2014-04-24, 15:32
Medlem
Är runt 30 och inte skaffat körkort.. Varför lite kort. Jag var med i en trafikolycka som passagerare för många år sedan och tyvärr omkom en familjemedlem, sedan dess har jag haft någon sorts fobi för körning, tills nu. Har börjat köra med min sambo och det rullar på bra . Men till frågan, jag ska börja ta körlektioner. Och jag röker cannabis ibland vissa helger, istället för alkohol. Så förekommer det tester? Bor söder om Sthlm. Googlat lite men enbart hittat något om något pilotexperiment som var i Västerbotten 2010.. Är det standard numera eller kan jag känna mig lugn?
Citera
2014-04-24, 15:39
Medlem
Ovärdeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfligh
Är runt 30 och inte skaffat körkort.. Varför lite kort. Jag var med i en trafikolycka som passagerare för många år sedan och tyvärr omkom en familjemedlem, sedan dess har jag haft någon sorts fobi för körning, tills nu. Har börjat köra med min sambo och det rullar på bra . Men till frågan, jag ska börja ta körlektioner. Och jag röker cannabis ibland vissa helger, istället för alkohol. Så förekommer det tester? Bor söder om Sthlm. Googlat lite men enbart hittat något om något pilotexperiment som var i Västerbotten 2010.. Är det standard numera eller kan jag känna mig lugn?

Då jag tog körkort för två år sedan var det inga drogtester, inte heller när mina bekanta tog körkort för allt mellan 1-5 år sedan. Du kan vara lugn, det är något man borde ha läst om ifall så vore fallet!
Citera
2014-04-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovärdelig
Då jag tog körkort för två år sedan var det inga drogtester, inte heller när mina bekanta tog körkort för allt mellan 1-5 år sedan. Du kan vara lugn, det är något man borde ha läst om ifall så vore fallet!
Tack för snabbt svar!
Citera
2014-04-24, 15:43
Medlem
Du kan känna dig lugn om du inte tidigare har blivit dömd för narkotika brott så kommer du INTE behöva pissa. Har hänt en nära vän till mig som åkte fast med lite cb och då när han skulle ta sitt körkort så fick han pissa ett par gånger innan för att dom skulle se att han var ren, men har du inte åkt fast så kan du vara hur lugn som helst!
Citera
2014-04-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenrajpa
Du kan känna dig lugn om du inte tidigare har blivit dömd för narkotika brott så kommer du INTE behöva pissa. Har hänt en nära vän till mig som åkte fast med lite cb och då när han skulle ta sitt körkort så fick han pissa ett par gånger innan för att dom skulle se att han var ren, men har du inte åkt fast så kan du vara hur lugn som helst!
Är ostraffad tack för svaren då kan jag vara lugn då
Citera
2014-04-24, 15:59
Medlem
RullaDens avatar
Aldrig vart med att han blir testad på trafikskola eller någon annanstans om du inte är misstänkt eller dömd.
Citera
2014-06-21, 21:56
Medlem
Pistonskulls avatar
Körkort med villkor om alkolås - Ställ frågor

Hej,
Jag blev stoppad då jag begick ett grovt rattfylleribrott för 2 år sedan. Jag har lovat mig själv att detta aldrig mer kommer att upprepas. Beslutet jag tog då är något jag bittert ångrat i princip varje dag sedan dess.

Jag vet nu av egen erfarenhet att det finns många frågetecken kring, alkolås, provtagning och allt det övriga. Det är fritt att ställa frågor då jag vet precis hur ett sånt här ärende sköts.
Citera
2014-06-21, 21:59
Medlem
Glazehs avatar
Hade en bulle i munnen när jag blåste på jobbet, fick underkänd, varför hände det?
Citera
2014-06-21, 22:10
Medlem
Pistonskulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
Hade en bulle i munnen när jag blåste på jobbet, fick underkänd, varför hände det?
Enligt bestämmelserna gällande mitt lås skall man inte äta 10 min. före färd eller under färd då det kan finnas liten mängd alkohol i viss typ av mat. Man bör även dricka vatten före ett blås om man förtärt.
Citera
2014-06-21, 22:58
Medlem
miikoss avatar
Vad kostar utrustningen, ungefär?
Citera
2014-06-21, 23:14
Medlem
Pistonskulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad kostar utrustningen, ungefär?
Mitt lås, Dräger XT kostade nästan exakt 20 000 kronor. Då är det mitt och har sedan möjlighet att sälja tillbaka till servicefirman eller privat.
Citera
2014-06-21, 23:26
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistonskull
Mitt lås, Dräger XT kostade nästan exakt 20 000 kronor. Då är det mitt och har sedan möjlighet att sälja tillbaka till servicefirman eller privat.

Okej, var inte så farligt som jag trodde då. En fullständig körkortsåterkallelse har ju andra kostnader, där man inte kan köra alls på något år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in