serien slut menar jag.
Citera
2003-06-30, 15:44
  #2
Medlem
Enkidus avatar
Konsten att lyckas i fantasy-genren är att så nära som möjligt plagiera Sagan om ringen utan att direkt skriva av den.
(sagt av Göran Hägg, tror jag)
Citera
2003-06-30, 17:59
  #3
Medlem
chaos77s avatar
Hehe... må så vara.
Visst kan man finna likheter i sagan om draken och tolkiens böcker.
Men det är inte något plagiat tycker jag.
Vill inte säga att den serien är bättre än den osv.
Men Sagan om draken är mycket längre än sagan om ringen, och därmed mycket bredare historia. Mycket bra!
Citera
2003-07-01, 01:50
  #4
Medlem
Lekbarns avatar
Robert Jordan är bra, lite seg ibland men de bra delarna bär upp boken, själv håller jag på med Icewind Dale triologin av R A Salvatore, mycket trevlig läsning.
Citera
2003-07-01, 08:16
  #5
Medlem
deetees avatar
Om du vill ha lite mer humor så kan jag rekomendera DiscWorld-serien av Terry Pratchett.
Citera
2003-07-09, 00:01
  #6
Medlem
Quektimas avatar
Jag skulle vilja rekommendera David Eddings böcker och då främst serien som hör till "Sagan om Belgarion" http://hem.passagen.se/thorjo/belgarion/belgarion.htm

Rekommenderar även den serie som jag läser nu , även om den är frustrerande på sitt sätt... Den kräver en del och är inte så lättsmält men mycket bra!:
Stephen Donaldson's "Krönikorna om Thomas Covenant"
http://www.soka.nu/fantasy/donalds.shtml

Och du har väl inte missat Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen?
Mycket läsvärd, även om den är mer åt Sience Fiction-hållet. Boken har gett oss underbara företelser som "babbelfisken" och givit oss kunskapen att - "Konsten att flyga är att kasta sig till marken och missa"
http://www.argus.nu/boktips/liftaren...ll_galaxen.php

Mvh Q
Citera
2003-07-09, 10:49
  #7
Medlem
Enkidus avatar
I höst kommer en "Sagan om ringen"-parodi ut på svenska.
"Den härskna ringen" eller nåt liknande heter den.
Citera
2003-07-11, 23:38
  #8
Medlem
Lekbarns avatar
Om ni gillar fantasy ska ni kolla in det här forumet www.fantasyforum.nu
Citera
2003-07-15, 08:07
  #9
Medlem
chaos77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkidu
I höst kommer en "Sagan om ringen"-parodi ut på svenska.
"Den härskna ringen" eller nåt liknande heter den.

Att dom har mage.
Citera
2003-09-26, 03:34
  #10
Medlem
crawlys avatar
Tim Powers - Grymt bra fantasy/historia/sci fi

Vill bara rekommendera denna annars ganska osynliga författare. Om jag välja 5 av dom bästa böckerna jag läst skulle två eller tre av hans böcker finnas i den samlingen.

Den lättaste boken att hitta översatt till svenska är troligtvis "Anubis portarna" som också är hans största framgång. Av dom övriga kan jag varm rekommendera "On Stranger Tides" och "The Stress of Her Regard".

Han har en stil som är helt unik. Dom flesta av hans böcker utspelar sig under 16-1700 tal och använder kända historiska fakta som grundstomme. På ett mästerligt sätt utnyttjar han luckor i historien för att väva vidare sin egen historia vilket gör att slutresultatet blir helt trovärdigt oavsett om det handlar om zombiepirater i västindien eller om Egyptiska präster användades gammal magi för att slå tillbaka mot britterna. Faktum är att hans böcker fick mig att bli intresserad av en tidsepok jag annars tyckt varit ganska trist, men Powers lyckas blåsa liv i Lord Byron och Shelley (han kan en hel del om dessa herrar, och damer om man räknar in Mary) på ett för mig nytt sätt.

Ska drämma in nån länk till nån som har beskrivit det mer utförligt än mig...
Bra sajt verkar det som. Alla powersböckerna rescencerade.
Citera
2003-10-04, 01:08
  #11
Medlem
Kashs avatar
Tack för tipset!

Låter lite som storyn i Lionheart. Ska definitivt ta och kolla upp åtminstonde en av böckerna.
Citera
2003-10-10, 12:03
  #12
Medlem
PikeWakes avatar
Kan bara hålla med om att Powers är en av de bästa författarna på sistone. Synd bara att har namn som en porrstjärna så man kan ju tro att den litterära kvaliteten blir därefter.
Liten varning: De kanske mest kända böckerna av Powers förutom "The Anubis Gates" utspelar sig inte på 16-1700talet utan på 80-talet i Kalifornien. Böckerna "Last Call", "Expiration Date" och "Earthquake Weather" utgör en trilogi som är bland det mest udda jag har läst. Spöken och ritualmagi i en högst trovärdig modern amerikansk bakgrund.
Det märks också att många andra som skriver "fantasy i modern miljö" lånar och stjäl rätt friskt av Powers. Gaimans "American Gods" är ett bra exempel...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback