Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-31, 12:03
  #997
Medlem
robomans avatar
George R R Martin ska enligt uppgifter (på flashback) ha sagt att Jack Vance är hans egen favorit. https://www.flashback.org/t2140135

Själv ska jag försöka ge mig på Tolkiens grejer någon gång, bara för att. Men det enda jag egentligen är intresserad av är Erik Granströms verk Svavelvinter och Slaktare Små (som den gamla Drakar och Demoner-spelar jag är).
Citera
2013-05-31, 13:08
  #998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Jag har ett litet i-landsproblem som jag behöver hjälp med.

Det är så att den enda fantasy-serien jag någonsin läst är "Sanningens Svärd" av författaren Terry Goodkind. Jag gillade verkligen böckerna, och detta fick mig att inse hur enormt spännande fantasy-genren kan vara! Ärligt talat så hatar jag egentligen att att läsa, så det är ett smärre mirakel att jag lyckats läsa igenom alla 25 böckerna. Så spännande var dom!

Medan jag väntar på fler böcker från TG så vill jag gärna ta upp ytterligare en fantasy-serie från någon annan duktig författare.

Till problemet. Jag är rädd att vilken bokserie jag än börjar så kommer jag att jämföra den med "Sanningens svärd", och bli besviken. Därför undrar jag om ni som läst Terry Goodkinds böcker kan ge några smarta rekommenderingar till andra bra fantasy-serier som jag kan fastna för?

Alla tips uppskattas! Men jag vill inte läsa Sagan om Ringen. Filmerna har jag ändå sett 10 varv.

Gillade du The Sword of Truth så tror jag personligen att du kommer älska The Wheel of Time av Robert Jordan samt Brandon Sandersson (sista 3 böckerna).

Brandon Sandersson har även själv påbörjat en ny Epic Fantasy Series vid namnet The Stormlight Archive. The Way of Kings som är första boken i serien är även den extremt bra (tror att serien kommer bli bättre än The Wheel of Time och då älskar jag verkligen den serien).

George R.R Martins serie A Song of Ice and Fire är jävligt bra även den (böckerna bakom Game of Thrones TV serien från HBO).
Citera
2013-05-31, 14:22
  #999
Medlem
Superkufs avatar
Min stående rekommendation är "Malazan book of the Fallen"-serien av Steven Erikson.

Episk fantasy i såväl tid som rymd. Listan över intelligenta arter, inklusive utdöda sådana (världshistorien har bevisligen inte varit fredlig) blir längre för varje bok. Gudaparthenonet är under ständig förändring när heroiska typer dör/uppgår frivilligt till gudomlighet.

Bra och trovärdig (tja, för att inkludera magi och multipla intelligenta arter på en planet) backstory, bra personlighetsgalleri (även om flera helt uppenbart lever under antagen identitet), bra magisystem och hyfsat realistiska stridsscener.

Inledningen på första boken, "Gardens of the Moon", är verkligen maffig. Malazanska imperiets andra armé omringar en av de sista fria städerna. Men över staden svävar en väldig planetoid - hem för rasen Tiste Andii och deras ledare Anomander Rake (tänk balrogen i Sagan om Ringen).
Citera
2013-05-31, 14:41
  #1000
Medlem
Magnet83s avatar
En serie jag inte har läst ännu är The Black Company av Glen Cook som fått rätt bra kritik, kanske borde TS kolla upp den serien och andra skribenter kan skriva lite mer ingående om den?
Citera
2013-05-31, 22:45
  #1001
Medlem
Eddings för jävligt lättlästa och simpla böcker, som ändå är rätt charmiga.
Feist för böcker som är något mer avancerade, men ändå enkla. Ofta lite mörkare, mer folk dör, känns lite mer realistiskt.
Trudi Canavan med the magicians guild är rätt enkelt, men ganska spännande.
Robin Hobb som tidigare nämnts, bra.
George R R Martin, song of ice and fire är riktigt grym. Men jag rekommenderar faktiskt ingen att börja med den nu, mer värt att vänta tills alla böckerna är ute, annars får man vänta (och glömma detaljer) mellan boksläppen (som gärna har flera år mellan sig).

Finns mängder med andra fantasy-författare...
Citera
2013-06-01, 08:14
  #1002
Medlem
Elmuffinss avatar
Vill man ha mörk fantasy så är The left hand of god serien att rekommendera.
Citera
2013-06-02, 20:09
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jooster
Eddings för jävligt lättlästa och simpla böcker, som ändå är rätt charmiga.

Det är rejäl barnboksvarning på Eddings första serie (Sagan om Belgarion, har jag för mig att den heter på svenska) och allt annat som utspelar sig i samma värld. De historierna formligen skriker ut vilken lättja som ligger bakom konstruerandet av världen. Vartenda land bland "de goda" är något slags Hollywood-historisk stereotyp, tillsammans placerade i ett gemensamt, helt ahistoriskt och anakronistiskt sammanhang -- ett mini-Romarrike bor granne med det gamla Egypten i söder och normandiska riddare i norr (i kamp mot Robin Hood), och längre norrut finns det vikingar, i öster mongoler . . . Inte förekommer det någon större originalitet eller glöd i handlingen heller.

