Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 18:29
  #493
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym6666
Jag tror inte kravet från Transportstyrelsen är att vara nykter under 2 år. Jag har försökt hitta så mycket information som jag möjligen kan. Men är inte själva poängen med att proverna att eventuellt framställa en diagnos (exempelvis missbruk)? Proverna görs väl annars i syftet för att lämna in ett intyg av läkare för anledning att ansöka om körkortstillstånd (som lämnas in 6 månader innan villkorstiden är slut), dom vill väl antagligen se att jag har minimerat mitt alkoholintag men att sätta stopp på det känns lite hårt? Hade Transportstyrelsen velat satt totalstopp för mitt alkoholintag, så hade dom dragit tydliga gränser med detta. "Du ska kunna vara nykter i 6 månader" - den regeln har dom för folk som är alkoholberoende eller alkoholmissbruk, men någon sådan diagnos har inte jag, så frågan är vad som gäller i mitt fall?
Du föreställer dig alltså att de delar ut olika hårt straff beroende på hur sjuk man är i sitt missbruk? Dvs att man förbjuder person A att dricka helt och hållet, men person B kan få ta sig en och annan helgfylla. Varken Länsstyrelsen eller Transportstyrelsen ställer sjukdomsdiagnoser. De delar heller inte ut olika "hårt" dryckesförbud baserat på hur alkoholiserad man är.

Du tror på fullaste allvar att Transportstyrelsen är okej med att någon som är fälld för grov rattfylla fortsätter konsumera alkhol i rimliga mängder. Med motivationen att det låter orimligt hårt att förbjuda alkohol helt. Vart någonstans har du läst att alkoholkonsumtion är någon slags mänsklig rättighet och att det är att anses som ett synnerligen hårt straff att förbjuda någon att dricka?

Man förbjuder exempelvis fängelseinterner att dricka under flera år. Man får inte heller dricka om man är dömd till fotboja. Alkholkonsumtion är t om förbjuden under frivården. Du är också dömd för ett brott och får inte heller dricka under strafftiden.

Nu verkar det emellertid som att du redan bestämt dig för att du har någon sorts fortsatt rätt att få dricka vad du anser är rimliga mängder alkohol. Du vill nu förtvivlat ta reda på vilka gränsvärden som gäller. Jag påstår att gränsvärdet är cirka noll. Du påstår att det inte kan stämma då det strider mot individens rätt att dricka alkohol. Och du insisterar vidare på att en viss mängd är tillåten i ditt fall. Det vore intressant att höra vilka mängder du tycker låter rimliga i rattfyllemål som exempelvis ditt eget.
Citera
2016-12-05, 12:21
  #494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du föreställer dig alltså att de delar ut olika hårt straff beroende på hur sjuk man är i sitt missbruk? Dvs att man förbjuder person A att dricka helt och hållet, men person B kan få ta sig en och annan helgfylla. Varken Länsstyrelsen eller Transportstyrelsen ställer sjukdomsdiagnoser. De delar heller inte ut olika "hårt" dryckesförbud baserat på hur alkoholiserad man är.

Du tror på fullaste allvar att Transportstyrelsen är okej med att någon som är fälld för grov rattfylla fortsätter konsumera alkhol i rimliga mängder. Med motivationen att det låter orimligt hårt att förbjuda alkohol helt. Vart någonstans har du läst att alkoholkonsumtion är någon slags mänsklig rättighet och att det är att anses som ett synnerligen hårt straff att förbjuda någon att dricka?

Man förbjuder exempelvis fängelseinterner att dricka under flera år. Man får inte heller dricka om man är dömd till fotboja. Alkholkonsumtion är t om förbjuden under frivården. Du är också dömd för ett brott och får inte heller dricka under strafftiden.

Nu verkar det emellertid som att du redan bestämt dig för att du har någon sorts fortsatt rätt att få dricka vad du anser är rimliga mängder alkohol. Du vill nu förtvivlat ta reda på vilka gränsvärden som gäller. Jag påstår att gränsvärdet är cirka noll. Du påstår att det inte kan stämma då det strider mot individens rätt att dricka alkohol. Och du insisterar vidare på att en viss mängd är tillåten i ditt fall. Det vore intressant att höra vilka mängder du tycker låter rimliga i rattfyllemål som exempelvis ditt eget.

För det första, så är jag inte fälld för något brott överhuvudtaget. Dessutom så delar inte Transportstyrelsen ut "straff" som du säger, det gör tingsrätten. Detta är en påföljd, inget straff. Det är en oerhört skillnad om jag får 6 månaders fängelse och inte får förtära alkohol, än om jag får dagsböter och samhällstjänst.

