Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-08, 21:28
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym6666
Jag blir extremt förvirrad när jag läser informationen från Transportstyrelsen, samtidigt som jag inte får svar på allt. Det är så snurrigt!

Men jag har en fråga som jag hoppas någon kan lösa åt mig.

Om jag är dömd för grovt rattfylleri, sedan ansöker jag om 2 årsvillkor alkolås, behöver jag lämna blodprov avseende alkohol eller endast urinprov/hårstrå avseende narkotika? då jag har alkolås i bilen och dessa kan förknippas med registrering av alkohol då det sker service och lagring av information kontuenerligt.

Vid ansökan behöver du lämna ett urinprov för narkotika och ett blodprov för alkohol. Säg till läkaren att anteckna i läkarintyget om provtagningen var övervakad eller inte. Du anar inte hur mycket det underlättar.

Under villkorstiden (förutsatt att du blir beviljad) behöver du därefter lämna två prover för narkotika med en observationstid på tolv månader. Det är viktigt att du påbörjar observationstiden direkt när villkorstiden startar eftersom du ska in med ett halvtidsintyg efter 13 månader av villkorstiden.

För att få ett vanligt körkort efter villkorstidens slut måste du ansöka om körkortstillstånd. Tillståndsutredaren kommer att kräva en observationstid på minst sex månader (tolv om du har alkoholberoende) med fyra blodprover för alkohol samt två urinprover för narkotika.

All provtagning skall ske med kort varsel och all urinprovtagning skall vara övervakad.
Citera
2017-02-08, 21:30
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enbilfixarallt
Hejsan, någon här som vet om transportstyrelsen kan återkalla ett körkortstillstånd för något man gjort innan tillståndet beviljades? Tack för svar.

Det kan ske. Många variabler inblandade. Vad har du gjort och när har det skett?
Citera
2017-02-08, 21:36
  #507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stonermaniac
Jag sitter i samma sits. Fick brev från transportstyrelsen idag där jag får förklara mig. Finns det någon som klarat sig ur detta med en varning eller bara ett halvår utan kortet? jag klarar mig fan inte utan körkortet i landsbygd o tänkte pendla till utbildning 10 mil bort... Drar min story nedanför.

Lördag kväll: fest, sent på kvällen blir jag bjuden på en liten joppe (ca 0.15-0.2).
Söndag: Minns inte om jag rökte på då (tyvärr)
Måndag: Samma sak.
Tisdag kväll: åker och köper en etta av en polare som har span på sig (fick jag veta i efterhand), gör några ärenden.
När jag ska parkera bilen hemma så står det en bil nån meter ifrån (inget ovanligt då jag bor i lägenhet). Hinner inte mer än stänga av bilen så sätter de på blåljus. försöker gömma biten samtidigt som de kliver ut.
De säger "random blåskontroll". Jo tjena tänkte jag direkt. Efter en stund säger de "du ser påverkad ut, du får följa med. Har du rökt idag, har du nåt i bilen". Svarade att jag hade en bit i bilen, men är inte påverkad.
Följer med ner. Pissar (vilket de sa va tvång), de tar blodprov, tar min telefon, tar körkortet, de håller förhör där jag erkänner att jag brukar röka ibland, för sömn och värk då vanliga piller gör mig illamående. Pisset visade positivt direkt, blodet har jag inte fått svar på ännu. Har jag större chans med en rättegång än att godta böter? Vad ska jag skriva till transport för att få förmildrande omständighet? Ångesten är total. Depressionen är inte att leka med. Magen är förstörd pga detta. Kan jag kanske få en varning om blodkoncentrationen är låg? Hjälper det om jag börjar ett haschavhjälpningsprogram? Är så osugen på att röka nu så det finns inte.

Mängden narkotika i blodet är irrelevant. Blev du stoppad under färd samt har narkotika i blodet så är det sannolikt att du kommer bli dömd för rattfylleri. Körkortet ska därmed återkallas. Normal återkallelsetid är tolv månader. Vid bestämmandet av återkallelsetiden tas det ingen hänsyn till ditt behov av körkort eller att du hävdar att du slutat röka.
Har du ingen narkotika i blodet och endast i urinen så ska en utredning angående din pålitlighet i nykterhetshänseende påbörjas. Anses du opålitlig så återkallas körkortet och du måste ansöka om körkortstillstånd för att återfå behörigheten.
Citera
2017-02-13, 14:44
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelmåttan
Mängden narkotika i blodet är irrelevant. Blev du stoppad under färd samt har narkotika i blodet så är det sannolikt att du kommer bli dömd för rattfylleri. Körkortet ska därmed återkallas. Normal återkallelsetid är tolv månader. Vid bestämmandet av återkallelsetiden tas det ingen hänsyn till ditt behov av körkort eller att du hävdar att du slutat röka.
Har du ingen narkotika i blodet och endast i urinen så ska en utredning angående din pålitlighet i nykterhetshänseende påbörjas. Anses du opålitlig så återkallas körkortet och du måste ansöka om körkortstillstånd för att återfå behörigheten.


