2016-02-26, 19:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
(FB) Upplopp i Borlänge efter misshandel av 15-årig flicka

En solklar 1.03 eller 1.04.
Åtgärd? Ingen såklart!

Edit: användaren är avstängd så "ingen åtgärd" är väl att ta i... men iomed innebörden av meningen, dvs hets och uppvigling, så är det ju självklart att inlägget ska raderas.

I absolut värsta tänka bara fall med stöd av 0.03.
Inlägget var postat 2015-07-06.
Idag 2016-02-26 kl. 18.17 rapporterade du det.

Nu är klockan 19.32, och inlägget raderades för ungefär fem minuter sedan. Lite mer än en timme efter att du rapporterat det.

Är inte det ganska OK?
Visst, det kunde har raderats långt innan du rapporterade det men uppenbarligen har ingen moderator sett inlägget. Brott mot 1.03 eller 1.04 är det nog inte, men OT. Dylika inlägg tillför inget.
Citera
2016-02-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Inlägget var postat 2015-07-06.
Idag 2016-02-26 kl. 18.17 rapporterade du det.

Nu är klockan 19.32, och inlägget raderades för ungefär fem minuter sedan. Lite mer än en timme efter att du rapporterat det.

Är inte det ganska OK?
Visst, det kunde har raderats långt innan du rapporterade det men uppenbarligen har ingen moderator sett inlägget. Brott mot 1.03 eller 1.04 är det nog inte, men OT. Dylika inlägg tillför inget.

Mja, jag tänkte att det hade blivit ignorerat bara... eftersom tråden var så gammal så hade någon redan sett det utan att vidta åtgärd, men okej, det var inte rapporterat såklart så kanske försvann i mängden.

Dock är jag nyfiken på hur det inte kan vara 1.03 eller 1.04?
Citera
2016-02-26, 19:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Mja, jag tänkte att det hade blivit ignorerat bara... eftersom tråden var så gammal så hade någon redan sett det utan att vidta åtgärd, men okej, det var inte rapporterat såklart så kanske försvann i mängden.

Dock är jag nyfiken på hur det inte kan vara 1.03 eller 1.04?
Ribban ligger högre när det gäller de reglerna.
Citera
2016-02-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ribban ligger högre när det gäller de reglerna.
Hur högt då?

Kan du ge exempel på vad som är okej och inte?

Det känns spontant uppenbart att det är regelbrott, men ärligt talat har jag inte full koll på hur ni tolkar just de reglerna.
Citera
2016-02-26, 20:23
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Hur högt då?

Kan du ge exempel på vad som är okej och inte?

Det känns spontant uppenbart att det är regelbrott, men ärligt talat har jag inte full koll på hur ni tolkar just de reglerna.
Här finns en diskussion om 1.03:

(FB) Tolkningen av regel 1.03. (hets mot folkgrupp) är klar

När det gäller 1.04 ska det vara uppvigling eller organiserande av brottslig verksamhet. Att bara uttrycka förhoppningar om att person NN ska slås ihjäl är inte 1.04.

Citat:
1.04. Uppvigling

Det är förbjudet att uppvigla eller att organisera brottslig verksamhet från forumet.

Denna regel finns för att förhindra uppmaningar om att bryta mot lagen. Det är tillåtet att diskutera brottslig verksamhet, men inte att uppmana allmänheten att bryta mot lagen.
För att ett inlägg ska omfattas av regeln krävs det att det riktar sig mot en grupp människor och inte till en enskild person. Uppmaning till en enskild person att exempelvis hacka konton eller att sätta eld på en persons bil är inte att betrakta som uppvigling.
Det måste även röra sig om en uppmaning till brottslig gärning för att det ska vara uppvigling. Brott som kan vara aktuella är exempelvis datorintrång (det vill säga att man ber andra användare att hacka ett konto) och ofredande.
Citera
2016-02-26, 21:03
Medlem
Citat:
Här finns en diskussion om 1.03:

(FB) Tolkningen av regel 1.03. (hets mot folkgrupp) är klar

När det gäller 1.04 ska det vara uppvigling eller organiserande av brottslig verksamhet. Att bara uttrycka förhoppningar om att person NN ska slås ihjäl är inte 1.04.

lol?

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Så här tolkar vi regel 1.03.

+++

Avstängning:

1. Inlägget innehåller hets (uppmaning till mord, folkmord etc)
2. Användaren är väl medveten om att inlägget bryter mot regel 1.03.

Exempel på inlägg som faller under punkt 1:

"DÖDA ALLA JÄVLA NIGGERS. EN DÖD NIGGER ÄR EN BRA NIGGER. OM VI ALLA GÅR UT OCH SKJUTER NER DESSA JÄVLA AS SOM LEVER PÅ VÅRA SKATTEPENGAR SÅ GÖR VI EN SAMHÄLLSINSATS. GLÖM INTE DET. DÖ DÖ DÖ"

Det stod precis så i inlägget jag syftade på.

Personen uppmanade till att döda negrer, precis som i admins exempel.
Så enligt den tolkningen är det ju en 1.03, precis som admin säger och som jag misstänkte från början.
Citera
2016-02-26, 21:12
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
lol?

Så enligt den tolkningen är det ju en 1.03, precis som admin säger och som jag misstänkte från början.
Nej, det finns skillnader och det finns bland annat ingen uppmaning till allmänheten i det inlägg som raderades. Vad gäller 1.04 så krävs det en hel del för att det skall anses som uppvigling. Det räcker inte att man tycker någonting. Inte heller att man anser att någon ska göra något.

I BrB uttrycks det så här:
Citat:
Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.
Det krävs alltså en konkret uppmaning och den skall vända sig till allmänheten.

Vad gäller 1.03 så skulle den kanske kunna tillämpas. Så här uttrycks det i förtydligandena i FB:s regelverk:
Citat:
Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.
Det är alltså inte någon uppmaning som avgör om det bryter mot regeln, utan det handlar mer om syftet och uppsåtet.

Om man jämför ditt exempel så finns det i det nedsättande omdömen och faller under 1.03. Men i det raderade inlägget så finns det faktiskt inget nedsättande ömdöme eller så utan bara "uppföra sig hur som helst". Jag kan inte se att det skulle vara mot den regeln överhuvudtaget.

Dock är det ju inte så intressant eftersom det ändå var offtopic och raderades därför
Citera
2016-02-26, 21:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
lol?

Nej, så stod det inte alls. Det finns ingen anledning att diskutera utifrån osanningar. Så här såg inlägget ut:

Citat:
Det är dags att spöa upp negrerna som tror att dom kan bete sig hur som helst.

Min ödmjuka åsikt i frågan.

Jämför med admins exempel. Där finns en uppmaning. Någon sådan finns inte i inlägget du rapporterade. Postaren uppmanar inte någon att spöa upp dem, och inte heller menar postaren att "vi alla ska gå ut och skjuta ner...".
Citera
2016-02-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nej, det finns skillnader och det finns bland annat ingen uppmaning till allmänheten i det inlägg som raderades. Vad gäller 1.04 så krävs det en hel del för att det skall anses som uppvigling. Det räcker inte att man tycker någonting. Inte heller att man anser att någon ska göra något.

I BrB uttrycks det så här:

Det krävs alltså en konkret uppmaning och den skall vända sig till allmänheten.

Vad gäller 1.03 så skulle den kanske kunna tillämpas. Så här uttrycks det i förtydligandena i FB:s regelverk:

Det är alltså inte någon uppmaning som avgör om det bryter mot regeln, utan det handlar mer om syftet och uppsåtet.

Om man jämför ditt exempel så finns det i det nedsättande omdömen och faller under 1.03. Men i det raderade inlägget så finns det faktiskt inget nedsättande ömdöme eller så utan bara "uppföra sig hur som helst". Jag kan inte se att det skulle vara mot den regeln överhuvudtaget.

Dock är det ju inte så intressant eftersom det ändå var offtopic och raderades därför

Citat:
Nej, så stod det inte alls. Det finns ingen anledning att diskutera utifrån osanningar. Så här såg inlägget ut:

Jämför med admins exempel. Där finns en uppmaning. Någon sådan finns inte i inlägget du rapporterade. Postaren uppmanar inte någon att spöa upp dem, och inte heller menar postaren att "vi alla ska gå ut och skjuta ner...".

Som sagt, det är en uppmaning (till allmänheten) att spöa negrer.
Det står svart på vitt.

Edit: nu var det visserligen spöa och inte döda så visst, en viss gradskillnad är det väl antar jag.
Senast redigerad av Blalotus 2016-02-26 kl. 22:08.
Citera
2016-02-27, 20:46
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Som sagt, det är en uppmaning (till allmänheten) att spöa negrer.
Det står svart på vitt.
Nej, det gör det inte. Det är skribentens åsikt om vad som borde hända, inte en uppmaning till andra att göra det. Du får nog läsa på lite om vad en uppmaning är för något.
Citera
2016-02-27, 23:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Citat:
Det är dags att spöa upp negrerna som tror att dom kan bete sig hur som helst.

Hm..? Ok, då ska vi se om jag förstår det här. Det här är alltså helt ok:
Det är dags att bomba Flashback som tror att de kan publicera vilken skit som helst.

Senast redigerad av nerdnerd 2016-02-27 kl. 23:08.
Citera
2016-02-28, 00:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hm..? Ok, då ska vi se om jag förstår det här. Det här är alltså helt ok:
Det är dags att bomba Flashback som tror att de kan publicera vilken skit som helst.

Hur tänker du här?

1.03 är mot folkgrupp. Flashback är ingen folkgrupp. Flashback är alla folkgrupper.
1.04 är mot specifika fysiska personer. Eller ska du bomba serverhallar. Skadar det någon?
1.08 är också mot person. Vilken person är Flashback?
Senast redigerad av tempeZZt 2016-02-28 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in