Och ja, jag tror Transportstyrelsen har satt upp sina helt egna bedömningar och synpunkter på en enskild individ efter deras perspektiv och livsstil. Exempelvis att individer som har en diagnos (ex. alkoholberoende) måste bevisa sig nykter i 6 månader. Mitt alkolås försvinner nog inte om jag dricker 2 starköl i månaden direkt, det är ytterst tveksamt. Gränsvärdet är INTE noll. Jag är bara intresserad utav vad dom jämför med, "gränsvärden" samt konsekvenser. Men än har jag inte fått svar på alla frågor.
Citera
2016-12-05, 15:40
  #495
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym6666
För det första, så är jag inte fälld för något brott överhuvudtaget. Dessutom så delar inte Transportstyrelsen ut "straff" som du säger, det gör tingsrätten. Detta är en påföljd, inget straff. Det är en oerhört skillnad om jag får 6 månaders fängelse och inte får förtära alkohol, än om jag får dagsböter och samhällstjänst.

Och ja, jag tror Transportstyrelsen har satt upp sina helt egna bedömningar och synpunkter på en enskild individ efter deras perspektiv och livsstil. Exempelvis att individer som har en diagnos (ex. alkoholberoende) måste bevisa sig nykter i 6 månader. Mitt alkolås försvinner nog inte om jag dricker 2 starköl i månaden direkt, det är ytterst tveksamt. Gränsvärdet är INTE noll. Jag är bara intresserad utav vad dom jämför med, "gränsvärden" samt konsekvenser. Men än har jag inte fått svar på alla frågor.
Okej, så cirka två starköl i månaden är en rimlig gräns enligt ditt resonemang? Allting under två starköl är som de hade sagt i USA, "cruel and unusual punishment". Påföljd och straff är för övrigt samma sak i juridisk mening.
Citera
2016-12-08, 21:06
  #496
Medlem
Jag blir extremt förvirrad när jag läser informationen från Transportstyrelsen, samtidigt som jag inte får svar på allt. Det är så snurrigt!

Men jag har en fråga som jag hoppas någon kan lösa åt mig.

Om jag är dömd för grovt rattfylleri, sedan ansöker jag om 2 årsvillkor alkolås, behöver jag lämna blodprov avseende alkohol eller endast urinprov/hårstrå avseende narkotika? då jag har alkolås i bilen och dessa kan förknippas med registrering av alkohol då det sker service och lagring av information kontuenerligt.
Citera
2016-12-09, 15:43
  #497
Medlem
SigrefIQs avatar
Vill bara börja med att säga, bleeh..

Fick nyss "äntligen" brev från transportstyrelsen där de ska återkalla mitt körkort pga av rattfylleri. Jag förstår allt som står i brevet förutom att det inte stod nått definitivt om ifall de såg mitt fall som ett missbruk, svårt missbruk eller beroende, svårt beroende.
Beroende på om jag är inom någon av dessa kategorier så vill de ju ha prover för att bevisa att jag inte längre hör hemma i någon av dem. Så min fråga är nog mest för att kolla vilken kategori ni tror jag hör till, om någon.
Min spärrtid blev 12 månader.

Lite bakgrund.
Jag dömdes för rattfylleri för att jag hade thc i blodet när jag var påväg hem från jobbet. I yttrandet förklarade jag hur mitt bruk sett ut sen jag fick anställning där jag jobbar. Alltså att jag ätit 2 speciella kladdkakor per år, en under semestern och en under jul-ledigheten.

Så min fråga:
Kommer de kräva piss/blod-prover av mig när jag söker körkortstillstånd? (Jag antar ju att det är standard men står inget definitivt om det i mitt brev)
Om de vill kräva prover av mig, kan jag söka körkortstillståndet redan efter 6 månader för att få proverna gjorda innan jag faktiskt får körkortstillståndet tillbaka?
Citera
2016-12-09, 16:22
  #498
Medlem
persona.von.gratas avatar
Hade nyligen en medelålders finne bredvid mig på ett europaflyg. Han berättade att han fick 10.000 euro i dagsböter för fortkörning. Jag tog det för en skröna tills jag googlade namnet på hans visitkort. Han var top-100 i inkomstligan nyligen enligt någon finsk tidning. Hastighet och dagsbot känner jag inte till.
Vi får vara glada att vi i svedala kommer undan med några tusenlappar för våra misstag
Citera
2017-01-01, 19:18
  #499
Medlem
Enbilfixarallts avatar
Hejsan, någon här som vet om transportstyrelsen kan återkalla ett körkortstillstånd för något man gjort innan tillståndet beviljades? Tack för svar.
Citera
2017-01-07, 18:37
  #500
Medlem
fraess avatar
Hej, har fått mitt körkort återkallat på grund av droger. Vill påbörja provtagning så fort som möjligt, i nuläget så har jag bara hunnit få ett brev från transportstyrelsen där jag kan skriva ner mina synpunkter osv. Kan jag kontakta läkare redan nu?
Citera
2017-01-25, 16:02
  #501
Medlem
Hej! Igår så hände något tragiskt för min främsta umgängeskrets och farbror blå är ansvarig..
Jag och 3 polare hade rökt väldigt nära mig på en lekplats och dem hade kört bil dit, medans vi rökte så var det en shady snubbe pratade i telefon och glodde på oss och normalt sett så brukar vi vara snabba på att upptäcka och sedan röra oss iväg men denna gången så tänkte ingen på de, och nu i efterhand känner vi oss som idioter för det var verkligen obvious.. Iaf holken död och vi rör oss, jag säger hejdå och dem sätter sig i bilen. Efter att inte hört av dem på några timmar så ringer dem mig och förklarar att 5-10 sekunder efter jag gått så kommer polisen och blockerar bilen med deras egen. Två av dem åkte på innehav (1&2g) och alla tre pissade positivt. Vad kommer hända framöver för dem? 1 har körkort (åkte på innehav) och dem andra två är mitt uppe i tagandet av körkort.

Hur stor chans att personen som har körkort förlorar det (dvs ta om det)? Han satt i förarsätet men bilen startades aldrig och polisen sa att det var tur för honom att han inte hann starta bilen (då hade han väl åkt på drograttfylla också?) och dem andra två, ryker deras körkortstillstånd 100% eller? Personen med körkort har ringt till transportstyrelsen där dem sa att kortet kommer ligga i vila 6 mån som han mst pissa rent under och han sa att sålänge han pissar rent så kommer han kunna köra under tiden (behöver det för att frakta verktyg för sitt jobb) men låter otroligt i mina öron och någon här kanske sitter på information/erfarenheter som kan hjälpa dem förstå vilka konsekvenser som faktiskt kommer..

Tackar för svar och ursäkta ev särskrivningar och stavfel
Mvh
Citera
2017-01-28, 10:48
  #502
Medlem
Tja, Blev stoppad med 300mg tramadol hexall i mig när jag körde bil igår, polisen tog in mig på blod och piss.. Undrar vad som kommer hända nu? Har blivit dömd för ringa narkotika för dryga månaden sen men då var det THC.

Hur räddar jag mig i en sån knipa?? Vill inte förlora kortet pga några tablettjävlar.. Kan jag säga något i domen som kan rädda mig?
Citera
2017-02-02, 02:08
  #503
Medlem
Åkte dit för ringa narkotika egen bruk ( cannabis) för några månader sen och fått brev nu av transportstyrelsen ska skicka mig på möte med Soc för att se om jag är lämplig att behålla mitt körkortstillstånd, hur ser mina chanser ut? vad brukar hända på mötet med soc samt behöver jag lämna tester?
Tänkte ta körkortet om 1-2 månader ungefär

Åkte dit via otur när jag promenerade en dag och hade inget med bil eller körkort att göra överhuvudtaget
Citera
2017-02-02, 16:55
  #504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Hej, har fått mitt körkort återkallat på grund av droger. Vill påbörja provtagning så fort som möjligt, i nuläget så har jag bara hunnit få ett brev från transportstyrelsen där jag kan skriva ner mina synpunkter osv. Kan jag kontakta läkare redan nu?



Jag sitter i samma sits. Fick brev från transportstyrelsen idag där jag får förklara mig. Finns det någon som klarat sig ur detta med en varning eller bara ett halvår utan kortet? jag klarar mig fan inte utan körkortet i landsbygd o tänkte pendla till utbildning 10 mil bort... Drar min story nedanför.

Lördag kväll: fest, sent på kvällen blir jag bjuden på en liten joppe (ca 0.15-0.2).
Söndag: Minns inte om jag rökte på då (tyvärr)
Måndag: Samma sak.
Tisdag kväll: åker och köper en etta av en polare som har span på sig (fick jag veta i efterhand), gör några ärenden.
När jag ska parkera bilen hemma så står det en bil nån meter ifrån (inget ovanligt då jag bor i lägenhet). Hinner inte mer än stänga av bilen så sätter de på blåljus. försöker gömma biten samtidigt som de kliver ut.
De säger "random blåskontroll". Jo tjena tänkte jag direkt. Efter en stund säger de "du ser påverkad ut, du får följa med. Har du rökt idag, har du nåt i bilen". Svarade att jag hade en bit i bilen, men är inte påverkad.
Följer med ner. Pissar (vilket de sa va tvång), de tar blodprov, tar min telefon, tar körkortet, de håller förhör där jag erkänner att jag brukar röka ibland, för sömn och värk då vanliga piller gör mig illamående. Pisset visade positivt direkt, blodet har jag inte fått svar på ännu. Har jag större chans med en rättegång än att godta böter? Vad ska jag skriva till transport för att få förmildrande omständighet? Ångesten är total. Depressionen är inte att leka med. Magen är förstörd pga detta. Kan jag kanske få en varning om blodkoncentrationen är låg? Hjälper det om jag börjar ett haschavhjälpningsprogram? Är så osugen på att röka nu så det finns inte.
__________________
Senast redigerad av stonermaniac 2017-02-02 kl. 16:56. Anledning: tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback