Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-08, 13:06
  #865
Medlem
Profaxs avatar
Efter att ha läst "klart" Song of Fire and Ice och tidigare läst Robin Hobb så funderar jag på att läsa Sagan om klanen Otori? Har fått intrycket av att den är lite barnsligare än SoFaI men ändå ska vara helt ok?


Funderar på att för en gångs skull läsa på svensk översättning, vad tycker ni om den?

Den verkar vara helt slutsåld på pocket på både svenska och engelska...
Citera
2012-05-08, 15:59
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Efter att ha läst "klart" Song of Fire and Ice och tidigare läst Robin Hobb så funderar jag på att läsa Sagan om klanen Otori? Har fått intrycket av att den är lite barnsligare än SoFaI men ändå ska vara helt ok?


Funderar på att för en gångs skull läsa på svensk översättning, vad tycker ni om den?

Den verkar vara helt slutsåld på pocket på både svenska och engelska...

Att serien är barnsligare än aSoiAF är ett rätt så överflödigt uttalande då inte mycket kommer upp i den nivån men jag tycker absolut du bör läsa Sagan om Klanen Otori. Jag läste den för första gången när jag var lite yngre och gillade den starkt och tyckte även att den höll för en omläsning för några år sedan. Den är rätt... simpel, på ett sätt men enligt mig görs det på ett bra sätt. Den har klassats som YA av vissa men den skyggar inte direkt undan från våld och död så det bör egentligen inte vara något problem. Läs böckerna för vad de är och förvänta dig inte George R.R Martin så tror jag du kommer uppskatta dem.

Jag läste dem på svenska och minns inget direkt negativt med det, men det är å andra sidan först på senare år jag blivit petigare med att läsa engelska böcker på originalspråk.
Citera
2012-05-08, 17:00
  #867
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjv
Att serien är barnsligare än aSoiAF är ett rätt så överflödigt uttalande då inte mycket kommer upp i den nivån men jag tycker absolut du bör läsa Sagan om Klanen Otori. Jag läste den för första gången när jag var lite yngre och gillade den starkt och tyckte även att den höll för en omläsning för några år sedan. Den är rätt... simpel, på ett sätt men enligt mig görs det på ett bra sätt. Den har klassats som YA av vissa men den skyggar inte direkt undan från våld och död så det bör egentligen inte vara något problem. Läs böckerna för vad de är och förvänta dig inte George R.R Martin så tror jag du kommer uppskatta dem.

Jag läste dem på svenska och minns inget direkt negativt med det, men det är å andra sidan först på senare år jag blivit petigare med att läsa engelska böcker på originalspråk.
Tack.

Böckerna var slutsålda i pocket överallt. Fick tag i dom på Pocket Shops hemsida av alla ställen, och där till 20% nedsatt pris. Fick alla 5 böcker för 379 eller nått sånt.. riktigt bra pris med tanke på att en inbunden bok kostar 169 på adlibris.
Citera
2012-05-08, 19:45
  #868
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Tack.

Böckerna var slutsålda i pocket överallt. Fick tag i dom på Pocket Shops hemsida av alla ställen, och där till 20% nedsatt pris. Fick alla 5 böcker för 379 eller nått sånt.. riktigt bra pris med tanke på att en inbunden bok kostar 169 på adlibris.

Har inte läst 5:e boken men de andra fyra. Jag skulle säga att de riktar sig mot en lite yngre publik men inte barn. Ungdomar och en bit till kanske. De första 3 böckerna gillade jag men inte 4:e, den tyckte jag var för seg och gled bort från storyn man var van vid i de 3 första böckerna. Jag läste dem för ca: 5 år sen så det var ett tag sen (på svenska). Har även jag som ovanstående gått över till att läsa på engelska
Citera
2012-05-09, 17:50
  #869
Medlem
RM1187s avatar
Jag har fått för mig att Sagan om Belgarion är en ungdomsbok. Stämmer det?

Nej, jag vill inte googla det..
Citera
2012-05-09, 18:19
  #870
Medlem
Auditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM1187
Jag har fått för mig att Sagan om Belgarion är en ungdomsbok. Stämmer det?

Nej, jag vill inte googla det..


Jag läste serien när jag gick i högstadiet har jag för mig. Även om jag inte har läst om den i vuxen ålder så har jag svårt att se hur jag inte skulle se den som en ungdomsbok om jag läste den nu.
Citera
2012-05-09, 19:11
  #871
Medlem
Idiotpods avatar
En extremt bra serie inom fantasy-världen, även en utav de mest prisade är "Thomas Covenant - the unbeliever"

En bokserie om 10 böcker (10an är på g), varje bok är ca 5-600 sidor.

Hjälten, Thomas Covenant, är en anti-hjälte kan man säga. Han har absolut inte de egenskaperna man förväntar sig i en riktig hjälte - alls.

Böckerna i sig handlar om moral, svåra beslut i livet och hur pressade människor kan bete sig.

Från min sida är det en utav de enda bokserierna som står upp emot Sagan Om Ringen.
Han skriver otroligt bra, storyn är komplex, djup och fantasifull. Böckerna är fyllda av magi!
Citera
2012-05-09, 22:45
  #872
Medlem
ESS-Lunds avatar
Med 300 fantasyböcker i hyllorna hemma och kanske ytterligare 100 på samvetet har jag följande bästa/sämsta författare:

Fantasyvärld: Tolkien
Pojke blir grym Trollkarl i epic fantasy: Raymond E Feist
Omväxlande fängslande story med underbara karaktärer trots 10 000 sidor: Steven Erikson
Bäst efter sin död: Robert Jordan
Mest bortglömd: Michael Moorcock
Serie som tappar mest (hade varit Jordan om han inte dött): Terry Goodkind
Sämsta Tolkienkopian: Terry Brooks
Mest deprimerande: Stephen R Donaldson
Bästa ungdomsfantasy: Eddings
Mest hypad: George RR Martin
Tråkigaste uppföljarbok efter bra förstabok: Patrick Rothfuss
Så lång så jag tröttnade efter att ha läst den i 20 år: Katherine Kerr
Böckerna jag kan läsa om och om igen och älska varje gång: Terry Pratchett
Författare jag aldrig blir klok på om jag tycker är bra: Robin Hobb

Vad tycker ni andra om dessa författare? Bästa serierna enliget mig är iaf Sagan om ringen, Eriksons Malazan book of the Fallen och Feist's Riftwar och Serpentwar serier. Pratchetts Discworld ser jag mer som en livsbibel... Ju mer man lär sig om världen, myter, religioner, litteratur och annat desto bättre blir hans böcker vid omläsning. Precis som livet.

Utöver fantasy är tre böcker som bör läsas: Enders Game, Den Gamle och Havet samt Liftarens Guide till Galaxen.

Tack för ordet.
__________________
Senast redigerad av ESS-Lund 2012-05-09 kl. 22:57.
Citera
2012-05-09, 23:32
  #873
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Någon mer som kan tipsa om dessa böcker, eller är dem ovärda? Eftersom han skrev klart Robert Jordans sista 3 böcker, tänkte jag att det kanske vore schyst att ge honom en chans men är ändå lite osäker. Råd?

Mistborn trilogin var helt klart läsvärd. Originellt magisystem och bra story även om sista boken tappar lite i slutet och känns väl flummig och hoplappande.
Citera
2012-05-11, 16:14
  #874
Medlem
Jag kan varmt rekommendera Joe Abercombs bok Best served cold, en av dom bättre fantasy böckerna jag läst på ett bra tag. Speciellt om man inte vill ha det där vanliga onda mot det goda. Här är alla onda känns det som
Han har även skrivit tre böcker innan som är klart läsvärda: The blade itself, Before they are hanged och Last argument of kings. Men favoriten av dessa fyra är ändå helt klart Best served cold som förövrigt är fristående ifrån dom andra även om några karaktärer florerar i de andra böckerna.

Annars gillar jag även David gemmels tidigare verk med huvudkaraktären Druss den legendariska, tror den första boken heter Legend.

Nick Perumov:s "fortsättning" på Tolkiens ringen serie Alvklingan var också mycket läsvärd, och han skriver på ett väldigt målande och beskrivande sätt.

R.A salvatores serier om Drizzt är klockrena, likaså Geroge R.R Martins Game of thrones.
Citera
2012-05-11, 23:18
  #875
Moderator
Elrosss avatar
Abercroms trilogin var rätt skön på det sättet att det inte fanns goda eller onda, riktigt sköna karaktärer och den var lite råare. Efter första boken blev den dock lite småseg och slutet var sådär tycker jag. Helt klart läsvärd m man vill ha något annorlunda
Citera
2012-05-12, 02:46
  #876
Medlem
spjuits avatar
Berättelsen om blodet av Anders Björkelid är bra. Det är en serie på 4 böcker varav 3 är publicerade. Dock är de 2 första lite torra (det fattas djup och detaljer som gör historien mer levande) men den tredje boken är suverän.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback