Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
lol?
Det stod precis så i inlägget jag syftade på.
Personen uppmanade till att döda negrer, precis som i admins exempel.
Så enligt den tolkningen är det ju en 1.03, precis som admin säger och som jag misstänkte från början.
Nej, det finns skillnader och det finns bland annat ingen uppmaning till allmänheten i det inlägg som raderades. Vad gäller 1.04 så krävs det en hel del för att det skall anses som uppvigling. Det räcker inte att man tycker någonting. Inte heller att man anser att någon ska göra något.
I BrB uttrycks det så här:
Citat:
Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.
Det krävs alltså en konkret uppmaning och den skall vända sig till allmänheten.
Vad gäller 1.03 så skulle den kanske kunna tillämpas. Så här uttrycks det i förtydligandena i FB:s regelverk:
Citat:
Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.
Det är alltså inte någon uppmaning som avgör om det bryter mot regeln, utan det handlar mer om syftet och uppsåtet.
Om man jämför ditt exempel så finns det i det nedsättande omdömen och faller under 1.03. Men i det raderade inlägget så finns det faktiskt inget nedsättande ömdöme eller så utan bara "uppföra sig hur som helst". Jag kan inte se att det skulle vara mot den regeln överhuvudtaget.
Dock är det ju inte så intressant eftersom det ändå var offtopic och raderades därför