0,0035 mikrogram/liter. Gissar att kortet är i sjön då. Har hursomhelst pratat med en advokat som ska hjälpa mig med mitt yttrande(om han har tid vilket jag inte vet.. suck). Även Utredaren hos polisen skulle kunna hjälpa mig sa han. Äldre poliser verkar vara mer reko än de nya PA. Hade ju önskat att de skulle titta på hur jag skött mig resten av livet, och att de ser att jag är förstagångsförbrytare.
Citera
2017-02-13, 22:52
  #509
Medlem
Polare åkte dit på 2.5 promille. Straff?

Ja som det står i rubriken, vad tror ni han får för straff? Han är tidigare ostraffad och han skadade ingen förutom att hans bil blev totalkvaddad. Han åkte dit för grov rattfylla och vårdslöshet i trafik.
Citera
2017-02-13, 23:08
  #510
Medlem
ElvisFans avatar
Antagligen fängelse. Varför kör man bil berusad?

(FB) Grov rattfylla, skötsam kille. Straff?
Citera
2017-02-13, 23:10
  #511
Medlem
Tripportreats avatar
Detta känns relevant

http://lawline.se/answers/pafoljd-vi...oshet-i-trafik

Finns en risk för ett kortare fängelsestraff.

//Tripportreat
Citera
2017-02-13, 23:15
  #512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Antagligen fängelse. Varför kör man bil berusad?

(FB) Grov rattfylla, skötsam kille. Straff?
Är inte intresserad varför människor kör berusade utan om vilket straff han kommer få! Tack för länken!
Citera
2017-02-14, 00:19
  #513
Medlem
antagligen först o främst så kommer körkortet tas klippas sönder om de inte redan gjorts ..sedan så kmr han inte få ta ett nyt körkort på flera år.... vet inte hur många för så hög promille ..kanske alldrig får tilbacks den vem vet?.


och sen kommer han antaglien hamna på kåken .. eller behandlingshem om han har alcohol problem

eller om detta var bara en engångs grej

säg de till din komppis säg åt honnom o köra den linjen i domstolen..

att han vill hellre ha behandling / sluten vård ...

och tiden på straffet ja du.... allt mellan 6 månader och 2 år...men sen får du sitta 3/4 delar av straffet .
Citera
2017-03-08, 04:07
  #514
Medlem
SampleOnes avatar
Halloj!

Har en kompis som åkt dit för rattfylla av normalgraden och han har nu tänkt ta om körkortet , men han undrar vilken typ av prover som görs: Blodprov, pisseprov, leverprover? Och hur långt innan han tänkt börja bör han sluta dricka alkohol totalt för att vara på den säkra sidan?
__________________
Senast redigerad av SampleOne 2017-03-08 kl. 04:27.
Citera
2017-03-08, 04:25
  #515
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SampleOne
Halloj!

Yep, I hate you too.

Citat:
Ursprungligen postat av SampleOne
Har en kompis som åkt dit för rattfylla av normalgraden och han har nu tänkt ta det igen,

"nu tänkt ta det igen"?


Citat:
Ursprungligen postat av SampleOne
men han undrar vilken typ av prover som görs: Blodprov, pisseprov, leverprover?

Är han den dissident jag misstänker att han är så blir det inga fler prover.
På hans nästa biltur så kommer snuten helt enkelt bara att sätta en kula i honom -> han förblöder på plats => Problem Solved.


Citat:
Ursprungligen postat av SampleOne
Och hur långt innan han tänkt börja bör han sluta dricka alkohol totalt för att vara på den säkra sidan?

Man räknar med att en frisk kropp förbränner ca 2cl 40%'ig alkohol per timme.
Citera
2017-03-08, 18:34
  #516
Medlem
-spitzlix-s avatar
Tjena. Ska pissa 6månader för körkort pga en ringa narkotika för eget bruk för ca 2årsen och undrar om man ska pissa efteråt, alltså när man tagit körkortet? Tänkte mer utifall så jag vet OM jag behöver fixa helgjobb. Må väl och hoppas någon kan svara!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback