Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 09:36
  #517
Medlem
Indraget körkort efter 16 månader

Jag blev stoppad för 16 manader sedan med ämnen i blodet. Efter denna långa tid har Transportstyrelsen nu beslutat att återkalla mitt körkort i ett år. Det jag hade skrivit i min motivering har de uppenbarligen struntat i, då jag är i stort behov av körkort. I överklagan får jag köra på att det tagit så lång tid och att de borde tagit körkortet på plats, har någon ett annat förslag på vad som bör tas upp? Jag är nu i Tyskland, vet någon om det är möjligt att ta körkort här, medan det är spärrat i Sverige? Jag är medborgare.
Citera
2017-03-16, 09:48
  #518
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xganger2
Jag blev stoppad för 16 manader sedan med ämnen i blodet. Efter denna långa tid har Transportstyrelsen nu beslutat att återkalla mitt körkort i ett år. Det jag hade skrivit i min motivering har de uppenbarligen struntat i, då jag är i stort behov av körkort. I överklagan får jag köra på att det tagit så lång tid och att de borde tagit körkortet på plats, har någon ett annat förslag på vad som bör tas upp? Jag är nu i Tyskland, vet någon om det är möjligt att ta körkort här, medan det är spärrat i Sverige? Jag är medborgare.

Slöseri med pengar, om du åker dit igen så kommer det stå under ditt namn att du har "Ett" indraget körkort
Citera
2017-03-16, 10:10
  #519
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xganger2
Jag blev stoppad för 16 manader sedan med ämnen i blodet. Efter denna långa tid har Transportstyrelsen nu beslutat att återkalla mitt körkort i ett år. Det jag hade skrivit i min motivering har de uppenbarligen struntat i, då jag är i stort behov av körkort. I överklagan får jag köra på att det tagit så lång tid och att de borde tagit körkortet på plats, har någon ett annat förslag på vad som bör tas upp? Jag är nu i Tyskland, vet någon om det är möjligt att ta körkort här, medan det är spärrat i Sverige? Jag är medborgare.

Om du nu är så beroende av körkort; varför ha "ämnen" i kroppen då?
Tänk lite längre.
Och sen borde du inte ha körkort med "ämnen" i kroppen då du är en fara för andra.

Men ja; du kan ta nytt körkort i Tyskland.
Citera
2017-03-16, 10:14
  #520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om du nu är så beroende av körkort; varför ha "ämnen" i kroppen då?
Tänk lite längre.
Och sen borde du inte ha körkort med "ämnen" i kroppen då du är en fara för andra.

Men ja; du kan ta nytt körtkort i Tyskland.

Tack för svar! Jag klagar inte på straffet. Det sjuka är ju att jag kört lagligt i nästan 1,5 år innan de kommer på att kan vara en fara för trafiken. Jag är i en helt annan punkt i livet nu än vid det tillfället, vilket man inte tar någon hänsyn till.
Citera
2017-03-16, 10:15
  #521
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xganger2
Jag blev stoppad för 16 manader sedan med ämnen i blodet. Efter denna långa tid har Transportstyrelsen nu beslutat att återkalla mitt körkort i ett år. Det jag hade skrivit i min motivering har de uppenbarligen struntat i, då jag är i stort behov av körkort. I överklagan får jag köra på att det tagit så lång tid och att de borde tagit körkortet på plats, har någon ett annat förslag på vad som bör tas upp? Jag är nu i Tyskland, vet någon om det är möjligt att ta körkort här, medan det är spärrat i Sverige? Jag är medborgare.

Sluta grina. Du körde bil med "ämnen" i blodet och torskade så nu får du ta ditt straff.
Citera
2017-03-16, 10:18
  #522
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om du nu är så beroende av körkort; varför ha "ämnen" i kroppen då?
Tänk lite längre.
Och sen borde du inte ha körkort med "ämnen" i kroppen då du är en fara för andra.

Men ja; du kan ta nytt körkort i Tyskland.
Reglerna kring körkort och narkotika är rätt grisiga, det räcker ofta med att du blir tagen gåendes med icke verksamma metaboliter efter droger i kroppen för att körkortet ska dras in - det behöver alltså inte ens röra sig om drograttfylla.

Med det sagt så tycker jag ändå att man får stå sitt kast lite, tar man narkotikaklassade substanser så får man ha med i sin riskanalys att man kan torska och då ryker oftast körkortet.

Att ha körkort och ta droger är en svår kombo, ofta slutar det med att man får välja bort en av dem.

//Tripportreat
Citera
2017-03-16, 10:21
  #523
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Sluta grina. Du körde bil med "ämnen" i blodet och torskade så nu får du ta ditt straff.
Det är inte ett straff. Det är en trafiksäkerhetsåtgärd att få körkortet indraget, därför är det förstås märkligt om man anser att det först nu krävs en trafiksäkerhetsåtgärd pga att TS ej är pålitlig i nykterhetshänseende.