Hans Spjuthök-historier är dock betydligt bättre -- Särskilt den första serien är bitvis helt acceptabel, bitvis riktigt bra fantasy i "realistisk" modern stil. Eddings har också den stora fördelen att han skrev hanterbara historier i på förhand bestämda format, inte mammut-serier ā la Jordan eller Martin på dubbelsiffriga antal tusensidiga volymer.


Vill man ha en lång serie av uppslagsverksdimensioner är annars i mitt tycke Jordan bland de bästa, men tyvärr lämnade författaren denna världen innan han hann avsluta sitt verk. Det blev till att kalla in en ersättare för att skriva de sista tre böckerna, och det märks ganska ordentligt.
Citera
2013-06-03, 18:37
  #1004
Medlem
Scrublands avatar
Jag kan tipsa om "The Worm Ouroboros" och gå i god för George R.R. Martins serie "A song of Ice and Fire". Den sista är otroligt välskriven och står (enligt mig) långt över övrig high fantasy som ofta omnämns tillsammans med den. Fantsyförfattare tenderar att låta det rent stilistiska stå tillbaka för rent barnsliga fantasier. Där balanserar Martins verk väl, med en "hint" (ibland mer än så förvisso) av magiska element och stor skicklighet rörande själva stilen. Jag har själv försökt att läsa t.ex. "The Wheel of Time" men slutade då stilen var så pass illa.
Citera
2013-06-05, 10:41
  #1005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Det är rejäl barnboksvarning på Eddings första serie (Sagan om Belgarion, har jag för mig att den heter på svenska) och allt annat som utspelar sig i samma värld. De historierna formligen skriker ut vilken lättja som ligger bakom konstruerandet av världen. Vartenda land bland "de goda" är något slags Hollywood-historisk stereotyp, tillsammans placerade i ett gemensamt, helt ahistoriskt och anakronistiskt sammanhang -- ett mini-Romarrike bor granne med det gamla Egypten i söder och normandiska riddare i norr (i kamp mot Robin Hood), och längre norrut finns det vikingar, i öster mongoler . . . Inte förekommer det någon större originalitet eller glöd i handlingen heller.

Hans Spjuthök-historier är dock betydligt bättre -- Särskilt den första serien är bitvis helt acceptabel, bitvis riktigt bra fantasy i "realistisk" modern stil. Eddings har också den stora fördelen att han skrev hanterbara historier i på förhand bestämda format, inte mammut-serier ā la Jordan eller Martin på dubbelsiffriga antal tusensidiga volymer.


Vill man ha en lång serie av uppslagsverksdimensioner är annars i mitt tycke Jordan bland de bästa, men tyvärr lämnade författaren denna världen innan han hann avsluta sitt verk. Det blev till att kalla in en ersättare för att skriva de sista tre böckerna, och det märks ganska ordentligt.

Håller med om att böckerna om Spjuthök håller högre kvalité än de som handlar om Belgarion. Serien om Tjuven Althalus var dock riktigt skräpdålig, vilket jag även hört om "Äldre gudar" och dess efterföljande..
Citera
2013-06-10, 11:08
  #1006
Medlem
Dmizors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Min stående rekommendation är "Malazan book of the Fallen"-serien av Steven Erikson.

Episk fantasy i såväl tid som rymd. Listan över intelligenta arter, inklusive utdöda sådana (världshistorien har bevisligen inte varit fredlig) blir längre för varje bok. Gudaparthenonet är under ständig förändring när heroiska typer dör/uppgår frivilligt till gudomlighet.

Bra och trovärdig (tja, för att inkludera magi och multipla intelligenta arter på en planet) backstory, bra personlighetsgalleri (även om flera helt uppenbart lever under antagen identitet), bra magisystem och hyfsat realistiska stridsscener.

Inledningen på första boken, "Gardens of the Moon", är verkligen maffig. Malazanska imperiets andra armé omringar en av de sista fria städerna. Men över staden svävar en väldig planetoid - hem för rasen Tiste Andii och deras ledare Anomander Rake (tänk balrogen i Sagan om Ringen).

Detta skriver jag under på, även om jag tvivlar på att Anomander Rake skulle gilla att jämföras med balrogen...
Särskilt detta med persongalleriet, liksom, Kruppe, Karsa, Whiskeyjack (alla bridgeburners, Fiddler, Kalam, Quick Ben liksom!), Toc, Paran, Tool, Tehol (med sin betjänt...), Ublala Pung, ja listan kan göras mycket längre...

Spoiler näst sista boken:

(Precis läst klart serien så är väl i nån form av withdrawal-mode där jag åtminstone måste snacka lite om den...)
Citera
2013-08-04, 01:08
  #1007
Medlem
Adelaides avatar
Bokserien Mörkrets Tid som består av 3 böcker (Drakens bok, Svärdets bok och Cirkelns bok).
Böckerna är väldigt lättlästa, men dom är ändå fruktansvärt bra!
Citera
2013-08-04, 01:40
  #1008
Medlem
Knoppys avatar
Svärdens Väktare av Nick Perumov är bland det bästa jag någonsin läst. När jag väl började blev det omöjligt att sluta läsa. Har precis lagt händerna på bok nr 8, så det kommer nog bli sömnlösa nätter framöver ^^

Han har ett underbart skriftspråk och ett helt fantastiskt persongalleri i sina böcker. De två första böckerna är lite småsega att ta sig igenom men sedan börjar det hända grejer! Rekommenderas varmt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback