Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-05, 13:20
Medlem
Testar även här då jag inte fått något svar i den andra tråden.

Halloj!

Kort fråga som gärna får besvaras av en vänlig själ

Efter att soc skickat in sitt utlåtande till transportstyrelsen - hur lång tid brukar det ta ungefär tills jag får svar från transportstyrelsen om vad ”domen blir”?

Dvs: varning, att det behövs lämnas prover osv...

Tack på förhand
OH
Citera
2019-06-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtrogenHerre
Testar även här då jag inte fått något svar i den andra tråden.

Halloj!

Kort fråga som gärna får besvaras av en vänlig själ

Efter att soc skickat in sitt utlåtande till transportstyrelsen - hur lång tid brukar det ta ungefär tills jag får svar från transportstyrelsen om vad ”domen blir”?

Dvs: varning, att det behövs lämnas prover osv...

Tack på förhand
OH
Hur lång tid tog det ifrån att du fick din ringa dom tills att transport/soc hörde av sig ? hur många månader så att säga
Citera
2019-06-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxxxx123
Hur lång tid tog det ifrån att du fick din ringa dom tills att transport/soc hörde av sig ? hur många månader så att säga

Hmmm, kanske 9-10-11 månader någonting sånt tills Transportstyrelsen hörde av sig. Sedan ca 1 månad till innan soc bokade in mig på mötet.

/OH
Citera
2019-06-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtrogenHerre
Hmmm, kanske 9-10-11 månader någonting sånt tills Transportstyrelsen hörde av sig. Sedan ca 1 månad till innan soc bokade in mig på mötet.

/OH

Sjukt att det tar sådan tid alltså.
Enligt en vän till mig som fick soc samtalet så gick det upp emot 2 - 4 veckor tills transport gav honom svaret !
Dock i en mindre kommun om det nu spelarroll
Citera
2019-06-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Jag ska försöka fixa alkolås, med 1.20 är det väl knappast troligt jag får behålla kortet tänker jag.. oavsett vad jag säger eller hur mycket tur jag än har.. eller?

Man kan ansöka innan dom fallit... det är i alla fall klart..

Man ska inkludera läkarutlåtande så min fråga: hur länge måste man vara 100% torr innan man går till herr doktor för läkarintyg?
Fattar att det beror på hur mycket man krökat innan torkan men typ worst case för att vara på säkra sidan..
Nej, det finns inte en chans att du får behålla kortet. Med 1,2 blir du av med det i två år. Du torskar på grov rattfylla oavsett vad du säger.

Hur länge du måste vara torr innan läkarbesöket har jag ingen aning om, men en dom brukar komma 4-6 månader efter så du har tid på dig att nyktra till.
Citera
2019-06-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klanten11
Nej, det finns inte en chans att du får behålla kortet. Med 1,2 blir du av med det i två år. Du torskar på grov rattfylla oavsett vad du säger.

Hur länge du måste vara torr innan läkarbesöket har jag ingen aning om, men en dom brukar komma 4-6 månader efter så du har tid på dig att nyktra till.

Misstänker du har rätt 1.2 (eller1.18) promille är ju grovt så 24 månader verkar rimligt.
Min fråga angående torrhet innan läkarbesök är relaterat till alkolåset, där Transportsyrelsen vill ha in intyget oavsett vad domen nu blir.
2 veckor borde vara rimligt att vara nykter även om man krökat hårt och länge tänker jag..
Citera
2019-06-05, 23:20
Medlem
Citat:
Misstänker du har rätt 1.2 (eller1.18) promille är ju grovt så 24 månader verkar rimligt.
Min fråga angående torrhet innan läkarbesök är relaterat till alkolåset, där Transportsyrelsen vill ha in intyget oavsett vad domen nu blir.
2 veckor borde vara rimligt att vara nykter även om man krökat hårt och länge tänker jag..
Misstänker?

Sorry om jag låter hård, men reglerna är glasklara. Över 1,0 i promille så är det 24 månader som gäller.
Det finns ingen amnesty i det oavsett vad du säger eller hur mycket tur du har Läs Transportstyrelsen stadgar, dom är glasklara.

Ang nykterheten så är det nog någonting du borde ta med din läkare istället.

Jag dömer ingen och önskar dig all lycka!
Citera
2019-06-06, 08:47
Medlem
Hej,
Jag har gjort det och är införstådd, nu vill jag mest förstå hur systemet fungerar.
När jag åkte fast och fick blåsa på stationen så skrev maskinen ut min koncentration.
Sedan skrev jag på och därmed erkände.

Jag undrar vad jag erkände?
  • Att maskinen säger promille och jag erkänner detta bevis
  • Att jag visste att jag körde full när jag satte mig vid ratten
  • Båda ovan alternativ
Jag följde bara standardprocedurer men nu undrar jag vad dom är..
Nån som kan detta?
Citera
2019-06-06, 11:04
Medlem
Citat:
Hej,
Jag har gjort det och är införstådd, nu vill jag mest förstå hur systemet fungerar.
När jag åkte fast och fick blåsa på stationen så skrev maskinen ut min koncentration.
Sedan skrev jag på och därmed erkände.

Jag undrar vad jag erkände?
  • Att maskinen säger promille och jag erkänner detta bevis
  • Att jag visste att jag körde full när jag satte mig vid ratten
  • Båda ovan alternativ
Jag följde bara standardprocedurer men nu undrar jag vad dom är..
Nån som kan detta?
Du har bara erkänt att du hade 1,2 i promille. Att du hade uppsåt att köra trots att du druckit är åklagarens jobb att bevisa. Spelar dock ingen roll i ditt fall. Erkänn ditt misstag så klarar du dig med villkorligt och samhällstjänst 50 timmar.
Citera
2019-06-10, 05:03
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Hahaha, tror du fortfarande på sån där smörja?

Efter som jag är en högt begåvad människa så tror jag på fakta.
Citera
2019-06-10, 17:53
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Efter som jag är en högt begåvad människa så tror jag på fakta.

Då kanske det är dags att uppdatera din "fakta" från 60-talet och kolla aktuell forskning.
Citera
2019-06-12, 04:48
Medlem
När man torskat för ringa narkotikabrott och måste lämna prover för att få tillbaka körkortet, vad är det som avgör om det blir i 6 månader, 12 månader eller 24 månader?
Antal gånger man torskat? Hur länge man har använt?
Torskade för 2 ringa narkotika cannabis och 1 ringa dopningsbrott sommaren 2014 (efter haft körkort prickfritt i 5 år och ingen prövotid kvar, heller aldrig åkt fast vid ratten), blev av med körkortet och fick i besked att jag skulle lämna prover i 12 månader för att få tillbaka det.
Lämnade typ 2 sen missade jag ett möte och "gav upp", då jag ändå inte behövde körkortet (bor i stan jämte matbutik och gym).

2019-03 får jag ett till ringa narkotikabrott
2019-04 får jag ännu ett ringa narkotikabrott, cannabis alla gånger.
Nu, 2019-06, ringde jag in till dom och sa att jag är helt nykter (sen typ 2 månader, från att ha rökt titt som tätt under några år men alltid hävdat att de vart engångsföreteelser), och att jag lämna prover för körkortet. Hon skulle skicka några papper som skulle fyllas i och skickas in, ett frågeforumlär med 16 frågor och ett synintyg till läkaren och något mer.

Vad avgör om jag får 6 månder, 12 mån eller 24 mån när jag nu tar tag i o att vilja börja lämna prover för körkort igen?

Mycket tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in