Straffet är det domstolen som dömer ut. Transportstyrelsen hanterar trafiksäkerhetsfrågor.
Citera
2017-03-16, 10:26
  #524
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xganger2
Tack för svar! Jag klagar inte på straffet. Det sjuka är ju att jag kört lagligt i nästan 1,5 år innan de kommer på att kan vara en fara för trafiken. Jag är i en helt annan punkt i livet nu än vid det tillfället, vilket man inte tar någon hänsyn till.

Du snackar om hänsyn och att Transportstyrelsen inte tar hänsyn till dig och dina omständigheter. Vad fan hade du för hänsyn till dina medmänniskor när du satte dig i en bil med ämnen i kroppen? Något jag förutsätter att du visste var ett brott. Ta din jävla hänsyn och kör upp den någonstans, jag blir så förbannad på människor som prompt ska tvinga på sig en offerkofta när de själva är förövare.

Tråkigt för dig att du är i behov av ditt körkort. Stort grattis till alla trafikanter världen över som fått bort ett stolpskott till medtrafikant på vägarna.
Citera
2017-03-16, 10:28
  #525
Medlem
Jag hade rökt en joint en halv dag innan för de som undrar. Jag har inte klagat på straffet bara på att de kommer på detta nu! Jag hade hellre suttit inne ett tag än detta. Hade jag blivit av med körkortet då hade det inte varit lika allvarligt. Mitt exempel visar hur överbelastat rättsystemet är. Undrar om andra brott där man vet vem som är skyldig och denne erkännt också tar över ett år innan något händer (känns lagom läskigt)
__________________
Senast redigerad av xganger2 2017-03-16 kl. 10:37.
Citera
2017-03-16, 10:44
  #526
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xganger2
Jag hade rökt en joint en halv dag innan för de som undrar. Jag har inte klagat på straffet bara på att de kommer på detta nu! Jag hade hellre suttit inne ett tag än detta. Hade jag blivit av med körkortet då hade det inte varit lika allvarligt. Mitt exempel visar hur överbelastat rättsystemet är. Undrar om andra brott där man vet vem som är skyldig och denne erkännt också tar över ett år innan något händer (känns lagom läskigt)

Det spelar ju ingen roll vad eller hur mycket du brukat. Jag antar att du visste att ämnena fanns kvar i din kropp och vad det skulle leda till om du blev stoppad.

Jag håller med om att det är fruktansvärt att de inte tog ditt körkort på plats. Du borde inte fått chansen att köra under den tiden du nu kunnat använda ditt körkort. Men bättre sent än aldrig.
Citera
2017-03-16, 10:53
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Du snackar om hänsyn och att Transportstyrelsen inte tar hänsyn till dig och dina omständigheter. Vad fan hade du för hänsyn till dina medmänniskor när du satte dig i en bil med ämnen i kroppen? Något jag förutsätter att du visste var ett brott. Ta din jävla hänsyn och kör upp den någonstans, jag blir så förbannad på människor som prompt ska tvinga på sig en offerkofta när de själva är förövare.

Tråkigt för dig att du är i behov av ditt körkort. Stort grattis till alla trafikanter världen över som fått bort ett stolpskott till medtrafikant på vägarna.
Men lugna dig för fan. Det går att spåra "ämnen" i kroppen rätt långt efter att du brukat cannabis. Långt efter att själva ruset har gått ur. Ja, det är ett brott men sluta tjafsa om hänsyn till medmänniskor.

Och nej, jag är inte för rattfylla eller drograttfylla.
Citera
2017-03-16, 10:54
  #528
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Det spelar ju ingen roll vad eller hur mycket du brukat. Jag antar att du visste att ämnena fanns kvar i din kropp och vad det skulle leda till om du blev stoppad.

Jag håller med om att det är fruktansvärt att de inte tog ditt körkort på plats. Du borde inte fått chansen att köra under den tiden du nu kunnat använda ditt körkort. Men bättre sent än aldrig.
Klart som fan det spelar roll. Det är skillnad på rattfylla och grov rattfylla exempelvis. Har du druckit en lättöl åker du inte dit för rattfylla, men har du motsvarande "påverkan" av något narkotiskt ämne så gör du det.

Det är skillnad både i lagens mening och moraliskt sett, om man kör stupfull med 2.0 promille i utandningsluften, eller med 0.21 promille för att man gör en missbedömning.

Det borde också tas hänsyn till i lagen vad gäller narkotika.

När det kommer till narkotika är lagen alldeles för trubbig, eftersom det inte finns några tydliga gränser och man även kan dömas för rattfylleri trots att man har en så liten mängd i systemet att det omöjligt kan påverka ens körförmåga.

Vi borde ta efter Danmarks system, där har man klara och tydliga riktlinjer som gör att lagen är förutsebar, det är den inte i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback